מומחים מהאוניברסיטה העברית הגישו דו"ח חמור לקבינט הקורונה, שממנו עולה כי "בתרחיש נומינלי יהיו 600 חולים במצב קשה בעוד שבועיים". התחזית קדימה, כלשונם, היא סיכון משמעותי להידרדרות מהירה. "בתרחיש המחמיר, לא ניתן יהיה למנוע פריצה של סף הספיקה שהוגדר בעבר. יש להיערך להתממשות מהירה של התרחיש המחמיר. הסיכון הנוכחי מחייב פעולה נמרצת".
5 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקה קופת חולים מכבי רחובות
בדיקת קורונה בדיקה קופת חולים מכבי רחובות
"המקדם עלה אל מעל ל-1"
(צילום: AFP)
החוקרים, בהם גם כאלה מבית החולים הדסה, פרסמו היום (ה') דו"ח חדש שמראה כי ישראל לא הצליחה להמשיך את הבלימה של הגל השני שהתרחשה בסוף יולי, ולהפוך אותה לירידה ממשית ומתמשכת בהדבקה ובתחלואה בבתי החולים. נתוני הדו"ח הוצגו בישיבת קבינט הקורונה שהתכנסה בצהריים.
לדבריהם, "היציבות בשבועות האחרונים במספר החולים במצב קשה המאושפזים נבעה מאיזון שברירי בין מספר החולים במצב קשה החדשים ומספר המתים והמבריאים. כעת, קצב התמותה וההבראה לא צפוי להדביק את קצב התחלואה".
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בשיבא. "הסיכון מחייב פעולה נמרצת"
(צילום: AFP)
בדו"ח נכתב כי מקדם ההדבקה עלה אל מעל ל-1, וכי לפי שעה לא נראית התמתנות בתחלואה – אם כי להפך. "מתחילת חודש יוני לא נרשמה אף לא פעם אחת של ירידה או התמתנות משמעותית בכמות החולים החדשים המתווספים מדי יום, שנמצאים במצבים בינוני וקשה. עקומת הנפטרים חדה יותר וכמותית גבוהה משמעותית מהגל הראשון", נכתב בדו"ח.
הם ציינו כי "מקדם ההכפלה האפקטיבי נמצא כיום מעל ל-1, ומצוי במגמת עלייה". לדבריהם, "בתרחיש המחמיר – לא ניתן יהיה למנוע פריצה של סף הספיקה שהוגדר בעבר. יש להיערך להתממשות מהירה של התרחיש המחמיר. הסיכון הנוכחי מחייב פעולה נמרצת".

החוקרים שחיברו את הדו"ח הם חתומים פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית, ד"ר מיכאל אסף, פרופ' נדב כץ, פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ופרופ' רן נירפז מהאוניברסיטה העברית ומבית החולים הדסה.
הבוקר אמרה פרופ' קלדרון-מרגלית בריאיון לאולפן ynet כי לאור הזינוק הדרמטי בנדבקי הקורונה, נראה שמקבלי ההחלטות התעכבו מדי באימוץ שיטת הרמזור של פרופ' גמזו, וכי קיימת בעיה חמורה עם שיטת האכיפה בישראל. "אנחנו מאוד בעד שיטת הרמזור, אבל כאשר יש תחלואה משתוללת בישראל ופותחים בתי ספר תיכונים וחטיבות ביניים, ומקיימים במקביל חתונות ענק ואירועים - לא ניתן לעצור הדבקה", היא אמרה. "מה שרואים דה-פקטו זה שהתעכבו מדי באימוץ שיטת הרמזור ושקיימת בעיית אכיפה בישראל".

הקבינט מכונס: 31 רשויות יוגדרו אדומות

בשעה 12:00 התכנס קבינט הקורונה לנוכח הנתונים החמורים המצביעים על כ-3,150 נדבקים חדשים בקורונה אתמול. רשימת היישובים שיוגדרו אדומים הורחבה דרמטית והיא תכלול 31 ערים ויישובים. לצד זאת, גם 12 שכונות בירושלים יוגדרו כאזור אדום - כולן ערביות למעט הרובע היהודי בעיר העתיקה.
רשימת הערים האדומות החדשה כוללת את ירושלים בשכונות הבאות: א-טור, א-שייח, א-סוואנה, אזור התעשייה ענתות, הרובע המוסלמי, הרובע הארמני, הרובע היהודי, הרובע הנוצרי, ואדי ג'וז, שועפט ומחנה הפליטים שועפט, עיסאוויה ושייח ג'ראח. כמו כן ברשימה: אבו סנאן, אום אל-פחם, אלעד, אעבלין, בוקעאתא, בית ג'אן, בני ברק, ג'לג'וליה, ג'ת, דליית אל-כרמל, זמר, טבריה, טייבה, טירה, כסרא סמיע, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, כפר ברא, כפר כנא, כפר קאסם, לקיה, שייח דנון, מעלה עירון, נצרת, עין מאהל, עוספיה, ערערה, פורדיס, קלנסווה, רכסים וכפר עזה.
5 צפייה בגלריה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
אנשי צוות ברמב"ם. חיפה בין הערים הכתומות
(צילום: AP)
רשימת הערים הכתומות כוללת את אופקים, אור עקיבא, אל בטוף-עוזייר, אשדוד, אשקלון, בקה אל-גרבייה, בועיינה נוג'ידאת, בית שמש, בענה, בת ים, ג'דיידה-מכר, ג'וליס, גבעת שמואל, דיר חנא, מוקייבלה, חיפה, טורעאן, יפיע והאזורים הבאים בירושלים: אבו טור, אזור התעשייה עטרות, בית חנינא, ואדי חילווה, עיר דוד, מחנה הפליטים קלנדיה, נווה יעקב, סילוואן, פסגת זאב מזרח, פסגת זאב מערב, פסגת זאב מרכז וראס אל עמוד - מעלה הזיתים.
לפי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, אתמול אובחנו 3,150 נדבקים בקורונה - המספר הגבוה ביותר מפרוץ המגפה. מתוך 32,962 הבדיקות שפוענחו, 9.5% חזרו חיוביות. כלומר, כמעט אחד מכל 10 נבדקים קיבל תשובה חיובית.
5 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
גמזו. גם הוא טען שהתוכנית אושרה באיחור
(צילום: לע"מ )
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 855 חולים, 426 מהם במצב קשה. 124 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים עומד על 976 מאז פרוץ המגפה. מתחילת השבוע אובחנו בישראל 9,188 נדבקים חדשים. מספר המאומתים הכולל מאז הגיע הנגיף לארץ עומד על 122,799 ישראלים. כלומר, אחד מכל 75 ישראלים נדבק בקורונה מאז חודש פברואר. ב-23 ביוני היו בישראל 21,500 חולים מאומתים, ומאז זינק המספר ב-100 אלף חולים.