ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (יום ה') במסיבת עיתונאים לפני תחילתו של כינוס קבינט הקורונה, שידון שוב במתווה היציאה המדורג, כי הקבינט ידון בין היתר בפתיחה זהירה של חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב. ראש הממשלה התייחס בדבריו גם להודעת הבית הלבן על כוונתו למכור 50 מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות" ואמר כי "אנחנו כולנו עומדים מול איום משותף", בכוונתו לאיראן.
בפתח דבריו שב נתניהו וחזר על נכונות הטלת הסגר, שהביא לירידת התחלואה. "הגל השני מכה באירופה, איטליה, צרפת וספרד. בצ'כיה, מדינה שדומה לישראל, יש יותר מ-15 אלף חולים חדשים ביום. הצלנו חיים רבים. מנהיגות פירושה לקבל החלטות קשות ולא פופולריות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו, הערב
(צילום: לע"מ)
לדבריו, "הקורונה ממש לא מאחורינו, ואסור להיכנס לשאננות. הקורונה כאן. לכן אנחנו צריכים לפעול בזהירות ולשמור על ההנחיות. אנחנו נדון בפתיחה זהירה של חנויות הרחוב. קיבלנו החלטה לגבי פתיחה זהירה של מערכת החינוך. אני קשוב למצוקה ונעשה כל מאמץ לפתוח את העסקים. אם התחלואה תעלה בעיר כזו או אחרת אנחנו נסגור אותה. יכול להיות שנטיל מגבלות על עיר כתומה כדי למנוע ממנה להיות אדומה".
ראש הממשלה הוסיף כי ישראל פועלת בשלושה צירים להבאת חיסון נגד קורונה. "הציר הראשון הוא המכון הביולוגי, הציר השני הוא משרד הבריאות שמנסה לארגן אספקה לישראל והציר השלישי הוא מגעים שלי עם ראשי מדינות לתגבור מנות של החיסון", אמר.
4 צפייה בגלריה
מג'דל שמס
מג'דל שמס
מג'דל שמס, יישוב אדום. "ייתכנו הגבלות על ערים כתומות"
(צילום: רויטרס)
נתניהו התייחס גם להודעת הבית הלבן לקונגרס ולפיה הוא מתכוון למכור 50 מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, שחתמה לאחרונה על הסכמי נורמליזציה עם ישראל. "אנחנו כולנו עומדים מול איום משותף. אנחנו מבינים את זה היטב", אמר נתניהו. "אבל היה חשוב לנו שמערכת הביטחון קיבלה את ההתחייבות האמריקנית הברורה הזו לשמירת יתרוננו הצבאי האיכותי באזור". הכוונה האמריקנית למכור מטוסי F-35 במסגרת הסכמי השלום עם האמירויות נחשפה ב"ידיעות אחרונות".
קודם לכן, בישיבה הבוקר, שחלקה הוקדש להערכת מצב התחלואה, הציגו אנשי המטה לביטחון לאומי (מל"ל) ופרויקטור הקורונה היוצא, פרופ' רוני גמזו, את התמונה העדכנית. "המצב שברירי", אמרו. "טרם ראינו את השפעות פתיחת הסגר".
4 צפייה בגלריה
חנויות סגורות וריקות מקונים ברחוב בלפור בת ים
חנויות סגורות וריקות מקונים ברחוב בלפור בת ים
חנויות סגורות
(צילום: אסף קמר)
בישיבה נטען כי "חלה עלייה במקדם ההדבקה. רמת התחלואה במגזר הערבי גבוהה ומדאיגה והיקף הבדיקות עלה - אך עדיין נמוך ביחס לעבר ולמצופה". בתגובה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "יש להחליט על פתיחת המשק באופן זהיר ואיטי. לא ניקח סיכונים שיגרמו לעלייה מהירה בתחלואה ולאובדן ההישג שהישגנו עד כה. אם המצב יחמיר - נעצור את התהליך ונחזיר הגבלות".
קודם לכן, לפני הדיון הבוקר, החריף שר האוצר ישראל כץ את הטון נגד משרד הבריאות: "פותחים מסז'ים וטיפולים אישיים ללא מסכות ורק את חנויות הרחוב, שהן הכי בטוחות בעולם, משאירים סגורות? רוצים לדחוף 80 אלף איש מתחת לסף העוני".
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ישראל כץ
יולי אדלשטיין ישראל כץ
"משרד הבריאות נוהג באטימות לב". כץ ואדלשטיין
(צילום: שלו שלום, אבי מועלם)
השר כץ אמר כי "חייבים לפתוח מיד את חנויות הרחוב שנמצאות על סף קריסה. מה זו הטרפת הזאת? משרד הבריאות התנתק מהעם ונוהג באטימות לב. די לנהל מאבקי יוקרה על גבם של העוסקים הזעירים. אנשים בנו עסקים בעשר אצבעות ונשארים עכשיו חסרי כל. עוד מעט יתחילו הגשמים ויהיה קשה להתחיל. זה פשוט לא ייתכן. הפכו את העוסקים הזעירים לאויבי העם, כי אין להם שדולה חזקה. אני לא אוותר ואלחם בשבילם בכל כוחי כדי לאפשר את חזרתם המיידית לפעילות".
מנגד, שר הבריאות יולי אדלשטיין, הבהיר שהוא לא מוכן להקדים את פתיחת החנויות. הוא אף עשוי להצביע נגד מתווה האוצר, שאותו ייתכן שיאמץ נתניהו. לבקשת שר הפנים אריה דרעי, בדיון תעלה גם סוגיית הצימרים וככל הנראה גם בתי הכנסת - סוגיה שאליה, באופן מפתיע, פרויקטור הקורונה היוצא, הפרופ' רוני גמזו, אינו צפוי להתנגד.

תלמידי א'-ד' ילמדו ארבעה ימים בבית הספר

הבוקר החליט קבינט הקורונה כי תלמידי כיתות א'-ד' ישובו ללמוד ביום ראשון הקרוב במשך ארבעה ימים בשבוע. כמות התלמידים לא תעלה על 20 תלמידים בכיתה למעט החרגות שיאפשרו לעד 10% מהכיתות ללמוד בקבוצות של עד 24 תלמידים, תוך מתן עדיפות למוסדות הנמצאים באזורים בעלי שיעור תחלואה נמוך.

לפי ההחלטה, ייעשה מאמץ לצמצם ערבוב קבוצות בפעילות הצהרונים. ניתן יהיה לצרף ילדים של עד שלוש קבוצות קבועות מאותה שכבת גיל, ובלבד שהמספר הסופי לא יעלה על 28 ילדים. כל התלמידים ואנשי הצוות יעטו מסכה בכל עת, לרבות בהסעה לפעילות כאמור וממנה, למעט בעת אכילה או בפעילות גופנית.
הוחלט כי הפעילות תתקיים כך שכל איש צוות יוכל ללמד שלוש קבוצות לכל היותר, למעט מורים לחינוך גופני ובלבד שבכל עת הוא עוטה מסכה ושומר על מרחק של שני מטרים לפחות בינו לבין התלמידים.
בנוסף הוחלט כי כל התלמידים יעטו מסכות בלימודים, לרבות תלמידי כיתות א' ו-ב', וכי התלמידים יאכלו את ארוחותיהם בשטח פתוח, ואם הדבר לא אפשרי, בישיבה בשולחן נפרד לכל תלמיד בכיתה. בהפעלת אוטובוסים תתבצע הפרדה באמצעות השארת שורת מושבים ריקה בין החלק הקדמי של ההסעה לבין חלקה האחורי.
פורסם לראשונה: 16:32, 29.10.20