ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף הזהיר אמש (יום ג') בהודעה נדירה את ישראל כי ארגונו לא יעמוד שלוב ידיים "אם לא תיעצר התוקפנות נגד הפלסטינים בשכונת שייח ג'ראח", וכי "ישראל תשלם על כך מחיר יקר". הוא הדגיש: "מדובר באזהרה ברורה ואחרונה".
בימים האחרונים הסלימה המתיחות במזרח ירושלים סביב פינויין האפשרי של משפחות ערביות מבתיהן, ובמקום התפתחו הפרות סדר. על פי הכרעת בית המשפט המחוזי בירושלים, המבוססת על חוק הסדרי משפט ומנהל משנת 1970, התושבים הפלסטינים המתגוררים מזה עשרות שנים בשכונה נדרשים לפנות את בתיהם לטובת תושבים יהודים.

מדובר בשמונה משפחות, ששבע מהן נמצאות בתהליכי הגשת ערעור לבית המשפט העליון. מחר צפויה להתקבל החלטה בעניינן, ואם בעליון לא יקבלו את הערעור - המשפחות הללו יפנו את בתיהן. המשפחה השמינית שעתירתה לעליון נדחתה מצויה בהליך משפטי נוסף במחוזי.
המתיחות הביטחונית השוררת בימים אלו צפויה לעבור נקודת ציון נוספת. בשבוע הבא, בלילה שבין ראשון לשני, יציינו המוסלמים את לילת אל-קדר. תאריך זה מתנגש השנה עם יום ירושלים שיצוין בשני בבוקר. בעקבות כך מנסה חמאס ללבות את האש ומזהיר את ישראל מפני התלקחות אלימה בבירה, אם תתיר עליית יהודים להר הבית באותו יום.
3 צפייה בגלריה
הערכות בירושלים
הערכות בירושלים
חמאס מחמם את הגזרה לקראת יום ירושלים. כוחות מג"ב בבירה
(צילום: יואב דודקוביץ )
3 צפייה בגלריה
עימותים בשכונת שייח ג'ראח בירושלים לקראת אפשרות של פינוי משפחות ערביות מבתיהם
עימותים בשכונת שייח ג'ראח בירושלים לקראת אפשרות של פינוי משפחות ערביות מבתיהם
פינוי הבתים הפלסטיניים מלבה את היצרים. העימותים בשייח ג'ראח
בימים האחרונים החל חמאס לרכז את כל האנרגיות שלו לכיוון ירושלים, תוך שהוא מסמן את יום ירושלים כתאריך הספציפי להלהטת האווירה. מסע התעמולה המתוזמן החל בנאומים של מנהיג חמאס בחו"ל חאלד משעל, וכמה ימים אחריו של מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה. שניהם סימנו בנאומיהם את יום שני, יום ירושלים, שהשנה מצוין בתוך חודש הרמדאן מיד אחרי לילת אל-קדר – לילה שבו על פי האמונה המוסלמית נפתחים שערי שמיים, ולפיכך מדובר בליל תפילות המוני שמרכזו במסגד אל-אקצה.
משעל והנייה הזהירו את ישראל לבל תאפשר כניסת יהודים לשטח הר הבית באותו יום. "אני אומר לישראל – תפסיקו לשחק באש", הכריז הנייה בנאומו ביום שישי האחרון בהקשר של עליית יהודים להר הבית ביום ירושלים. המשטרה עדיין לא החליטה אם לאפשר עליית יהודים להר הבית באותו יום או למנוע זאת.

אלא שאזהרות אלו היו רק יריית הפתיחה לקמפיין שלם שחמאס מבצע באמצעות כלי התקשורת הפלסטיניים המזוהים עמו, ברשתות החברתיות ובעזרת אנשי דת בכירים. ליבוי היצרים סביב ירושלים מגיע מיד אחרי ביטול הבחירות לפרלמנט הפלסטיני בשל אי מתן אישור ישראלי לקיומן במזרח העיר, וזמן קצר אחרי משבר המחסומים בשער שכם – ימים שבהם גם כך האווירה בחלקה המזרחי של הבירה מתוחה מאוד. גם סוגיית פינוי הבתים הפלסטיניים בשכונת שייח ג'ראח מלבה את היצרים בעיר.
המופתי לשעבר של ירושלים עכרמה סברי, שמשמש כיום כאחד מראשי הווקף בעיר, דרש אתמול מהמתפללים שמתכוונים להגיע לאל-אקצה בלילת אל-קדר להישאר בשטח ההר ולא לעזוב אותו בסיום התפילות - כדי להגן עליו מפני הגעת ישראלים. חמאס פרסם הודעה מיוחדת בעניין זה וקרא לפלסטינים להיאבק בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי למנוע זאת עד כדי ''פיצוץ המצב''.
אלא שגם פת"ח לא שוקט על שמריו בנושא הזה. באופן חריג, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הגיע לישיבת הממשלה הפלסטינית ברמאללה ונשא נאום שהוקדש לירושלים. אבו מאזן ציין כי ההגנה על המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות נמצאים בעדיפות עליונה.
פורסם לראשונה: 23:41, 04.05.21