5 צפייה בגלריה
מקום החקירה המרכזית בפרשת השחיתות בעיריית אילת
מקום החקירה המרכזית בפרשת השחיתות בעיריית אילת
המשרד שהוקם לטובת החקירות
(צילום: שי בלן)
במבצע חשאי ומורכב שארך כשנתיים, ניהלה היחידה הכלכלית בלהב 433 של המשטרה חקירה סמויה על אודות פרשת השחיתות באילת שנחשפה ב-ynet. בשבועות האחרונים, כך מתברר, הגיעו אנשי היחידה עם משאיות ועליהן ציוד רב. הם התקינו ציוד והתכוננו לרגע שבו תהפוך החקירה לגלויה.
בשל מורכבות הפרשה, כמו גם מיקומן הגיאוגרפי של ההתרחשויות, הוחלט במשטרה להקים "סניף" באילת של היחידה הכלכלית במקום להביא את החשודים והעדים למשרדי להב 433 בלוד. כך קרה שלפני כמה שבועות נמצאו המשרדים המתאימים. המיקום - ממש ליד משרדי עיריית אילת.
5 צפייה בגלריה
מקום החקירה המרכזית בפרשת השחיתות בעיריית אילת
מקום החקירה המרכזית בפרשת השחיתות בעיריית אילת
חוקרי המשטרה בבניין הסמוך למנהל ההנדסה
(צילום: שי בלן)
5 צפייה בגלריה
עיריית אילת ובניין בנק הפועלים
עיריית אילת ובניין בנק הפועלים
מנהל ההנדסה והבניין הסמוך
המשרדים נשכרו באמתלה של משרד פרטי. הבלשים, יחד עם אנשי לוגיסטיקה, התקינו באחד החדרים - שהפך לחדר חקירות - מצלמות. בחדר אחר הוקמה מעבדה לזיהוי פלילי שכללה מתקן ללקיחת טביעות אצבעות וציוד ממוחשב. רק אתמול (יום ג'), עם מעצרם, נדהמו החשודים מהעובדה שהובאו לחקירה במיקום המשונה.
אתמול בשעות הבוקר, נזכיר, פשטו אנשי היחידה הכלכלית (יאל"כ) על עיריית אילת ועל חברה עירונית הקשורה אליה, בחשד לעבירות על טוהר המידות. שמונה בני אדם נעצרו, בהם סמנכ"ל בנק מרכנתיל-דיסקונט - שמעצרו הוארך היום בחמישה ימים, וקבלן - החשוד המרכזי בפרשה - שמעצרו הוארך היום בשישה ימים.
על בקשת המעצר נגד הבכיר במרכנתיל-דיסקונט הוסיפה המשטרה בכתב יד: "גניבה בידי מורשה". נציגת המשטרה, מפקחת יעל שרמן מהיחידה הכלכלית, ביקשה להאריך את מעצרו בשמונה ימים.

העצורים חשודים בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, וכן עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון ועבירות על פי פקודת מס הכנסה. במשטרה מעריכים כי החשוד הבכיר במרכנתיל-דיסקונט העניק מסגרות אשראי חריגות והלוואות תמורת הטבות לקבלן המרכזי.
בדיון בבית המשפט נחשף כי במשטרה חקרו את הפרשה במשך כשנתיים, כפי שצוין. בתקופה זו הצטברו ראיות לכאורה שהעלו חשד לביצוע עבירות נוספות, אך רק באחרונה היא הפכה לגלויה לאחר שהמהלך נדחה בכחצי שנה בשל משבר הקורונה.
5 צפייה בגלריה
עיריית אילת
עיריית אילת
הפשיטה על בניין עיריית אילת
(צילום: שי בלן)

השופט: "טובות ההנאה הגיעו לדרגת שוחד"

השופט גיא אבנון העיר בדיון כי "טובות ההנאה הגיעו לדרגת שוחד". סנגורו של הבכיר במרכנתיל-דיסקונט, עו"ד נתי שמחוני, אמר כי מרשו לא יכול היה לתת אשראי לבדו מבלי לקבל אישורים מגורמים נוספים בבנק. בדיון בבית המשפט התברר עוד כי אחד הבכירים בעיריית אילת שנעצר היה בעבר שותף של הקבלן, לפני שהתמנה לתפקיד הציבורי הבכיר.
בנוסף, עלתה טענה כי לקבלן סכסוך ארוך עם אחיו, שהיה בעבר שותפו. סנגורו של הקבלן, עורך הדין עופר ברטל, טען בדיון כי "כל החקירה נולדה בגלל סכסוך שהיה למרשי עם אחיו. הוא פרסם את הטענות שלו בעבר, לא מדובר במשהו חדש. מנכ"ל החברה היה בעבר שותף עסקי של מרשי".
בהתייחס לאותו קבלן, אמר השופט אבנון כי "מדובר בסדרת מקרים שבה, לכאורה, החשוד עמד בראש חברה שזכתה בתוצרים כאלה ואחרים במשך שנים - באמצעות טובות הונאה שנתן לעובדי ציבור. חומרי החקירה הרבים שנאספו הוצגו לעיוני עוד בחודש מרץ, אז הוצא לראשונה צו מעצר לחשוד. חומרי החקירה הרבים מבססים את החשד הסביר נגד החשוד".
כמו כן, מעצרו של אחד הבכירים בעיריית אילת הוארך עד ליום שני. סנגורו, עורך הדין ששי גז, טען: "מדובר בטענות ישנות שאין בהן דבר".
5 צפייה בגלריה
מאיר יצחק הלוי בשביתת רעב נגד סגירת שדה התעופה שדה דב
מאיר יצחק הלוי בשביתת רעב נגד סגירת שדה התעופה שדה דב
מאיר יצחק-הלוי, ראש העיר אילת
(צילום: מוטי קמחי)

ראש העיר אילת על הפרשה: "לא שוחחו או עדכנו אותי"

ראש העיר אילת, מאיר יצחק-הלוי, התייחס היום באולפן ynet לפרשה וטען: "עד לרגע הזה איש לא שוחח איתי, לא עדכן אותי, לא שאל אותי ולא ביקש ממני. המשטרה נכנסה לסגן לקבל אישור לראות מסמכים, מה שמקובל. לא רק שהם קיבלו אישור - אלא גם את כל המשאבים שאנחנו יכולים כדי שיבצעו את עבודתם בצורה הטובה ביותר".

כשנשאל שוב על הפרשה השיב: "נדמה לי שאני מנוע מלהשיב, כי אני באמת לא יודע. אילת נמצאת באחת מתנופות הפיתוח המדהימות ביותר בתקופה שאני מכהן, אין תקדים לכמות העבודות שמתבצעת פה. יכול להיות שבמכלול הדברים יש אנשים שלא נוח להם שהם לא חלק מהחגיגה, וזו חגיגה. כשמשדרגים את שדה התעופה, את הטיילת, בונים קריית ספורט, פארק מים, כביש עוקף, שכונה ועוד שכונה - מדובר כנראה בכסף גדול, וכנראה מפריע לכמה אנשים שהם לא נהנים מהנתח".