הנסיך חתם על מכתב נאמנות והמלך הכריז בקולו כי "הסכסוך נגמר", אך בירדן ובעולם ממשיכים לעסוק בהרחבה במשמעויות ובהשלכות של הקרע החמור שהתגלע לעיני כל במשפחת המלוכה ההאשמית. ב"ניו יורק טיימס" דווחו אתמול (שבת) פרטים חדשים מהטלטלה שבמסגרתה נחשד הנסיך חמזה ב"ניסיון לערער את יציבות הממלכה", ובהם גם כאלו המרמזים על מעורבות אפשרית של סעודיה, או לפחות גורמים בה, בפרשה.
7 צפייה בגלריה
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן עם עבדאללה מלך ירדן ב ועידה להשקעות בינלאומיות ריאד
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן עם עבדאללה מלך ירדן ב ועידה להשקעות בינלאומיות ריאד
המלך עבדאללה ויורש העצר הסעודי בן סלמאן. הצהרות תמיכה בצל רמיזות למעורבות
(צילום: AFP)

השלטונות בירדן, נזכיר, יצאו בסוף השבוע הקודם למבצע מעצרים נרחב שבו לפי ה"טיימס" נעצרו 18 מעוזריו של הנסיך חמזה או ממקורביו. אחד השמות הבולטים ביותר מבין אלו שנעצרו היה זה של באסם עוודאללה, יועצו לשעבר של מלך ירדן שכיום משמש כיועצו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.
לפי שלושה גורמים המעורבים בחקירה שאותה מנהלים שירותי המודיעין הירדניים, עוודאלה חשוד כי "זמם" יחד עם שבטים שהביעו תסכול מהתנהלות השלטון "לעודד אווירה של מהפכנות", לשון הדיווח ב"טיימס". עוודאלה, שנולד ב-1964 במזרח ירושלים שהייתה נתונה אז לשלטון ירדני, ייעץ לפי הדיווח לנסיך חמזה בנוגע לציוצים בחשבון הטוויטר שלו, ובנוגע לתזמון פרסומם. אחד הגורמים ששוחח עם העיתון האמריקני ציין כי עוודאלה עמד בקשר גם עם גורמי אופוזיציה מחוץ לירדן – כולל עם גורמים מסעודיה.
לאחר סיכול הקשר-לכאורה בידי המודיעין הירדני, פרסמה ריאד כמה וכמה הצהרות תמיכה במלך עבדאללה. ביום שלישי אף הגיע לביקור מיוחד בירדן שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן. עם הגיעו נפגש השר הסעודי עם עמיתו הירדני איימן ספדי. עוד לפני כן קיימו מלך סעודיה סלמאן ובנו יורש העצר שיחת טלפון עם עבדאללה, ובה הביעו את תמיכתם בו – כשכבר אז היו ברקע רמיזות כי ייתכן שמדינה כלשהי במפרץ הייתה מעורבת ב"מזימה".
7 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
הנסיך חמזה. "תכנן לעודד מחאה חברתית"
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר ב חתונה עם רעייתו ועם המלך עבדאללה המלכה רניה אמו המלכה נור
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר ב חתונה עם רעייתו ועם המלך עבדאללה המלכה רניה אמו המלכה נור
קרע במשפחה. המלכה נור (מימין) בחתונת הנסיך חמזה ורעייתו, עם המלך עבדאללה ואשתו ראניה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
באסם עוודאלה יועצו לשעבר של מלך ירדן ויועצו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בתמונה מ-2006
באסם עוודאלה יועצו לשעבר של מלך ירדן ויועצו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בתמונה מ-2006
באסם עוודאלה. "הנחה את הנסיך מה לצייץ, ומתי"
(צילום: AFP)
למרות הצהרות התמיכה הללו, לפי הגורמים ששוחחו עם ה"טיימס" המשלחת הסעודית לעמאן ביקשה לשחרר את עוודאלה, והירדנים הביעו פליאה מהקשרים בינו לבין הנסיך חמזה. הגורמים ששוחחו עם ה"טיימס", בהם גם קצין CIA לשעבר שמעורב בנעשה במודיעין המזרח-תיכוני, החשד בנוגע לנסיך חמזה עצמו לא היה כי תכנן "הפיכה", כפי שדווח בשעות הראשונות של מבצע המעצרים ביום שבת שעבר, אלא לעודד מחאה חברתית בירדן.
בירדן הכחישו באותן שעות דרמטיות כי חמזה נעצר, כפי שדווח אז ב"וושינגטון פוסט", אולם מדיווחים נוספים התברר כי הוא אכן נחקר – וחמזה עצמו הודיע בסרטון שהעביר לרשת BBC כי הוא נתון במעצר בית. לפי ה"טיימס" מדובר היה במעצר בית חלקי בלבד, כזה שאפשר לו להמשיך לפרסם סרטונים והודעות שונות.
המשבר במשפחת המלוכה נפתר לכאורה לאחר שחמזה, בתיווך דודו, חתם ביום שני על מכתב נאמנות מוחלטת למלך עבדאללה, אחיו למחצה. "אני מפקיד עצמי בידי המלך, ומדגיש שאשאר מחויב לחוקה של ירדן ותמיד אהיה מחויב לעזור ולתמוך בהוד מעלתו המלך וביורש העצר", נכתב במכתב שעליו היה חתום.

יומיים לאחר מכן התייחס המלך עצמו לפרשייה, ואמר כי המזימה-לכאורה "נגדעה באיבה". עבדאללה הבטיח לירדנים כי "הסכסוך נגמר", תוך שהוא מקפיד להשתמש במילה "פיתנה", המשמשת לתיאור מלחמות אחים. "האתגר של הימים האחרונים לא היה האתגר הכי קשה, או הכי מסוכן לאומה שלנו, אבל עבורי הוא היה הכי כואב", אמר המלך. "שום דבר לא מתקרב למה שהרגשתי – לזעזוע, לכאב ולכעס – כאח, כמי ששומר על המשפחה ההאשמית, וכמנהיג של העם היקר הזה".
חמזה והמלך עבדאללה הם שניהם בניו של מלך ירדן המנוח חוסיין, אבל הם נולדו כל אחד לאם אחרת: עבדאללה, בן 59, הוא בנה של המלכה מונה. חמזה, בן 41, הוא בנה של המלכה נור. אחרי מות חוסיין ב-1999 ועליית עבדאללה לשלטון כיהן הנסיך חמזה כיורש העצר, כלומר כראשון בתור לרשת את הכתר, אבל ב-2004 הדיח אותו עבדאללה מהתפקיד, ובהמשך הוא מינה במקומו את בנו-שלו, הנסיך חוסיין בן עבדאללה. מאז ועד היום הנסיך חוסיין הוא יורש העצר, וכעת מכשירים אותו השלטונות לקראת קבלת הכתר בעתיד.
גורמים ירדנים אמרו ל"טיימס" כי ההחלטה הזו של עבדאללה, להדיח את חמזה מתפקיד יורש העצר, הייתה קשה במיוחד עבור הנסיך, שנחשב לבנו המועדף של המלך המנוח חוסיין ומאז שהיה נער טופח לכתר. לפי הדיווח, חמזה התקשה למצוא את מקומו לאחר מכן, ובשלב מסוים אף ביקש מעבדאללה להתמנות לרמטכ"ל צבא ירדן – אך זה דחה את הבקשה.
7 צפייה בגלריה
מלך ירדן עבדאללה עם בנו, חוסיין, בצופר
מלך ירדן עבדאללה עם בנו, חוסיין, בצופר
מלך ירדן מתפלל יחד עם בנו חוסיין, ב-2019. מטפח אותו לכתר
7 צפייה בגלריה
ירדן המלכה נור עם בנה הנסיך חמזה ב 1999
ירדן המלכה נור עם בנה הנסיך חמזה ב 1999
חמזה עם אמו, המלכה נור, ב-1999. דמיון לאביו המנוח
(צילום: AFP)
בשנים שחלפו בתווך הפך הנסיך חמזה לדמות פופולרית ברחוב הירדני, בין השאר בשל דמיונו הפיזי הרב לאביו המנוח. לצד זה הוא רקם קשרים עם מנהיגי שבטים שחשו תסכול מהתנהלות השלטון, וטיפח מערכת יחסים עם פעילים מובילים בתנועת המחאה נגד ממשלת ירדן, שהחלה להשמיע את קולה בשל הטענות לשחיתות במוסדות הממשל והמצוקה הכלכלית של הממלכה הענייה. מגפת הקורונה הנחיתה בשנה האחרונה מכה קשה נוספת על כלכלת ירדן, והיא הביאה את שיעור האבטלה לשיא והעמיקה את העוני.
מקורות פוליטיים בירדן אומרים כי חמזה סיכן עצמו לאחרונה בעצם העובדה שהשתתף בכינוסים שבטיים שבהם מתחו המשתתפים בגלוי ביקורת על המלך, גם אם הוא עצמו לא השמיע בהם דברי ביקורת כאלה. בסרטון שהעביר ל-BBC ושבו סיפר כי הוא נתון במעצר בית, כבר השמיע הנסיך חמזה ביקורת ברורה על עבדאללה השני, כשטען שתחת שלטונו פשטה השחיתות, כלכלת ירדן קרסה וכל ביקורת הושתקה. זו הייתה קריאת תיגר בוטה ויוצאת דופן מצד הנסיך, והיא גררה גינויים מצד אישים פוליטיים בכירים בממלכה, שטענו כי מדובר בחצייה של קו אדום.
הקרע הפומבי כל-כך במשפחת המלוכה מעורר כעת חשש בירדן ומחוצה לה בנוגע ליציבות הממלכה, שבשנים האחרונות נחשבה דווקא לאי של יציבות במזרח תיכון רועש ורוגש. "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של ירדן שקורה משהו ברמה שכזו", אמר ל"טיימס" עאמר א-סביילה, אנליסט פוליטי ירדני. חאלד רמדאן, מחוקק לשעבר בעמאן, סיפר לעיתון כי עבורו הלקח המרכזי מהפרשה הוא "השבריריות של המדינה". לדבריו, "התפיסה של ביטחון ויציבות התערערה. זה עורר סוג חדש של חרדה בקרב הירדנים".
נראה שלחשש הזה שותפות גם בעלות בריתה של ירדן, ושורת מדינות בעולם הערבי פרסמו הצהרות תמיכה במלך. גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צלצלו למלך בשבוע שעבר על מנת להביע את תמיכת ארה"ב בממלכה, שלה חשיבות אסטרטגית עבורה ועבור וישראל.
7 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר עם מתחתן רעייתו לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר עם מתחתן רעייתו לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
הנסיך חמזה ורעייתו. מה יעלה בגורלו?
(צילום: AFP)
לחשש מוסיף גם התסכול של השבטים הירדניים משלטונו של המלך. עם הקמתה של ממלכת ירדן ב-1921, המונרכיה שם העניקה לשבטים הבדואים שנדדו באזור שליטה על חלקות אדמה והשפעה על המנגנון הממשלתי. אולם מעמדם הכלכלי והפוליטי החל להתערער בשנות ה-90, בעקבות תהליכי הפרטה ורפורמות שלטוניות. "זה כאילו שאנשים שמקבלים החלטות לא מבינים את המסורת ואת דרך המחשבה שלנו", אמר הישאם מג'אלי, איש עסקים ירדני ואחד מזקני שבט מג'אלי, שאחיינו הוא אחד מיועציו של הנסיך חמזה.
את התסכול מהתנהלות השלטון הביע כאמור בצורה ברורה גם הנסיך עצמו, בסרטון שפרסם בשיא המשבר. "אינני האדם שאחראי להתמוטטות הממשל, לשחיתות ולחוסר היכולת שנפוצים במוסדות הממשל שלנו ב-15 עד 20 השנים האחרונות ושהולכים ומחמירים", אמר אז חמזה. "ואני לא האחראי לחוסר האמון של העם במוסדות שלו. זה הגיע לנקודה שבה איש אינו יכול לדבר או להביע עמדה על שום דבר בלי שיטרידו אותו, יעצרו אותו או יאיימו עליו".
תהיה נוספת שמועלית כעת היא מה יעלה בגורל הנסיך. אף שלדברי המלך הסכסוך ביניהם נפתר, מאז נאומו ביום רביעי דבר לא נשמע מחמזה, וביום שישי האחרון משרד זכויות האדם של האו"ם הביע דאגה בנוגע למצבו. יש כאלו שבטוחים שמעמדו דווקא התחזק מהמשבר. "אי-אפשר לומר שחמזה כבר לא נמצא בזירה הפוליטית", אמר הפרשן א-סביילה. "עכשיו הוא מציאות שחייבים להתמודד איתה".