מיכל עינב, דודתה של טל בירן ובתו של יצחק כהן שנספו אתמול באסון התרסקות הרכבל בהרי האלפים באיטליה, סיפרה היום (ב') בכאב על בני המשפחה שאיבדה ועל איתן בן החמש - היחיד מבין 15 נוסעי הרכבל ששרד - ושעדיין נלחם על חייו.
איתן איבד את הקרובים לו ביותר: אביו עמית בירן, בן 30, אמו טל פלג-בירן (26), אחיו הקטן תום בן השנתיים, סבה של אמו יצחק כהן (81) ואשתו השנייה של יצחק - ברברה קונינסקי (71).
6 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
הטיול המשפחתי נגמר באסון. משפחת בירן
(מתוך פייסבוק)
"אבא שלי וברברה טסו לאיטליה שבוע לפני שהתחילה הלחימה בארץ", היא שיתפה, "הטיסה שלהם בוטלה אז הם נשארו שם עוד שבוע שלם. הם טסו דרך יוון, ושלחו לנו תמונות. אמרנו להם שאולי יישארו שם. אבל ברברה אמרה – 'איפה, יש לי פה מזוודה שלמה של ביסלי ובמבה לאיתן'".
"אחות של טל רופאה באיטליה, והם נסעו לשם", סיפרה עינב, "לפני חמש או שש שנים עמית התחיל גם ללמוד שם רפואה, ובזמן הזה טל למדה פסיכולוגיה בהצטיינות. הם אנשים מדהימים, היא הייתה אופה חלות ועוד מאכלים לקהילה היהודית. כשהיא ילדה את תום היא שאלה אותי קודם אם היא יכולה לקרוא לו כך, כי זה שמו של בני, ואמרתי לה 'בטח, הוא כזה מדהים, בשמחה גדולה".
6 צפייה בגלריה
מאמצי ההצלה בשטח
מאמצי ההצלה בשטח
מאמצי ההצלה בשטח
(צילום: AFP, VIGILI DEL FUOCO / HANDOUT)
6 צפייה בגלריה
 "הקרון היה מקומט". זירת האסון
 "הקרון היה מקומט". זירת האסון
"הקרון היה מקומט". זירת האסון
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
טל עם סבא שלה יצחק
טל עם סבא שלה יצחק
טל עם סבא יצחק. "קרובים ומגובשים"
(באדיבות המשפחה)
דודתה של טל סיפרה על משפחה קרובה ומגובשת: "גם ההורים של עמית עברו לגור שם. יש לו רק אח אחד שגר פה. הוא טס הלילה לשם עם אבא של טל, שמוליק, ועם אחי. שמוליק הוא זה שסיפר לילדים. הייתי בטוחה שברברה עוד רגע תתקשר אליי ותגיד לי 'את לא מבינה איזה בלגן היה פה'. ואז אחותי התקשרה ואמרה מה קרה. לא קלטנו את זה בכלל".
בני המשפחה נמצאים כעת בבית החולים באיטליה, עוטפים את איתן הקטן. "הוא עבר שני ניתוחים, הגפיים שלו שבורות. גם אם הוא ייצא מזה – כל המשפחה שלו איננה".
6 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
המשפחה, והרכבל שקרס
(צילום: AFP, POLIZIA DI STATO )

יצחק (איזי) כהן שנספה באסון היה ממקימיה ומייסדיה של חברת התעופה אל על. בחברה מסרו תנחומים: "מרכינים ראש עם היוודע האסון הכבד שפקד את משפחות כהן-פלג-בירן באיטליה. כהן, אחד המייסדים, עבד בחברה עשרות שנים ושימש כסמנכ"ל ונציג החברה במערב אירופה ודרום אמריקה. אנו משתתפים ומחבקים את גיא, העובד באל על כיום, ואת בני המשפחה, ובוחנים כיצד לסייע למשפחה בשעתה הקשה ובכלל זה השבת הארונות ארצה".
בקריסת הרכבל בצפון איטליה נהרגו בסך הכול 14 בני אדם, אחד מהם אזרח איראני, מתוך 15 שהיו בקרון הרכבל שקרס. על פי דיווחים במדינה, הרכבל שקרס הסיע תיירים ומקומיים מהעיירה סטרזה שעל גדות אגם מאג'ורה, לפסגת ההר מוטרונה – בגובה 1,400 מטר מעל פני הים.
עוד לפי הדיווחים, הכבל של הרכבל נקרע מסיבה שטרם הובהרה בגובה של כ-300 מטר מהפסגה. בתקשורת המקומית דווח כי הקרון נפל מגובה של 20 מטר, התגלגל במורד ההר, ונעצר על ידי העצים ביער. הקורבנות נמצאו בתוך הקרון וגם מחוצה לו. כוחות החילוץ התקשו להגיע לאזור, ודובר שירותי ההצלה באלפים אמר לאחד מכלי התקשורת האיטלקיים כי "הקרון היה מקומט" בעקבות הנפילה מהגובה הרב.
מדובר באסון הרכבל הקשה ביותר שידעה איטליה מאז 1998. אז, מטוס צבאי אמריקני שטס בגובה נמוך פגע בכבל של רכבל סקי שבדולומיטים, וגרם למותם של 20 בני אדם.
שירי הדר השתתפה בהכנת הכתבה