2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
ראש הממשלה נתניהו ומלך ירדן עבדאללה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
עוד נדבך מהתקרית הדיפלומטית: ביום חמישי שעבר, בזמן שירדן סירבה לאפשר למטוס שהיה אמור להטיס את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיחוד האמירויות הערביות לעבור בשטחה, הנחה נתניהו להודיע לממלכה השכנה כי המרחב האווירי של ישראל סגור לכל טיסה מירדן ואליה.
כפי שפרסם בן כספית, נתניהו קיבל את ההחלטה בשעה 12:30 ללא כל התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים במשרד הביטחון ובמשרד החוץ וללא אישור הקבינט המדיני-ביטחוני, והעביר את ההנחיה ישירות דרך שרת התחבורה מירי רגב.
ברשות התעופה האזרחית נדהמו מהדברים ופנו לבכירים במשרד ראש הממשלה כדי לאמת אם יש הנחיה כזאת. בהתחלה הבהירו ברשות כי לא ידוע להם על הנחיה כזו, אולם לאחר בירור נודע כי ראש הממשלה נתניהו אכן עומד מאחורי הדברים.
בסופו של דבר ההנחיה לא יצאה אל הפועל לאחר שהתברר כי מדובר בעניין מורכב מאוד שמהווה הפרה של הסכם השלום ופגיעה בהסכמי תעופה שישראל חתומה עליהם.
בכיר ישראלי הסביר כי "הייתה אופציה לסגור את המרחב האווירי של ישראל לכל טיסה מירדן ואליה, שנשקלה בישראל, וכאשר הצד השני הבין שזה רציני ושיש אופציה כזו הגיע האישור למטוסו של ראש הממשלה לעבור מעל ירדן בדרך לאבו דאבי - אך זה כבר היה מאוחר מדי והטיסה לא התקיימה".
ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה לדברים.
מיד לאחר הדיווח על סירובה של ירדן לאפשר למטוס של נתניהו לעבור בשטחה בדרך לאבו דאבי, העריכו גורמים מדיניים כי מדובר בתגובה של הארמון בעמאן לביטול ביקורו של יורש העצר הירדני יום קודם לכן בהר הבית.
בהודעה שפרסמה לשכת נתניהו, גולגלה האחריות לביטול הטיסה לאיחוד האמירויות על הירדנים ונטען כי ראשה הממשלה סיכם עם יורש העצר האמירתי על תיאום מועד חדש לביקור. נתניהו עצמו אמר ביום חמישי בערב כי "ההדורים עם ירדן יושרו".
שר החוץ של ירדן וסגן ראש הממשלה הירדני איימן ספדי אמר בסוף השבוע כי "יהיה קשה להשיג שלום כל עוד יש מהלכים לא-חוקיים מצד ישראל. צריך לפעול על מנת לצמצם את הפעולות הפוגעות בשלום, כמו בניית התנחלויות חדשות ופגיעה באתרים קדושים בירושלים. כל אלה צעדים שמרחיקים את השלום".
2 צפייה בגלריה
מטוס מנהלים מסוג אמבראייר ליינאייג' 1000
מטוס מנהלים מסוג אמבראייר ליינאייג' 1000
המטוס שחיכה לנתניהו. אמבראייר ליינאייג' 1000
(מתוך אתר "פלקון" תעופה )
אתמול פורסם ב-ynet לראשונה כי ראש הממשלה נתניהו היה אמור להגיע לאיחוד האמירויות במטוס מנהלים מפואר שנשלח עבורו מאבו דאבי, למרות שטיסות רה"מ בוצעות ככלל על ידי טייסים ישראלים בלבד, או כאלה שעברו תחקיר ביטחוני על ידי גורמי הביטחון של שירות הביטחון הכללי, שכן ברגע שהמטוס באוויר נתונים חייהם של היושבים בו בידיהם של הטייסים.
כשראש הממשלה טס לטיסות רשמיות בחוץ לארץ במטוסי נוסעים, הוא נדרש שעל המטוס תותקן מערכת "מגן רקיע", אולם בטיסות במטוסי מנהלים אין בכך צורך. אחת הטיסות שערך לאחרונה נתניהו במטוס מנהלים הייתה במטוס של מקורבו לעיר הסעודית ניאום, שם נפגש עם יורש העצר הסעודי.
מטוס הפאר, מסוג אמבראייר ליינאייג' 1000 ששייך לחברת צ'רטר בשליטת משפחת המלוכה באבו דאבי, אמור היה להביאו לשם וכבר נחת בנמל התעופה בעמאן ביום רביעי. לאחר שחיכה כמה שעות הוא חזר ביום חמישי לאבו דאבי - זמן קצר לאחר ההודעה על ביטול ביקורו של נתניהו שנבע מהעימות הדיפלומטי עם ירדן.