שמונה משפחות ערביות בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים ניצבות בפני פינוי מבתיהם – והאווירה המתוחה במקום קיבלה אמש (יום א') ביטוי ממשי באמצעות הפרת סדר אלימה בשכונה, סמוך לקבר שמעון הצדיק בעיר. לפי המשטרה, המשתתפים במהומה יידו אבנים וחפצים – ואדם אחד נפגע בראשו. שוטרים שהגיעו למקום עצרו שני חשודים. שוטרת נפצעה באורח קל ונדרשה לטיפול רפואי.
3 צפייה בגלריה
עימותים בשכונת שייח ג'ראח בירושלים לקראת אפשרות של פינוי משפחות ערביות מבתיהם
עימותים בשכונת שייח ג'ראח בירושלים לקראת אפשרות של פינוי משפחות ערביות מבתיהם
שוטרת נפצעה קל, שני חשודים נעצרו. אמש בשכונה
על-פי הכרעת בית המשפט המחוזי בירושלים, המבוססת על חוק הסדרי משפט ומנהל משנת 1970, התושבים הפלסטינים המתגוררים מזה עשרות שנים בשכונה נדרשים לפנות את בתיהם לטובת תושבים יהודים. מדובר בשמונה משפחות, שבע מהן נמצאות בתהליכי הגשת ערעור לבית המשפט העליון.
ביום חמישי הקרוב צפויה להתקבל החלטה בעניינן – ואם בעליון לא יקבלו את הערעור, המשפחות הללו יפנו את בתיהם. המשפחה השמינית שעתירתה לעליון נדחתה, מצויה בהליך משפטי נוסף במחוזי.

מצבן של המשפחות העומדות בפני הפינוי זוכה ליחס בקרב פלסטינים באזור, ורבים מהם מגיעים לשכונה כאות הזדהות איתן. אתמול בלילה, קבוצה של צעירים פלסטינים שהגיעה למקום וההתקהלות הפכה להפגנה של ממש, שכללה גם ביטויים אלימים.
הפינוי האחרון משכונת שייח ג'ראח התרחש בספטמבר 2017. אז משפחת שמאסנה נאלצה לפנות את ביתה - ומשפחה יהודית עברה להתגורר בו. "זו פגיעה מאוד אנושה במשפחות, רבות מהן מוצאות את עצמן בשכונות קשות מעבר לגדר או מחוץ לעיר", אמרה נועה דגוני - רכזת פיתוח ב"עיר עמים", עמותה ישראלית לשוויון בירושלים. "הן נמצאות בתוך מסגרת החקיקה המפלה, אין פתרון שמגן על האנשים הללו מפני עקירה ופינוי כפוי. כמה משפחות כוללות בכלל פליטים מיפו, עכו ועוד מקומות. הן לעולם לא יוכלו לתבוע את הזכויות שלהן. קהילות שלמות מצויות בסכנת פירוק".
לפי נתוני "עיר עמים", עוד 71 משפחות עומדות בפני פינוי מהשכונה, לצד 218 משפחות נוספות במזרח ירושלים שעלולות למצוא את עצמן ללא קורת גג.

לקראת יום ירושלים מתוח במיוחד

הפרת הסדר אמש מצטרפת להערכות ולהיערכויות לקראת המשך של שבוע לא שקט במקום. הכוחות בעיר הבירה מתכוננים ללילת אל-קדר ביום שבת - היום הקדוש ביותר בחודש הרמדאן, שבו מוסלמים נוהגים לישון במסגד אל אקצא. נזכיר כי יום לאחר מכן, ביום ראשון, יחול יום ירושלים.
3 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים, ארכיון
צעדת הדגלים, ארכיון
צעדת הדגלים, ארכיון
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים המסורתית לציון יום ירושלים בהשתתפות רפי פרץ ויהודה גליק
צעדת הדגלים המסורתית לציון יום ירושלים בהשתתפות רפי פרץ ויהודה גליק
הצעדה באזור הכותל, ארכיון
(צילום: AFP)
מארגי ריקוד הדגלים המסורתי מבקשים לעבור באירוע גם בשער שכם - אזור נפיץ במיוחד בשבועות האחרונים. במקביל, הקריאה ברחוב הפלסטיני היא לצאת לרחובות ולהגיע לשער שכם וזאת כדי לא לאפשר ליהודים לעבור במקום ולציין את היום. במשטרת ירושלים עדיין מתקיימות ישיבות בנושא, וטרם התקבלה החלטה לגבי מוקדי מעבר המצעד.
השר לענייני ירושלים ומורשת, רפי פרץ, נפגש אמש עם מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן. בפגישה אמר פרץ כי יש לעשות כל שניתן על מנת לקיים את תהלוכת ריקוד הדגלים ביום ירושלים בצורה הבטוחה ביותר. בתיאום עם מפקד המחוז הוחלט לקיים פגישה גם היום בין המשטרה ובין מארגני התהלוכה כדי להציג בפניהם את מתווה המשטרה לריקוד הדגלים.