מגפת הקורונה גרמה לירידה חדה באהדה לסין במדינות המערב. כך עולה מסקר חדש של מכון Pew, שבו נשאלו אזרחים מ-14 מדינות על יחסם לבייג'ינג.
הסקר הטלפוני של מכון Pew נערך בין 10 ביוני ל-3 באוגוסט בהשתתפות 14,276 אזרחים בוגרים במדינות הבאות: ארה"ב, קנדה, בלגיה, דנמרק, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, ספרד, שבדיה, בריטניה, אוסטרליה, יפן ודרום קוריאה.

3 צפייה בגלריה
דגל סין בית חולים זמני מאולתר ווהאן קורונה
דגל סין בית חולים זמני מאולתר ווהאן קורונה
דגל סין בבית חולים בווהאן
(צילום: AFP)
התוצאות מעידות על צניחה באהדה לסין במיוחד בארה"ב, על רקע המתקפות של דונלד טראמפ נגד השלטון בבייג'ינג והאשמות בטיוח המגפה שהתפרצה בסוף 2019. ל-73% מהאמריקנים יש יחס שלילי לסין – עלייה של 20% מאז שטראמפ נכנס לבית הלבן בינואר 2017.
היחס השלילי לבייג'ינג זינק גם באוסטרליה, על רקע התפרצות הקורונה והידרדרות ביחסים בין אוסטרליה לשותפת הסחר הגדולה שלה. 81% אוסטרלים מתייחסים בצורה שלילית לסין - עלייה של 24% בהשוואה לשנה שעברה. היחס השלילי לסין הגיע לשיא כל הזמנים גם בבריטניה, קנדה, גרמניה, הולנד, דרום קוריאה, שבדיה וספרד.
3 צפייה בגלריה
סין ווהאן פארק מים מסיבה אחרי נגיף קורונה
סין ווהאן פארק מים מסיבה אחרי נגיף קורונה
מסיבת בריכה בווהאן אחרי "הניצחון על הקורונה"
(צילום: AFP)
תחילה ניסתה סין להסתיר את הדיווחים על המחלה המסתורית שהתפרצה בווהאן ולהמעיט בחומרת המגפה. בהמשך הרשויות במדינה הקומוניסטית ניסו להציג את המאבק בקורונה כניצחון גדול. 61% מהנשאלים בסקר אמרו שסין עשתה עבודה רעה בטיפול במגפה.
המדינה היחידה שקיבלה ציון גרוע יותר היא ארה"ב - 84%. חמישית מקורבנות הקורונה בעולם מתו בארה"ב – יותר מ-200,000 איש. טראמפ קיבל בסקר ציון גרוע מנשיא סין שי ג'ינפינג. 83% לא סומכים על טראמפ לעומת 78% שלא נותנים אמון בשי.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
שי ג'ינפינג עם דונלד טראמפ
(צילום: רויטרס)
הסקר של Pew שונה מתוצאות של סקרים קודמים בשנות האלפיים על היחס לסין במערב, שמהם עלה שהיחס לבייג'ינג אוהד למדי. סקר נוסף של Pew שנערך השנה הראה שגם התמיכה בארה"ב נמצאת בשפל במערב, בעיקר בדמוקרטיות עשירות, על רקע היחס לנשיא טראמפ ומשבר הקורונה.
מגפת הקורונה אינה הסיבה היחידה למתיחות בין סין למערב. בין סין למערב היו מחלוקות על נושאי סחר, זכויות אדם, הונג קונג וטייוואן ומעצרם של מוסלמים אויגורים בחבל שינג'יאנג בסין.