אסון מירון: מח"ש תחקור באזהרה את מפקד מחוז צפון?
(צילום: אבי חי)

"האקדח המעשן" בנוגע לאחריות לכאורה של הדרג הפיקודי הבכיר במשטרה בנוגע לאסון במירון נמצא בפרוטוקול מפורט מדיון ב-19 באפריל - כשבוע וחצי לפני ש-45 חוגגים בהילולה בל"ג בעומר קיפחו את חייהם. לפי מידע שהגיע לידי ynet, בפרוטוקול מצוטטים מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי, מפקד מחוז צפון ניצב שמעון לביא, מפקד אגף התנועה ניצב אלון אריה וראש אגף המבצעים ניצב אמנון אלקלעי.
מיד לאחר פתיחת החקירה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), סומן המסמך המדובר כקריטי. ממנו ייגזר גם את מי מהבכירים במשטרה לחקור - מי באזהרה ומי בעדות פתוחה.
3 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
עד כה לא ברור מי במשטרה היה זה שנכנע ללחצים של הלוביסטים הדתיים והדרגים הפוליטיים בנוגע לאי הגבלת החוגגים שהגיעו להר. מפכ"ל המשטרה שבתאי אמר בסוף השבוע כי הוא לא מרגיש אחראי בנוגע לאירועים הקשים שהתרחשו בהר, אף שהוא ניהל את הישיבה המכרעת שבה אושרו התוכניות.
במשך שבועות ניהל המחוז הצפוני בדיקות והכנות לקראת ההילולה. לאחר שמבחינתו התקבלו כל האישורים, הגיע מפקד המחוז עם התוכניות לדיון מיוחד אצל המפכ"ל שבתאי.
3 צפייה בגלריה
קוהי שבתאי שמעון לביא
קוהי שבתאי שמעון לביא
המפכ"ל שבתאי ומפקד מחוז צפון לביא
(צילום: דוברות המשטרה, טל שחר)
מהמידע עולה כי באותה ישיבה, שהתקיימה במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש, נכחו כל צמרת המחוז הצפוני וגם כמה ניצבים מסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה. את הדיון ניהל המפכ"ל שבתאי בעצמו, וכיאה לדיונים מסוג זה במקום נכח גם קצין משטרה שתיעד את הנאמר במהלכו בפרוטוקול מסודר.
לפי בכירים במשטרה, "זה היה הדיון המכריע שבו דובר על מי וכמה אנשים יבואו להילולה". קצין ששמע על הישיבה אמר: "כל ההיבטים נבחנו בישיבה הזאת, והכול אמור להיות בפרוטוקול - כמה אנשים צפויים להגיע, איך מתמודדים עם הכמויות ומהם סידורי האבטחה".
שלושה ימים לאחר הדיון הזה, שבו אישר המפכ"ל את סידורי האבטחה של האירוע, הוא הגיע לדיון נוסף אצל השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ושם הציג את התוכניות.
3 צפייה בגלריה
אסון בהילולת הר מירון
אסון בהילולת הר מירון
זירת האסון
(צילום: AP)
כך נשמעו השניות הראשונות שלאחר האסון הגדול בהר מירון
(צילום: משה מזרחי)

במחלקה לחקירות שוטרים אספו בשבוע האחרון בעיקר את המסמכים של תיק האבטחה מהמחוז הצפוני ואת מצלמות האבטחה בהר מירון בשעת האירוע. יחד עם זאת, לפי גורמים המקורבים לחקירה, "גם המסמכים מלשכת המפכ"ל הקשורים לאישור התוכניות יצטרכו להיות על שולחן החוקרים".
בסוף השבוע שעבר הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הכי החליט שהמחלקה לחקירות שוטרים המשטרה יחקרו את האסון במירון יחד - וגם לחוד. היועמ"ש גיבש "חקירת ענק" לאסון, וההערכה היא שמנדלבליט המתין כמה ימים כדי לראות אם הממשלה ממנה ועדת חקירה בעצמה. ואולם, בשל החשש לשיבוש מהלכי חקירה, תיאום עדויות וחומרת האסון הוא החליט להתחיל בחקירה רחבה.
המפכ"ל שבתאי אמר למקורביו באחרונה: "התרעתי מתחילת האירוע, ובכל הזדמנות, וזה גם מופיע איפה שצריך להופיע, שלא תהיה למשטרת ישראל את היכולת לשלוט על כמות האנשים שיכנסו פנימה. היה מתווה שדיבר על הגבלת כמות האנשים שצריכים להיות בכל הדלקה ל-3,000. אבל כשיש לך מאה אלף איש שלוחצים והכנסת רק 3,000 איש, אם לא תשחרר את הפקק הזה, אתה תקוע עם מאה אלף איש שדורסים אחד את השני.
"אני לא אומר שאני בסדר כרגע. בואו תבדקו אותי יחד עם כולם. שתקום ועדת בדיקה, שתבדוק, ואם אני אשם אני אשים את הראש. אין לי מה להסתיר והכל פתוח ושקוף. מה שעשינו זה מעל ומעבר למה שהיינו צריכים לעשות בתור משטרה". הדברים פורסמו במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" בסוף השבוע.