5 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה, נדב ארגמן, יוסי כהן, בנימין נתניהו, בן סלמאן
המלך עבדאללה, נדב ארגמן, יוסי כהן, בנימין נתניהו, בן סלמאן
"שלוש שנים שבהן הרגיש המלך עבדאללה שטראמפ, נתניהו ובן סלמאן מנסים להחליפו"
(צילום: AFP, AP, אוהד צויגנברג, gettyimages, הדר יואביאן)
ה"וושינגטון פוסט" מדווח הבוקר (שבת) כי ברקע מעצרו בירדן של הנסיך חמזה בן חוסיין לפני כחודשיים, בחשד שניסה "לערער את יציבות הממלכה", עמדה "מזימה" רחבה יותר שמטרתה הייתה להרחיק את המלך עבדאללה מהשפעה בירושלים - כדי לאלץ את הפלסטינים להסכים ל"עסקת המאה" של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. בטור שעליו חתום הפרשן הבכיר דיוויד איגנשיוס נטען כי ייתכן שראש הממשלה בנימין נתניהו היה בסוד העניינים, יחד עם יועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.
נציגים של המוסד ושב"כ, כותב איגנשיוס, העבירו מסר למלך עבדאללה ולפיו הם אינם חלק מאותה מזימה. על פי בכיר לשעבר במודיעין האמריקני שנחשף לאותו מסר כתוב, המוסד ושב"כ רמזו למלך: "זה לא אנחנו, זה מגיע מעלינו". לפי איגנשיוס, כוונתם הייתה ככל הנראה לנתניהו.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם ב צפון קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ נואם ב צפון קרוליינה ארה"ב
"סבר שהמלך עבדאללה הוא מכשול בפני תהליך השלום". הנשיא לשעבר טראמפ
(צילום: רויטרס)
הנשיא טראמפ, כותב איגנשיוס, שאף ש"עסקת המאה" תביא לאחדות בין שני בני בריתו החשובים במזרח התיכון - נתניהו ובן סלמאן. אולם עבדאללה מלך ירדן הצטייר בקרב הממשל האמריקני כגורם שתוקע את קידומה של יוזמת השלום בין ישראל לפלסטינים. "קושנר וטראמפ סברו שהמלך הוא מכשול בפני תהליך השלום", אמר בכיר לשעבר ב-CIA.
בעוד שסעודיה בירכה את טראמפ על מאמציו עם פרסום פרטי "עסקת המאה", ירדן הביעה התנגדות נחרצת לתוכנית. "עמדת ירדן ברורה מאוד, אנחנו אומרים לא מוחלט", אמר המלך עבדאללה במהלך ביקור שקיים בעקבה. "לעולם לא אשנה את עמדתי כלפי ירושלים, זה קו אדום", הבהיר בהזדמנות אחרת. על פי התוכנית, נזכיר, ירושלים אמורה להישאר "הבירה הבלתי מחולקת של ישראל" - כשבמקביל הבירה הפלסטינית תוקם במזרח העיר.
5 צפייה בגלריה
ירדן אמרה "לא מוחלט" לעסקת המאה. נתניהו וקושנר
ירדן אמרה "לא מוחלט" לעסקת המאה. נתניהו וקושנר
ירדן אמרה "לא מוחלט" לעסקת המאה. נתניהו וקושנר
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
נחשד בניסיון "לערער את יציבות הממלכה". הנסיך חמזה
(צילום: רויטרס)
עד יומו האחרון של טראמפ בתפקיד, ניסה קושנר להביא לפריצת דרך ביחסים בין ישראל לסעודיה - אולם ללא הצלחה. יועצו של יורש העצר הסעודי, באסם עוודאללה, שהיה בעבר גם יועצו של מלך ירדן, אמר על פי הדיווח לגורמים רשמיים בארה"ב כי בן סלמאן מתוסכל מעמדתו של המלך עבדאללה: "חשיבות השמירה על מסגד אל-אקצה היא מה שמאחד בין כולנו. המלך משתמש בזה כדי להרתיע אותנו ולשמור על תפקידו במזרח התיכון. מוחמד בן סלמאן מתוסכל מכך שהוא לא יכול להתקדם לכיוון של הסכם עם ישראל בגלל שלא יוכל להתמודד עם התגובות הפלסטיניות כל עוד המלך מתבצר בעמדתו בעניין ירושלים".
על פי איגנשיוס, הטלטלה בירדן עם מעצרו של הנסיך חמזה הייתה השיא של שלוש שנים שבהן הרגיש עבדאללה שטראמפ, נתניהו ובן סלמאן משתפים פעולה בניסיון להחליפו על כס המלוכה. גורם אמריקני שמכיר את המלך היטב אישר כי זו הייתה תחושתו של המלך עבדאללה.
5 צפייה בגלריה
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן עם עבדאללה מלך ירדן ב ועידה להשקעות בינלאומיות ריאד
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן עם עבדאללה מלך ירדן ב ועידה להשקעות בינלאומיות ריאד
הביע תמיכה במלך. מוחמד בן סלמאן ועבדאללה
(צילום: AFP)
כשבוע לאחר מעצרו של הנסיך חמזה, נעצר גם היועץ עוודאללה עצמו בחשד שהיה בקשר עם גורמי אופוזיציה מחוץ לירדן ורצה לעודד "אווירה מהפכנית". ב"ניו יורק טיימס" נכתב אז כי לפי שלושה גורמים המעורבים בחקירה שאותה מנהלים שירותי המודיעין הירדניים, עוודאלה חשוד כי "זמם" יחד עם שבטים שהביעו תסכול מהתנהלות השלטון "לעודד אווירה של מהפכנות".
עוודאלה, שנולד ב-1964 במזרח ירושלים שהייתה נתונה אז לשלטון ירדני, גם ייעץ לפי הדיווח לנסיך חמזה בנוגע לציוצים בחשבון הטוויטר שלו, ובנוגע לתזמון פרסומם. אחד הגורמים ששוחח עם העיתון האמריקני ציין כי עוודאלה עמד בקשר גם עם גורמי אופוזיציה מחוץ לירדן – כולל עם גורמים מסעודיה.
לאחר סיכול הקשר-לכאורה בידי המודיעין הירדני, פרסמה ריאד כמה וכמה הצהרות תמיכה במלך עבדאללה. בהמשך אף הגיע לביקור מיוחד בירדן שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן. עם הגיעו נפגש השר הסעודי עם עמיתו הירדני איימן ספדי. עוד לפני כן קיימו מלך סעודיה סלמאן ובנו יורש העצר שיחת טלפון עם עבדאללה, ובה הביעו את תמיכתם בו – כשכבר אז היו ברקע רמיזות כי ייתכן שמדינה כלשהי במפרץ הייתה מעורבת ב"מזימה".
כעת, לאחר ה"סולחה" שבמסגרתה חתם הנסיך חמזה על מכתב נאמנות והמלך עבדאללה הכריז בקולו כי "הסכסוך נגמר" - נראה שגם מוושינגטון מגיע משב רוח אחר: הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן כבר הזמין את עבדאללה לביקור בבית הלבן - והוא צפוי להיות המנהיג הערבי הראשון שייפגש אישית עם ביידן. מוחמד בן סלמאן עדיין לא הוזמן לפגישה שכזו.
לאחר כניסתו של ביידן לתפקיד, הוא אמר כי יורגשו "שינויים משמעותיים" ביחסים בין ארה"ב לסעודיה. בן סלמאן, מצדו, אמר לפני כחודש וחצי כי לארצו יש רק מעט מחלוקות עם ממשלו של ביידן - והיא פועלת כדי לפתור אותן. עם זאת, הבהיר: "לא נקבל שום התערבות בעניינינו הפנימיים".
מלשכת רה"מ לא נמסרה תגובה לפניית ynet בעניין.