3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן
ישראל שוב בפלונטר פוליטי. נתניהו וליברמן
(צילום: AFP)
מתניעים מהלכים ראשונים, בזמן שהפלונטר הפוליטי נמשך: יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי השלב הראשון במניעת בחירות נוספות הוא הגשת הצעת חוק שתמנע מנאשם להרכיב ממשלה, וכתב כי הוא "מצפה מכל מי שמייחל לשינוי להצטרף להצעת חוק זו".
"‏אני מחויב לעשות הכל על מנת למנוע בחירות נוספות", צייץ ליברמן. "השלב הראשון עובר דרך הצעת החוק שתמנע מחבר כנסת עם כתב אישום להיות מועמד להרכבת ממשלה. אני מצפה מכל הצדדים שמייחלים לשינוי, עליו דיברו בחודשים האחרונים, לגלות אחריות ולהצטרף להצעת חוק זו".
לפני הציוץ של ליברמן התייחס גם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער לתוצאות המסתמנות, ואמר כי "ברור שלנתניהו אין רוב להקמת ממשלה בראשותו. עתה יש לפעול למיצוי האפשרות להקמת ממשלת שינוי. כפי שהודעתי בליל הבחירות, אגו לא יהיה שיקול". חבר מפלגתו יועז הנדל השיב ללחצים מצד נתניהו וכתב כי "קמפיין מסרונים באמצע הניקיון לפסח לא משפיע על כלום". לדברי הנדל, "עכשיו, תוצאות האמת, יש רק אפשרות להקים ממשלת שינוי. תעזבו את הטלפון ולכו לנקות".
ליברמן וסער כבר החלו ביממה האחרונה בהובלת מהלכים ראשונים בכנסת החדשה, שבה לראש הממשלה בנימין נתניהו לא יהיה רוב. בין היתר הכוונה היא לערוך הצבעה להחלפת יו"ר הכנסת, ולאחר מכן לקדם כאמור חקיקה שתמנע מנאשם בפלילים את היכולת להרכיב ממשלה.
אגב, עוד לפני הציוץ של ליברמן, בליכוד תקפו ואמרו כי "גוש שינוי הוא מונח מכובס לגוש אנטי דמוקרטי. השינוי היחיד שהם באמת רוצים להביא הוא חוקים הקיימים רק באיראן לסינון מועמדים ולהביא לביטול הבחירה הדמוקרטית של למעלה ממיליון אזרחים בישראל".


מוקדם יותר היום פורסם ב-ynet לראשונה כי יו"ר יש עתיד לפיד ויו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי סיכמו להיפגש הערב במסגרת שיחות על מהלכים אפשריים שמתקיימות מאז אתמול בגוש להחלפת נתניהו. מדובר בפגישה ראשונה מאז הבחירות בין בכירי מפלגות בגוש שמתנגד לראש הממשלה.
על פי התוצאות הכמעט-סופיות, לגוש תומכי נתניהו יש ביחד עם ימינה של נפתלי בנט 59 מנדטים. נותרו עוד מעט מאוד קולות להקליד, ולא ייתכן שינוי נוסף בגושים. למעשה, השאלה היחידה שעדיין לא הוכרעה סופית היא אם מרצ תקבל את המנדט השישי או שהוא יילך למפלגת העבודה. כעת מחזיקה בו מרצ, ובמקרה כזה מוסי רז ייכנס לכנסת. אם יהיה שינוי ברגע האחרון, הרי שנחמן שי - שכמו מוסי רז גם הוא היה בעבר חבר כנסת - ישוב למליאה. פער הקולות כרגע הוא 459 לטובת מרצ, וגם במקרה זה הסיכוי לשינוי קטן מאוד.
לליכוד יש 30 מנדטים, ליש עתיד 17 מנדטים, לש"ס 9 מנדטים, לכחול לבן 8 מנדטים, ליהדות התורה 7 מנדטים, לימינה 7 מנדטים, לעבודה 7 מנדטים, לישראל ביתנו 7 מנדטים, לציונות הדתית 6 מנדטים, לרשימה המשותפת 6 מנדטים, למרצ 6 מנדטים, לתקווה חדשה 6 מנדטים ולרע"מ 4 מנדטים. נכון לרגע זה, לגוש של הימין-חרדים יש 59 מנדטים יחד עם נפתלי בנט, ולגוש השינוי יש 57 מנדטים ללא רע"מ של מנסור עבאס.

לחץ על אנשי ימין ב"גוש השינוי"

על רקע הדברים של ליברמן וסער, אנשי נתניהו וגוש הימין-חרדים מפעילים לחץ על אנשי ימין ב"גוש השינוי" שלא לשבת בממשלה אחת עם מרצ והעבודה. הלחצים החלו לאחר שמוקדם יותר קטן מאוד הסיכוי להקמת ממשלת ימין שתיתמך בצורה כזאת או אחרת מבחוץ על ידי מפלגת רע"מ בראשותו של מנסור עבאס. האפשרות ירדה מסדר היום לאחר הצהרות חד משמעיות של יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת המיועד איתמר בן גביר, שהודיעו כי תרחיש כזה לא יקרה.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
סירבו לממשלה עם מנסור עבאס. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: יאיר שגיא)
בן גביר הקדים את חברו למפלגה המאוחדת והשיב לכל מי ששלח אותו כי "עבאס, שנמנה עם האחים המוסלמים שרוצים בהשמדתה של מדינת ישראל, לא יוכל בשום צורה ואופן להיות שותף, ולא ייתכן שעל כל מבצע בעזה יצטרכו חברי הממשלה לבקש את רשותו".
גם סמוטריץ' נשמע מאוד נחרץ, וכתב הבוקר בחשבון הפייסבוק שלו: "לא תקום ממשלת ימין שתתבסס על רע"מ של עבאס. נקודה. לא מבפנים, לא מבחוץ, לא בהימנעות, ולא באיזה 'ישראבלופ' אחר. תומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אינם שותף לגיטימי לשום ממשלה".