קצב החיסונים לקורונה בישראל עולה ובתשעה ימים התחסנו 495 אלף בני אדם - יותר מכל הנדבקים מתחילת המגפה. ממשרד הבריאות נמסר הבוקר (יום ג') כי אתמול התחסנו 115,400 ישראלים לעומת כ-97 אלף שלשום. "לא סתם אנחנו המדינה המובילה בעולם במהירות ההתחסנות", אמרו במשרד.
כל המתחסנים עד כה קיבלו את הזריקה הראשונה של החיסון של חברת פייזר, שעדיין לא מבטיחה חסינות מלאה מפני הנגיף. 21 יום אחרי מועד קבלת החיסון הראשון יקבלו האזרחים שחוסנו זריקה נוספת של החיסון, וכעבור כשבוע מקבלת הזריקה השנייה צפויה להיות בגופם רמה גבוהה מספיק של נוגדנים.
הנתונים באים בזמן שישראל נמצאת בסגר שלישי, במטרה להוריד את התחלואה העולה בנגיף הקורונה, ובשיא מבצע החיסונים. אתמול הגיעו אזרחים בני פחות מ-60 לתחנות חיסון שונות ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריה ולתחנות של קופת חולים כללית, והצליחו להתחסן נגד קורונה אף שהם לא נמצאים בקבוצות התעדוף של משרד הבריאות. הסיבה המרכזית היא החשש מכך שהחיסונים שלא ינוצלו ייזרקו לפח.
3 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה באשקלון
חיסונים נגד קורונה באשקלון
חיסון באשקלון
(צילום: רועי עידן)
לפי ההנחיות של משרד הבריאות, נכון לעכשיו ניתן לחסן נגד קורונה רק את עובדי מערכת הבריאות וארגוני ההצלה, תושבי ישראל בני 60 ומעלה, וחולים שסובלים ממחלות כרוניות. אבל בפועל, תושבים רבים, בעיקר בפריפריה, הצליחו לקבל את החיסון, בניגוד למצוקת החיסונים בריכוזי האוכלוסייה הגדולים.
"בכללית עושים מה שבא להם", אמר אתמול גורם באחת מקופות החולים. "הם מחסנים אוכלוסיות לא בקבוצת היעד. חבר'ה צעירים יכולים לבוא ולהתחסן כי נשארו חיסונים, והבעיה היא בעיקר בכללית. הם פשוט מרסקים את מבצע החיסונים". לפי הגורם, "במוקדים המאוחדים יש חוסר סדר. למה החולה האונקולוגית מתל אביב לא יכולה להתחסן וגננת במקום אחר כן מתחסנת היום?".
3 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה בקריית שמונה
חיסונים נגד קורונה בקריית שמונה
חיסונים בקריית שמונה
(צילום: אביהו שפירא)
במשרד הבריאות עדכנו אתמול את הקצאת החיסונים לקופות החולים ברקע התרחבות המבצע לבתי החולים. כעת, חלק גדול יותר של החיסונים יועבר לבתי החולים על חשבון הקופות ביחס משתנה. בקופת החולים מאוחדת אמרו אתמול כי קיבלו הודעה על כך שכמות מנות החיסון שיקבלו בימים הקרובים תקטן באופן משמעותי.
לטענת גורמים בקופה, הסיבה לכך היא הקצאת מנות חיסון לטובת בתי החולים שהחלו לחסן השבוע גם הם את בני ה-60 ומעלה, בנוסף לעובדיהם, כפי שעשו בשבוע שעבר. "ההקצאה לקופות ירדה משום שהמדינה החליטה לחלק חיסונים גם לבתי החולים, הקצאה שבאה על חשבון הקופות", אמרו בקופה אתמול.
3 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה בירושלים
חיסונים נגד קורונה בירושלים
חיסונים בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
אתמול הגיע גבר בן 49 למוקד טרם רפואה דחופה בירושלים לאחר שלקה בתגובה אנפלקטית, כשעה לאחר קבלת החיסון בקופת חולים. הוא סיפר כי בעבר לקה בתגובה אנפלקטית - תגובה אלרגית למעשה - כתוצאה מאלרגיה לפניצלין, אך אינו סובל ממחלות רקע. הוא קיבל טיפול תרופתי, מצבו יוצב והוא הועבר להשגחה.
אתמול גם הודיע משרד הבריאות כי גבר בן 75 מבית שאן, הסובל ממחלת לב פעילה ומחלה ממארת, ואשר עבר מספר התקפי לב בעברו, מת בביתו זמן קצר לאחר שחוסן נגד קורונה. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, מינה ועדת בדיקה למקרה, בראשות ראש אגף בטיחות ואיכות במשרד הבריאות.
במשרד ציינו כי בבדיקה ראשונית לא נראה קשר בין מותו לבין החיסון, ומבצע החיסונים ממשיך להתנהל. גם בתו אמרה כי אביה סבל ממחלת לב ובמשפחות לא רואים כל קשר בין המקרים. המשפחה ביקשה שלא לקשור בין מות האב לבין החיסון שקיבל.