בכירים ברשות שדות התעופה תקפו אחר הצהריים (יום ב') בחריפות את ראש מטה "מגן ישראל", תומר לוטן, בעקבות הדברים שאמר באולפן ynet ולפיהם נמל התעופה בן גוריון הוא בבחינת "עקב אכילס". לוטן אמר את הדברים בעקבות דיווח של בית החולים איכילוב על אודות עובד זר מהודו שנכנס לארץ אף שכבר סבל מתסמיני קורונה - וכעת התברר כי הוא נושא את הנגיף.
הבכירים ברשות שדות התעופה אמרו: "הגיע הזמן שסוף סוף ידאגו להגעת הצמידים שיאפשרו את הבידוד המיטבי, כמו גם מתן הנחיות מדויקות לגבי מדיניות מניעת כניסה או בידוד של מי ששהה בהודו".
4 צפייה בגלריה
תור בנתב"ג
תור בנתב"ג
ארכיון
(צילום: שאול גולן)
אותם בכירים הוסיפו כי "כרגע, גורמי הבריאות גוררים רגליים ולא מעבירים הנחיות ברורות. מצד אחד, כל בכירי משרד הבריאות מתראיינים ואומרים שהווריאנט ההודי מסוכן, אבל מנגד הם לא מנחים אותנו לסגור את השמים ליעדים אלו. זה מצב שאסור שיימשך. הסמכויות נמצאות בידי משרד הבריאות ועליו להנחות במקום להתריע".
קודם לכן, כפי שצוין, אמר לוטן כי "לאורך כל הדרך אמרנו שגם שכבות ההגנה שפועלות היום - בדיקה לפני עלייה למטוס, בדיקה בירידה במטוס ובדיקה לקיצורי בידודים – אינן הרמטיות. ייתכן מאוד שהן גם פחות רלוונטית לווריאנטים מסוג מסוים שאולי מפתחים את התסמינים מאוחר יותר". דבריו נאמרו כשברקע הפרסום ב-ynet היום שלפיו הומלץ בימים האחרונים על עצירה מוחלטת של הגעת זרים, ובהם סטודנטים ועובדים מהודו, החלטה שלבסוף לא התקבלה למרות ההמלצות בדיונים הפנימיים.
הציוץ של דובר איכילוב:

ראש מטה מגן ישראל: "נתב"ג הוא עקב אכילס שלנו"

לוטן אמר בריאיון כי "הנושא של חו"ל הוא עדיין עקב האכילס של כל האירוע הזה. אנחנו כל הזמן עסוקים בהידוק המערכת הזאת אבל במקביל לא לחסום באופן טוטאלי את מדיניות השמיים של ישראל ולהיענות להנחיות בג"ץ. זו מדיניות עדינה ומאוזנת שצריך לנהל לאורך זמן".
בנוסף, הומלץ להכניס את כל הישראלים השבים מהודו למלונית - החלטה שגם כן לא התקבלה. "עצירת טיסות מהודו לגמרי לא מומלצת", אמר גורם בכיר המעורה היטב בפרטים. "הרי אנשים יגיעו בקונקשן דרך טורקיה. עדיף טיסות ישירות שיהיה לנו יותר קל לסמן אותם", אמר.
בריאיון התבקש לוטן להתייחס לרשימת שבע המדינות שלגביהן פורסמה אזהרת מסע. הוא נשאל יש אפשרות שההנחיה תוחמר כך שגם מחלימים וגם מחוסנים שישובו מאותן מדינות יחויבו בבידוד - והשיב: "זה לא סופי, אבל אנחנו בוחנים את כל כלי המדיניות שיש לנו".
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לנכנסים לארץ
בדיקת קורונה לנכנסים לארץ
בדיקת קורונה לנכנסים לארץ. ארכיון
(צילום: רויטרס)
- זה לא מעמיד בסכנה את ההישג שישראל השיגה לעצמה? אנחנו יודעים שהזן ההודי מתפשט מהר. אולי צריך להקדים את קבלת ההחלטה? "
"זו נקודה מאוד מורכבת. מצד אחד אנחנו רוצים להסתכל על העולם בצורה דיפרנציאלית. להגיד - פה התפתח וריאנט כזה, שם התפתח וריאנט אחר, ולהתאים את המדיניות במקביל. מצד שני, אנשים נעים ממקום למקום, יש טיסות טרנזיט. האם אתה סוגר את כל השמיים בפני הישראלים? או סוגר את הכניסות באופן הרמטי? האם אפשר לנהל מדיניות דיפרנציאלית בתוך העולם הזה? אלה שאלות שאנחנו דנים בהן כל הזמן".
על-פי נתוני משרד הבריאות, אתמול התגלו 77 מאומתים חדשים מתוך 31,074 תוצאות בדיקות שהתקבלו. בבתי החולים מאושפזים 150 חולים שמצבם מוגדר קשה, 82 מהם מונשמים. מאז פרוץ המגפה מתו מקורונה בישראל 6,352 בני אדם. עד כה קיבלו 5,383,569 ישראלים את מנת החיסון ראשונה. 5,017,870 התחסנו גם במנה שנייה.
לוטן התייחס לביטול החיוב על עטיית מסכות באוויר הפתוח: "הבעיה שלנו הרי היא לא מסכות בחוץ. הבעיה שלנו היא מה זה משדר בכך שהורדת את המסכות. אני נתקל בכל מיני מקרים שבהם אני רואה מסכות יורדות גם במקומות סגורים.
"ההתרשמות שלי היא שכשאנשים מרגישים בטוח עם מי שסביבם, למשל במקום העבודה כשאתה בטוח שכולם מחוסנים, או באירוע של תו ירוק כמו הופעה - אני רואה את המסכות יורדות. אבל כשאנשים נוסעים בתחבורה הציבורית עם זרים או נמצאים בסופר, אני עדיין רואה את המסכות על הפנים. אני חושב שאיפשהו זה מתייצב במקום הזה. קשה עדיין לומר את ההשפעה של זה".
4 צפייה בגלריה
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
נוחתים בנתב"ג
(צילום: נדב אבס)

- התחלתם לדון על הסרת מסכות בחללים סגורים?
"עדיין לא".
אתמול הודיע משרד הבריאות כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה את ביטול הגבלות התפוסה למקומות הפועלים במסגרת התו הירוק, בהם אצטדיוני ספורט ואולמות תרבות. לפי התכנון, החל מ-6 במאי תבוטל הגבלת התפוסה גם בתחבורה הציבורית, כולל ברכבת. כמו כן, יוגדרו תנאים לפעילות והכנסת מזון גם בבתי הקולנוע שסגורים יותר משנה.
לוטן התייחס לתוכנית לבצע בדיקות קורונה בתשלום, ואמר: "בסיטואציה הנוכחית, אדם לא מחוסן לא יכול להיכנס למקום עם תו ירוק. גם לא עם בדיקה. את זה אנחנו רוצים לשנות, גם מטעמים מוסריים ואתיים".
- מה שאומר שמהשבוע הבא, יותר אנשים לא מחוסנים ירצו יותר בדיקות. "בדיוק. לכן אנחנו מעריכים שהביקושים האלה יעלו, ולכן הכלי שאנחנו מפעילים כאן הוא מדיניות בדיקות בתשלום, על מנת שהדבר הזה לא יהפוך להיות על חשבונה של המדינה".
- אנחנו רואים מציאות שבה בעצם יש ממש מעט מאובחנים. יש עוד צורך ב"מגן ישראל"? אתם הולכים לקראת פירוק או צמצום פעילות? "זאת שאלה הרבה יותר גדולה. היא לא קשורה רק ל'מגן ישראל' כמטה, אלא בכלל לאיך ישראל מתכוונת להתמודד. פיקוד העורף, מערך הבדיקות, מערך החקירות, הרשויות המקומיות, החמ"לים וכולי. יש כל הזמן כוכבית אחת גדולה: העולם עדיין בתחלואה מאוד מאוד גבוהה. אם היינו יודעים בוודאות שהאירוע לקראת סיום בצורה עולמית, היה לנו הרבה יותר קל לתכנן קדימה תהליך של התקפלות וסגירה או צמצום".
4 צפייה בגלריה
  שורפים גופות של חולי קורונה בניו דלהי. העולם מושיט יד
  שורפים גופות של חולי קורונה בניו דלהי. העולם מושיט יד
שורפים גופות של חולי קורונה בניו דלהי. העולם מושיט יד
(צילום: רויטרס)

המשבר בהודו: רכבת אווירית ושריפת גופות מסביב לשעון

ארה"ב, בריטניה וגרמניה הצטרפו ביממה האחרונה לרשימת המדינות שמבטיחות סיוע מיידי להודו, המתמודדת כעת עם ההתפרצות החמורה ביותר בעולם של נגיף הקורונה. בבתי החולים ממשיכים הרופאים לדווח על מחסור חמור בחמצן, בתרופות ובמיטות, בעוד במשרפות ברחבי מדינת הענק עובדים כעת אל תוך הלילה כדי לטפל באין-ספור הגופות של החולים שמתו – חלקם אחרי שבתי חולים סירבו לקבלם מחוסר מקום.
ההתפרצות בהודו מרקיעה שחקים בימים האחרונים, והבוקר דיווחו בה רשויות הבריאות על שיא עולמי חדש של נדבקים שאובחנו ביממה אחת – 352,991. עוד 2,812 חולים מתו תוך 24 שעות. מניין הנדבקים הכולל בהודו עומד כעת על 17.31 מיליון, השני בעולם אחרי ארה"ב. מניין המתים הכולל עומד בהודו על 195,123, החמישי בעולם. אף שביחס לגודלה של הודו, שאוכלוסייתה מונה כמעט 1.4 מיליארד איש, המספרים הללו אולי אינם חמורים כפי שנראה, ההערכה של כלל המומחים היא שמספרי המתים והנדבקים בפועל גבוהים בהרבה ממה שהרשויות מדווחות.
המשבר בהודו הוביל למראות קורעי לב של בני משפחה בוכים ברחובות על קרוביהם שמתו מחוץ לבתי החולים, ושל משרפות המוניות בשטחים פתוחים. שורה של מדינות נחלצו לעזרת הודו והבטיחו לספק לה חמצן ותרופות. למדינות הללו הצטרפה כעת גם ארה"ב, והממשל בוושינגטון הודיע הלילה כי יספק להודו באופן "מיידי" טיפולים תרופתיים, ערכות בדיקה, מכונות הנשמה וציוד מגן. "כפי שהודו סייעה לארה"ב כאשר בתי החלים שלנו התמודדו עם עומס בתחילת המגפה, כך אנו נחושים לסייע להודו בשעתה הקשה", מסר הנשיא ג'ו ביידן.