היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט רמז הערב (יום ה') בקולו כי הוא מתנגד לתוכניתו של שר המשפטים החדש גדעון סער לפעול לפיצול תפקידו. מנדלבליט אמר את הדברים בכנס השקת ספרו של המשפטן ד"ר מנחם פינקלשטיין באוניברסיטת בר אילן. ynet העביר את האירוע בשידור חי.
"ועדת הבדיקה בראשות השופט טירקל (לבדיקת אירועי המשט הטורקי לעזה ב-2010), עמדה בפניה השאלה אם נכון לפצל את כובעי הפרקליט הצבאי הראשי (ייעוץ לצה"ל ולרמטכ"ל ובמקביל תובע צבאי ראשי) והחליטה שזה לא נכון לפצל את כובעי הפצ"ר", אמר מנדלבליט. "היא דווקא קבעה רעיונות וכללים איך לחזק את מעמד הפצ"ר בעל הכובע הכפול, דווקא בעל הכובע הכפול כמי שעומד בראש מערכת המשפט הצבאית. מי שחושב שיש לזה הקשר לעניינים אחרים אקטואליים - לא בהכרח טועה".
1 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
היועמ"ש מנדלבליט, הערב
(צילום: מוטי קמחי )
מנדלבליט, שנשא דברים באופן פומבי לראשונה מאז כניסתו של סער לתפקיד, ידוע כמתנגד נחרץ של הרעיון לפצל את התפקיד, אך עד כה לא התייחס בפומבי למהלך שמקדם שר המשפטים הטרי. לפי הרעיון, שמועלה כבר שנים ארוכות אך מעולם לא קודם משמעותית - בין היתר לאחר שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו סיכל מהלך דומה של שרת המשפטים בזמנו איילת שקד - תפקיד היועמ"ש יפוצל לשני התפקידים המרכזיים שלו כעת: ראש התביעה הכללית, שאחראי על הפרקליטות וגופי התביעה במדינה, ומי שמייעץ לממשלה ואשר עצותיו מחייבות אותה.
בטקס חילופי השרים במשרד המשפטים ביום שני האחרון אמר סער כי בכוונתו להוביל רפורמות במערכת המשפט, אך הדגיש כי הוא לא הגיע על מנת "להרוס" את המערכת - אלא לתקנה. "האמת היא שיש מה לתקן במערכת המשפט, שהיא בין המערכות שלא חל בהן שינוי משמעותי שנים רבות", אמר סער בטקס. "אני באתי כדי לתקן. לתקן כן, להרוס - לא. אין דמוקרטיה בלי מערכת משפט עצמאית, אבל היא איננה פותרת מביקורת, פיקוח או שינויים. המערכת זקוקה היום לשינויים אחראיים שייעשו מתוך גישה ממלכתית".


בטקס ביום שני השתתף גם מנדלבליט. הוא בירך אז את השר הנכנס - והביע תקווה שהשניים יידעו לעבוד יחד "בשיתוף פעולה מלא". לא יהיה לו הרבה זמן לעשות זאת: מנדלבליט פורש בעוד כחצי שנה, בסוף ינואר 2022. זו כנראה גם אחת הסיבות שסער מתכוון להוביל במהירות את המהלך לפיצול התפקיד, שכן כבר בספטמבר תקום ועדת האיתור לבחירת היועץ הבא. סער כבר דאג להכניס בהסכם הקואליציוני סעיף הקובע שח"כ מסיעתו יישב בוועדת האיתור בראשות שופט עליון בדימוס.
האירוע שבו השתתף הערב מנדלבליט נערך כאמור לרגל השקת ספרו של הפצ"ר לשעבר והשופט בדימוס ד"ר מנחם פינקלשטיין. מלבד מנדלבליט בכנס השתתפו השר לשעבר משה (בוגי) יעלון, הרב ישראל מאיר לאו, הסופר חיים באר, פרופ' נילי כהן מהאקדמיה למדעים והשופטים חנן מלצר ועופר גרוסקופף. את האירוע יזמה הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן והוצאת "נבו", לרגל הוצאת הספר "משפט, ביטחון וספר".