1 צפייה בגלריה
נתב"ג נמל התעופה בן גוריון מגדל תצפית
נתב"ג נמל התעופה בן גוריון מגדל תצפית
נדחתה הבקשה לצאת מהארץ. נמל התעופה בן גוריון
(צילום: AFP)
דיון דרמטי התנהל בימים האחרונים בוועדת ההשגות לכניסות ויציאות מהארץ בראשות שר ההתיישבות צחי הנגבי. על הפרק עמדה בקשתו של אזרח ישראלי, אב שכול, לצאת מהארץ כדי לעבור השתלת איברים בצ'ילה. ועדת החריגים במשרד התחבורה כבר דחתה את בקשתו של הישראלי לצאת מהארץ בשל התנגדות חריפה של משרד הבריאות, שטען כי המוסד הרפואי שבו הוא אמור לעבור את ההשתלה חשוד במעורבות בסחר באיברים.
הישראלי הגיש ערר לוועדת ההשגות בראשות השר הנגבי. ועדת ההשגות קיימה דיון סוער בערר של הישראלי ובסופו של דבר דחתה את בקשתו ברוב של ארבעה נגד שניים. הנגבי היה בדעה שצריך לאשר את יציאתו של הישראלי, וכי הוועדה לא מוסמכת לקבל החלטה אם מותר לו או אסור לו לבצע השתלת איברים במוסד הרפואי המדובר בצ'ילה.
הישראלי נמצא בתור להשתלת איברים בישראל ובינתיים הוא עובר טיפולי דיאליזה, אך תפוקת הכליות שלו היא רק 10% ולכן זקוק להשתלה בדחיפות. גם נציג משרד המשפטים תמך בדעתו של הנגבי וסבר שצריך לאשר את הבקשה מסיבות הומניטריות. ואולם שניהם היו בדעת מיעוט.
נציגי משרד הבריאות נאבקו כדי לדחות את הערר וטענו שאסור לתת לגיטימציה לסחר באיברים. ישראל חברה באמנות הבינלאומיות נגד סחר באיברים. הישראלי לא הסתיר פרטים על ההשתלה שהוא אמור לעבור ומסר את שם הארגון. במשרד הבריאות טענו כי זהו ארגון שפעל בתאילנד, ומשם עבר לפיליפינים, ואז לקולומביה וכיום פועל בצ'ילה, וכי הוא מבצע השתלות איברים באופן לא חוקי.

יעדים חדשים לחו"ל

בשבוע שעבר צומצמה משמעותית פעילותה של ועדת החריגים. חוזרים לארץ לא נדרשים עוד לאישור של הוועדה, וגם ישראלים מחוסנים יכולים לצאת מהארץ באופן חופשי - אבל אלו שעדיין לא חוסנו בשתי מנות נדרשים לקבל את אישורה לטוס לחו"ל.
אתמול אישר משרד התחבורה כי יתקיימו טיסות גם לאתונה, רומא, מוסקבה ואדיס אבבה. בשלב זה יאושרו ליעדים אלה טיסות חד פעמיות, ובמידת הצורך יאושרו טיסות נוספות. היעדים החדשים מצטרפים לטיסות היומיות שאושרו על ידי שרי קבינט הקורונה לפרנקפורט, לונדון, פריז, קייב וניו יורק ולטיסות בהתאם לצורך לטורונטו ולהונג-קונג.