2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
שר המשפטים אבי ניסנקורן
(צילום: נדב אבס)
שר המשפטים אבי ניסנקורן הודיע חגיגית שמדינת ישראל תקדם דה-פקטו לגליזציה של קנאביס ושזו צפויה בתוך לא יותר מתשעה חודשים. הכרזתו לא מגיעה בחלל ריק, אבל גם לא נובעת מהסיבות הנכונות. במדינת הישראבלוף, למרבה הצער, אין חדש תחת השמש.
אנו נמצאים בעונה של טרום מערכת בחירות. אמנם הליכוד וכחול לבן טרם פירקו את הממשלה והכנסת עוד לא הצביעה על פיזורה (נכון לכתיבת שורות אלו, לכו תדעו), אבל ממילא ההתנהלות של ממשלת ה"אחדות" היא מופע מתמשך של כיפופי ידיים ותקיעת מהלכים הדדית בין השותפים הקואליציוניים תוך שכל אחד מהם מאשים את השני בגרירת המדינה למערכת בחירות רביעית תוך שנתיים. אז הנה מגיע הספין התורן מבית המדרש של כחול לבן: לגליזציה של קנאביס. ועוד תוך תשעה חודשים.
העיסוק בסוגייה לא נובע מרצון כן של שר המשפטים למצוא פתרון אמיתי למי שהחוק היבש והקיים הופך אותם לעבריינים או לאלה שזקוקים לקנאביס לצרכים רפואיים אבל נמחצים תחת נוהלי הבירוקרטיה. הוא נועד בראש ובראשונה לצבור עוד כמה נקודות בקרב חלקים נרחבים בציבור, לקרוץ למצביעים פוטנציאליים ולייצר "בייס" חדש שיאפשר לכחול לבן לקבל עוד מנדטים בבחירות הקרובות.
על ניסנקורן לזכור שלכל ספין יש מוצאי-ספין או ספין נגדי. לחברים במחנה נתניהו יש יועצים אסטרטגיים שינחו את לקוחותיהם לעשות ממנו מטעמים, והפעם מסיבות מוצדקות
בפעולה זו ניסנקורן לא לקח בחשבון שני דברים משמעותיים. הראשון הוא שברמת אחריותו המיניסטריאלית, ההצהרה על לגליזציה תוך תשעה חודשים היא שערורייה של ממש. תהליך לגליזציה לא קורה כלאחר יד רק כי רבים בציבור ממילא משתמשים בקנאביס או כי ועדה בין-משרדית עשתה עבודת מטה מקדימה והגיעה למסקנות כאלה או אחרות. מדובר במהלך עומק של כמה שנים הכולל בניית תשתיות שיאפשרו אותו.
בין השאר יש לוודא כיצד מבצעים התאמות למסקנות הוועדה הבין-משרדית שעסקה בנושא; יש להגדיר מהו עסק לממכר קנאביס; באילו גבולות הוא פועל; איזו חקיקה רלוונטית לגביו; כיצד שוק מתפתח זה לא הופך לכר פורה לעבריינות מסוגים שונים; מהם גבולות השימוש הסביר בקנאביס ובאילו מצבים אין למכור אותו ללקוח; דרושה תשתית חינוכית שהיא תוצר של עבודת המשך משותפת למשרדי הממשלה כדי להעלות את המודעות לצריכה מתונה ועוד נושאים רבים שיש להידרש אליהם.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קנאביס מריחואנה
אילוס אילוסטרציה קנאביס מריחואנה
(צילום: shutterstock)
הטיפול הרשלני שמציג ניסנקורן בסוגייה טעונה כל כך מעורר מחשבות נוגות כיצד מתייחסים במשרד המשפטים תחתיו לסוגיות כבדות משקל אחרות (נגיד, ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה).
הדבר השני שניסנקורן לא הביא בחשבון הוא שמבחינה פוליטית, הצהרתו יכולה גם להתהפך עליו ועל מפלגתו. תמיכה רשמית ופומבית של כחול לבן בלגליזציה של קנאביס עלולה לחזק את הברית השמרנית של בלוק הימין ולהקל על שליחת כחול לבן לאופוזיציה.
לגליזציה של קנאביס אולי לא תהיה הנושא המרכזי בבחירות, אבל היא מסוגלת להוות עוד נדבך שיאחד את הליכוד, המפלגות החרדיות והמפלגות הערביות, ולהשאיר את כחול לבן מבודדת.
על ניסנקורן לזכור שלכל ספין יש מוצאי-ספין או ספין נגדי. לחברים במחנה נתניהו יש יועצים אסטרטגיים שינחו את לקוחותיהם לעשות ממנו מטעמים, והפעם גם מסיבות מוצדקות הנובעות מהסכנה הטמונה בטיפול רשלני בנושא רגיש וחשוב כמו לגליזציה של קנאביס.
  • גל בייסברג הוא בעלי קבוצת התקשורת השיווקית Baysberg Team
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com