8 צפייה בגלריה
 מסתמן: חנויות הרחוב ימתינו, הצימרים ייפתחו
 מסתמן: חנויות הרחוב ימתינו, הצימרים ייפתחו
מסתמן: חנויות הרחוב ימתינו, הצימרים ייפתחו
(צילום: טל שחר, אדם בר " הבית של רות")
יום חמישי בערב, ועדיין בעלי העסקים לא יודעים אם יוכלו לפתוח ביום ראשון: קבינט הקורונה דן הערב (יום ה') בפתיחה מחדש של המסחר, בדגש על חנויות הרחוב, שבשלב זה מסתמן שיצטרכו להמתין שבוע נוסף עד לפתיחתן. לאחר ששוחח עם ראש המל"ל מאיר בן שבת ושר הבריאות יולי אדלשטיין, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת הדיון כי "אני מציע לפתוח את החנויות ביום ראשון הבא - ולא הקרוב". שר האוצר ישראל כץ התנגד ותקף את משרד הבריאות בחריפות - אך לא הצליח לשכנע בעמדתו.
בהמשך הציע נתניהו שחנויות הרחוב ייפתחו כששיעור התחלואה יהיה מתחת ל-500 נדבקים ביממה - וציין כי מדובר בהצעה של ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שתכליתה "שלב ביניים" בין השלב השני לשלב השלישי של היציאה מהסגר.
8 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ישראל כץ
יולי אדלשטיין ישראל כץ
אדלשטיין וכץ. שר האוצר טען: "משרד הבריאות עושה טעויות גרנדיוזיות"
(צילום: שלו שלום, אבי מועלם)
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
החנויות עשויות להיפתח עם ההגעה ל-500 נדבקים ביום. נתניהו
(צילום: לע"מ)
8 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
יסכים לדחייה של שבוע. גנץ
(צילום: אלעד מלכה)
האפשרות לדחייה של שבוע בפתיחת חנויות הרחוב עלתה בשיחה של נתניהו עם ראש המל"ל, שר הבריאות ובכירים נוספים, שבה הוצעה גם האפשרות לפתוח אותן עם הגעה ל-500 נדבקים ביום. על פי המסתמן, גם כחול לבן והעבודה מסכימות לדחייה של שבוע בפתיחת המסחר.
עם זאת, שר האוצר ישראל כץ מתנגד לפשרה, ודורש לפתוח את חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב, בשלב השני של ההקלות. משרד הבריאות מעוניין לדחות את פתיחתן לשלב השלישי, בעוד מעט יותר משבועיים. בעקבות זאת, קבינט הקורונה התכנס מבלי שהתקבלו הסכמות לפני תחילתו. לדברי כץ, "משרד הבריאות נוהג באטימות ומנהל מאבק יוקרה על גבם של העוסקים הזעירים, שפתחו עסק בעשר אצבעות ונמצאים כעת על סף קריסה". בהמשך הוא תקף את משרד הבריאות גם בדיון בקבינט.
לפי המסתמן, היום יאשר הקבינט את אסטרטגיית היציאה בשישה שלבים, פתיחת הצימרים, דחיית פתיחת חנויות הרחוב בשבוע והשארת הקניונים סגורים עד לשלב השלישי של אסטרטגיית היציאה. מתווה החינוך המורחב יוצג בשבוע הבא. כמו כן, בעקבות שיחה בין שר התרבות והספורט חילי טרופר לאדלשטיין, הקבינט יאשר ככל הנראה גם את החזרת הספורט לילדים ולנוער בכל הענפים, פתיחת 200 אתרי מורשת וציונות של המועצה לשימור אתרים, פתיחת אתרי רשות העתיקות ופתיחת ספריות ציבוריות.
8 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
"המסחר לא ייפתח כי במקום אחר מקדם ההדבקה עולה?". אשכנזי
(צילום: מוטי קמחי)

כץ תקף, צייץ בטוויטר - וספג ביקורת מנתניהו

שר החוץ, גבי אשכנזי, אמר בדיון כי "הרבה מקומות חזרו לעשות חתונות. אנחנו יודעים מה גורם למקדם ההדבקה לעלות. המסחר לא ייפתח ביום ראשון כי במקום אחר מקדם ההדבקה עולה? מה שקורה זה כמו שנופלים טילים במקום אחד, ואנחנו נעשה צבע אדום בכל הארץ ונכניס את כולם למקלטים. יש לנו כלים לקבל החלטות ממוקדות ונכונות".
השר כץ חיזק את דבריו ואמר: "משרד הבריאות טעה בעבר כשלא נתן לפתוח את המסחר, זה ארבעה מיליארד שקלים בשבוע. בסופו של דבר אחרי עיכוב גדול העסקים נפתחו, והתחלואה המשיכה לרדת. מקדם ההדבקה לא הושפע מכך. אלה טעויות בקנה מידה גרנדיוזי".
כץ הוסיף: "אנחנו מבינים את המציאות, ולאור הנתונים אנחנו לא נאבקים על פתיחת הקניונים. יש במשרד הבריאות צוות שלא מכיר את המגזר העסקי, ולא נימק שום דבר. אנחנו באנו עם ממצאים, גרפים, טבלאות ונתונים, שחשבנו שבדיונים הם אמורים להשפיע. משרד הבריאות לרגע אחד לא הביא נתון. העסקים הם הראשונים שמבינים את המשמעות של עלייה בתחלואה וישמרו על הכללים, הם מבינים מה זה אומר להיפתח ולהיסגר. אנחנו רוצים לתת לאלה שהכי בסכנה לעבוד, והם יזהרו – כי הם בסכנה".
בשלב הזה כץ החריף את המתקפה על משרד הבריאות: "גם משרד האוצר הביע עמדה וגם משרד הבריאות, אבל אין לדיאלוג הזה כמעט משמעות. עמדת משרד הבריאות היא זו שקובעת, ונגיד גם יותר מזה, אין כאן שום פשרה - כי או שפותחים או שלא פותחים. הוחלט שיהיה דיון, ואחרי כל דיון חוזרים לקביעה של משרד הבריאות, שבאופן עקבי ושיטתי טעה בכל הקביעות שלו לגבי העסקים. אלה טעויות בקנה מידה ענק, שנבעו כביכול משיקולים בריאותיים - אך לא היה להן שום שחר".
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
כץ ונתניהו. שר האוצר ביקש תמיכה מרה"מ - ולא קיבל
(צילום: עמית שאבי)
לדברי כץ, "חנויות הרחוב הגיעו לשלב של מצוקה. אני פונה אליכם, אי אפשר לדחות, זה לא פתרון. אפשר לפתוח אותם. אין להם שום לובי או כוח, יש להם רק את החנות שלהם, ואנחנו צריכים לנהוג בערבות הדדית".
כץ פנה לנתניהו וביקש שיתמוך בעמדתו, אך זה השיב: "נפתח את חנויות הרחוב בעוד שבוע. הם ידעו שאנחנו פותחים אותם. הייתי נזהר לומר מה מדבק ומה לא מדבק, אנחנו מנסים להבין מה הקש ששבר את גב הגמל".
אדלשטיין הגיב לדבריו של כץ: "לא תהיה דרך לברוח מההכרעה. העמדה שלנו ברורה ומבוססת. אנחנו מבקשים לקבל את החלטת הקבינט על המדרגות של שבועיים בין השלבים, יש סיכון גדול מאוד. בהצעה שלנו כל המסחר ייפתח ביחד, בשלב השלישי, אם נהיה זהירים. ראש הממשלה קבע שהיציאה תהיה אחראית ומדורגת, אם ניקח מכל הבא ליד זה לא יהיה כך".
בהמשך כץ תקף את כחול לבן בטוויטר תוך כדי הדיון, וטען: "הם עוד פעם נלחמים כאריות ונופלים כזבובים. סיפרו כל היום שיאבקו בעד החנויות והעסקים הקטנים, וכעת מסתדרים בשלשות ופועלים נגד. אני מכבד את מי שיש לו עמדה אחרת מדעתי, אבל לא את המתקפלים והלא ישרים. אם העסקים הקטנים צריכים לסמוך עליכם, עדיף להם שיארזו".
מזכיר הממשלה צחי ברוורמן אמר לאחר הציוץ של כץ כי "יש שרים שלא רק מדליפים, אלא גם מצייצים אחד נגד השני באמצע ישיבה". נתניהו, שייתכן שלא ידע על מי דיבר ברוורמן, אמר: "זה דבר חדש. מי שמצייץ באמצע דיון לא צריך להיות חבר ממשלה". עם זאת, בחשבון של נתניהו עצמו עלה ציוץ במהלך הישיבה, שבו גינה את הפיגוע בניס שבצרפת:
בהמשך הסביר כץ את העלאת הציוץ בזמן הישיבה: "העוזרת שלי רק הגיבה על ציוץ מטעם כחול לבן שתקף אותי באמצע ישיבת קבינט שאני לא מביא תקציב. אנשי משרד האוצר יושבים כאן בחדר והם יכולים לשאול אותם שאלות במקום לתקוף סתם".

באופוזיציה תקפו: "נתניהו מסרב להכיר במציאות"

במסיבת העיתונאים לפני כינוס קבינט הקורונה אמר נתניהו כי בדיון ידונו ב"פתיחה זהירה של חנויות הרחוב" ביום ראשון הקרוב. הוא אמר שהסגר היה צעד נכון, וטען כי "ישראל היא שוב סיפור הצלחה". "אני קשוב למצוקה ונעשה כל מאמץ לפתוח את העסקים", אמר. "אם התחלואה תעלה בעיר כזו או אחרת - אנחנו נסגור אותה", הוסיף.
8 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"הניתוק של נתניהו מהמציאות מתחיל להדאיג". לפיד
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
"מי שמתייחס לסגר השני כהצלחה, יחגוג גם את ההצלחה של הסגר השלישי". בנט
"מי שמתייחס לסגר השני כהצלחה, יחגוג גם את ההצלחה של הסגר השלישי". בנט
"מי שמתייחס לסגר השני כהצלחה, יחגוג גם את ההצלחה של הסגר השלישי". בנט
(צילום: אורן בן חקון)
באופוזיציה תקפו את נתניהו על הצהרתו. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי "נתניהו אמר הערב שוב ש'ישראל נתפסת סיפור הצלחה'. הניתוק שלו מהמציאות מתחיל להדאיג. זינוק של 40 אחוז במקבלי דמי האבטלה בספטמבר. מעל 80 אלף עסקים נסגרו. מענקים שלא הגיעו. עסקים שקיבלו אתמול מכתבים להחזיר מאות אלפי שקלים למס הכנסה. מודל חל"ת כושל. מערכת חינוך תקועה. ניהול הקורונה הוא כישלון שלא היה כמותו, ונתניהו מסרב להכיר במציאות או לטפל בה".
גם יו"ר ימינה נפתלי בנט תקף את מה שכינה "השבחים העצמיים של נתניהו בעניין הצלחת הסגר". "מי שמתייחס לסגר השני כהצלחה יחגוג גם את ההצלחה של הסגר השלישי", אמר בנט. "בתכנון מקצועי ורציני היה אפשר להימנע מהגל השני. זו לא הייתה גזירת גורל כפי שמנסים למכור לציבור בפעלולי יחצנות. הממשלה עוסקת רק בפוליטיקה במקום בניהול המשבר. אם הממשלה הרימה ידיים, עליה לפנות את מקומה למי שמסוגל".
פורסם לראשונה: 20:13, 29.10.20