נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים הבוקר (יום ג') על איראן כי "כל תקיפה מצדה, בכל צורה, נגד ארה"ב תוביל למתקפת נגד שתהיה חזקה פי אלף". טראמפ אמר זאת בתגובה לדיווח של "פוליטיקו" שלפיו איראן שוקלת להתנקש בשגרירה האמריקנית בדרום אפריקה, לנה מרקס, בתגובה לחיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בתחילת השנה.
2 צפייה בגלריה
חסן רוחאני דונלד טראמפ
חסן רוחאני דונלד טראמפ
חסן רוחאני ודונלד טראמפ
(צילום: AP)
בארה"ב, על פי הדיווח, מודעים כבר כחמישה חודשים לאיום על השגרירה מרקס, אולם על פי הגורמים ששוחחו עם אתר "פוליטיקו", בשבועות האחרונים נעשה האיום קונקרטי יותר. לדבריהם, שגרירות איראן בפרטוריה, בירת דרום אפריקה, הייתה מעורבת בתכנון.
עוד דווח כי מרקס בת ה-66, שנכנסה לתפקידה באוקטובר 2019, עודכנה בדבר האיום האיראני. בקהילת המודיעין, כך על פי הדיווח, לא בטוחים מדוע דווקא מרקס נמצאת על הכוונת. ייתכן כי הסיבה היא קרבתה לנשיא טראמפ.
2 צפייה בגלריה
לנה מרקס
לנה מרקס
השגרירה האמריקנית לנה מרקס
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס לפני כמה חודשים להסלמה ביחסים עם ארה"ב בעקבות חיסולו של סולימאני, ואמר כי "היינו קרובים מאוד למלחמה". הוא הצהיר אז כי "עצה רעה שקיבל טראמפ גרמה לו לעשות את הצעד השגוי. סופה של הנוכחות האמריקנית באזור כבר החל".
שר החוץ האיראני גילה באותו ריאיון כי איראן וארצות הברית החליפו מכתבים זועמים במהלך העימות בין המדינות לאחר החיסול, ולדבריו שני הצדדים הגיעו "קרוב מאוד לקצה". זריף אמר כי היחסים בין המדינות נותרו מתוחים והאשים את טראמפ כי הוא נוקט במדיניות מוטעית כלפי איראן.
שר החוץ האיראני סיפר אז עוד כי עמיתו האמריקני מייק פומפאו כתב לאיראן "מכתב מאוד לא הולם" בעיצומו של המשבר והוסיף כי איראן הגיבה במכתב חריף משלה. זריף אמר כי מכתבו של פומפאו הכיל "איומים", אך סירב לחשוף את תוכן המכתב. "תנו לפומפאו להגיד מה הוא כתב במכתב", השיב.
כשנשאל על הסיכון למלחמה שתפרוץ בשוגג אמר זריף: "ארה"ב הכתה במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון, ואלו ההשלכות - אנחנו לא יכולים לשלט בהן. אנשים אחראים להשלכות של מעשיהם ואני חושב שהאנשים שיזמו זאת צריכים לקחת צעד אחורה. עצה רעה שקיבל טראמפ גרמה לו לעשות את הצעד השגוי. סופה של הנוכחות האמריקנית באזור כבר החל".

שר החוץ האיראני אמר אז כי "הנשיא טראמפ טעה כשהאמין שארצות הברית תחמוק מחיסול סולימאני ושהצעד יחזק את ביטחונה. ארה"ב יזמה פעילות התקפית נגד איראן בדרך פחדנית. הם לא יכלו להתמודד עם סולימאני בשדה הקרב, אז הם הכו בו בחסות החשכה, בהתקפה של מל"טים על צוות שהיה בעיראק למטרות שלום".
בחודש שעבר הציגה איראן לראווה שני טילים חדשים שלטענתה פיתחה לאחרונה. שני הטילים, שנחשפו בטלוויזיה האיראנית לרגל יום התעשייה הביטחונית של הרפובליקה האיסלאמית, נקראים על שם סולימאני ועל שם אבו מהדי אל-מוהנדיס, שהיה מנהיג המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ונהרג גם הוא באותו החיסול.
הטיל הקרוי על שם סולימאני הוא טיל קרקע-קרקע שלדברי האיראנים יכול להגיע לטווח של 1,400 קילומטרים, ואילו הטיל ששמו "השהיד אבו מהדי" הוא טיל שיוט שיכול להגיע לטווח של 1,000 קילומטר.