הרווחים והחסרונות של הסכמי השלום עם המדינות הערביות: הבחירה של שר הביטחון בני גנץ להאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (שישי) בהסתרת הסכמי השלום עם בחריין ואיחוד האמירויות לא הפתיעה את צה"ל, שמודר מהשינוי החשוב בעל ההשלכות הביטחוניות על ישראל. לטענת גורמים ביטחוניים, ההסתרה פגעה במה שיכול היה להשיג צה"ל מארה"ב אם המשא ומתן היה מתחיל עוד בשלבים הראשונים של גיבוש ההסכמים.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
"ראש הממשלה שוב הסתיר החלטה ביטחונית משמעותית". נתניהו, גנץ וה-F35
(צילום: shutterstock, אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
6 צפייה בגלריה
פגישתו של בני גנץ עם מזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר בפנטגון
פגישתו של בני גנץ עם מזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר בפנטגון
"צה"ל יכול היה לקבל יותר". גנץ ומזכיר ההגנה אספר
(צילום: שמוליק עלמני)
לאחר חשיפתו של נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" על מכירה עתידית של מטוסי החמקן האמריקניים למדינה המפרצית שחתמה על הסכם שלום עם ישראל, צייץ נתניהו כי "ידיעות אחרונות פרסמו היום פייק ניוז מוחלט", והוסיף את תגובת לשכת ראש הממשלה מאותו יום, שלפיה "הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארה"ב לאיחוד האמירויות". ב"ניו יורק טיימס" אמרו כמה ימים לאחר מכן גורמים המעורים במגעים בין ירושלים לאבו דאבי כי "נתניהו שיקר, הוא היה בסוד העניינים של המכירה".
לשכת שר הביטחון, נזכיר, טענה אתמול כי "לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר אשר היה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא ומתן - אך הוסתר ממערכת הביטחון שלא הייתה שותפה לו".
6 צפייה בגלריה
עמוס ידלין
עמוס ידלין
"הסוגיה החמורה היא לא הנשק לאמירויות, אלא ההסתרה". ידלין
(צילום: מוטי קמחי )
ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי שכיהן בעבר כראש אמ"ן, אלוף במיל' עמוס ידלין, אמר אמש כי "הסוגיה החמורה איננה הנשק המתקדם למדינה רחוקה, מתונה ובמחנה שלנו מול איראן - אלא, כדפוס חוזר, הכחשות שקריות מצד ראש הממשלה, לאחר ששוב הסתיר החלטה ביטחונית משמעותית מפני שרי ממשלת ישראל הבכירים וממערכת הביטחון".
בחודש האחרון, במעין מרוץ נגד השעון, התנהלו מגעים קדחתניים מול האמריקנים בניסיון לחלוב פיצוי בדמות קבלת אמצעי לחימה מתקדמים ובאופן מהיר יותר, אך הם התרחשו לאחר מעשה - בזמן שישראל תלויה בנכונות האמריקנית שקובעת את השורה התחתונה. ההסכם שנחתם שלשום בין שר הביטחון גנץ לעמיתו מארק אספר בוושינגטון קבע שארה"ב תפעל "לשמר את יתרונה האיכותי של ישראל במזרח התיכון", אך בכיר ביטחוני הודה כבר אמש כי "ישראל לא קיבלה מארה"ב את כל מה שביקשה במו"מ של אחרי המו"מ".
גורמים ביטחוניים אמרו אתמול בערב כי "זה בעייתי להגיע להסכמים מדיניים עם השלכות ביטחונית בלי לערב גורמי מקצוע ביטחוניים מראש". לפי ההערכה הרווחת במערכת הביטחון, אם נתניהו לא היה מסתיר מהרמטכ"ל וממפקד חיל האוויר את הסכמי השלום שרקם מאחורי הקלעים, צה"ל וחיל האוויר יכלו להשיג הרבה יותר אמצעים ויכולות אסטרטגיות מארה"ב, ובעיקר לתכנן את התכניות הרב-שנתיות הקרובות בצורה יעילה טובה. למעשה, הם טוענים, גנץ פעל בחודש האחרון כדי למזער נזקים, או לפחות לאזן את שינויי ההתעצמות באזור.
6 צפייה בגלריה
יו"ר מועצת הריבונות של סודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן
יו"ר מועצת הריבונות של סודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן
סודן לא צפויה לבקש נשק מתקדם מארה"ב. אל-בורהאן
(צילום: רויטרס)
לפי הערכות, סודן, בניגוד לאמירויות, לא תדרוש נשק מתקדם מארה"ב כחלק מההסכם עם ישראל בשל מצבה הכלכלי הרעוע, אך הבאות בתור בהחלט עלולות לקבלו. קטאר וסעודיה עשויות להיות המדינות הבאות שיכריזו על הסכמים עם ישראל, וגם שתיהן ינצלו את התקדים שנוצר עם איחוד האמירויות כדי לחמש את צבאותיהן בחמקנים.
ההבנה הנוכחית עם ארה"ב היא שאם אכן יקרה הדבר, גם דוחא וריאד יקבלו מטוסים מתקדמים, אך מדגמים נחותים יחסית. כעת עומדים שני מכשולים לנורמליזציה עם סעודיה וקטאר: המלך הקשיש בריאד מסתייג, בניגוד לבנו, מהסכם עם ישראל שלא יכלול את יוזמת השלום הערבית - ולדוחא יש ציר חם עם טורקיה, שנחשבת ליריבה של ישראל.
לדברי הגורמים, "כך או כך, צה"ל הרוויח בסוף קצת יותר ממה שהיה אמור לקבל - בעיקר לאור העובדה שמימוש הסכם הסיוע עם ארה"ב, האם.או.יו שהחל ב-2018, די נתקע בשנתיים האחרונות בגלל המשברים הפוליטיים בישראל. התנודה המדינית הזו שחררה חלק מפרויקטי הרכש שיחזקו את חיל האוויר".
6 צפייה בגלריה
טראמפ בחדר הסגלגל
טראמפ בחדר הסגלגל
"מכירת ה-F-35 לאמירויות מתקדמת במהירות". טראמפ
(צילום: gettyimages)
בלשכת ראש הממשלה אמרו אתמול בתגובה לטענות של גנץ: "אין חדש בכך שהאמירויות מבקשים כבר שנים את ה-F-35, אבל לא הייתה שום התניה שישראל תסכים לכך כתנאי לחתימת הסכם השלום וגם לא הייתה לכך שום הסכמה עד היום. הדיונים עם ישראל התקיימו רק בחודש האחרון בין משלחת משרד הביטחון והפנטגון, ורק לאחר חתימת הסכם השלום".
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שוחח אתמול עם עיתונאים בבית הלבן בזמן שנתניהו היה בטלפון - ונשאל אם הוא רוצה לאפשר לראש הממשלה להתייחס לסוגיית מכירת ה-F-35 לאמירויות. טראמפ סירב, אך אמר כי "אני חושב שהתהליך מתקדם, חוזה תהליך טוב. יש לנו מערכת יחסים מעולה וארוכת טווח עם האמירויות, הם תמיד היו לצידנו, והתהליך הזה מתקדם במהירות".

"ישראל לא תתנגד למכירת המערכות לאמירויות"

לפני חילופי ההאשמות השניים פרסמו הודעה משותפת, שלפיה "עם שובו לישראל של שר הביטחון לישראל, שוחחו הוא וראש הממשלה על ההסכם שנחתם להבטחת יתרונה הצבאי האיכותי של ישראל בין גנץ לשר ההגנה האמריקני מארק אספר. גנץ עדכן את נתניהו על הדיונים שערך בפנטגון ועל ההסכם שנחתם בינו לבין אספר. הסכם זה הושג אחר דיאלוג ממושך בין משרד הביטחון והפנטגון שהתחיל לאחר ביקורו הקודם של שר הביטחון בוושינגטון לפני חודש".
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
חתימת ההסכמים בבית הלבן
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
בהודעה נכתב כי "שר הביטחון הדגיש שההבנות שהושגו עם ארצות הברית יאפשרו תכניות רכש ארוכות טווח שיספקו מערכות נשק מתקדמות לישראל, ישדרגו באופן משמעותי את יכולותיה הצבאיות, יבצרו את ביטחונה ועליונותה הצבאית האזורית של ישראל, וישמרו את יתרונה הצבאי האיכותי בעשורים הקרובים".
"במסגרת הביקור", נאמר בהודעה, "עדכנו גורמי הממשל האמריקניים את שר הביטחון שהממשל האמריקני מתכנן להודיע בזמן הקרוב לקונגרס על כוונתו לספק מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות. ראש הממשלה ושר הביטחון הסכימו שלאור העובדה שארצות הברית משדרגת את יכולותיה הצבאיות של ישראל ומשמרת את יתרונה האיכותי - ישראל לא תתנגד למכירת המערכות הללו לאיחוד האמירויות".
מלשכת ראש הממשלה נמסר בנוסף כי "ההבנות החדשות לא היו חלק מהסכם השלום עם איחוד האמירויות והדיון בהן החל רק לפני חודש עם ביקורו של שר הביטחון בוושינגטון, לאחר החתימה על הסכם השלום, והסתיים רק אתמול".
בנוסף נטען כי "לאחר בחינה מדוקדקת שהתקיימה על ידי גורמי המקצוע במשרד הביטחון הוחלט שלישראל אין התנגדות לאספקת מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות, כשהדבר מעוגן בהסכם עם ארה"ב המשדרג את יתרונה הצבאי של ישראל ומבטיח את עליונותה הצבאית במזרח התיכון בעשורים הקרובים".
לפי לשכת גנץ, "שר הביטחון רואה בהשגת שלום ויציבות אזורית ערך אסטרטגי עליון, ולכן מרגע חתימת ההסכם הוביל פעולה נחושה ועצמאית מול הממשל האמריקני, בכדי להבטיח את קיום ההסכם תוך הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, שמירה על היתרון האיכותי שלה והעצמת כוחו של צה"ל לעשרות השנים הבאות".
פורסם לראשונה: 23:51, 23.10.20