ממשלת גרמניה הודיעה שבגופו של אלכסיי נבלני, איש האופוזיציה הרוסי שמאושפז במדינה, נמצאו שרידים של החומר הכימי נוביצ'וק, שפוגע במערכת העצבים.
הדובר של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מסר שבבדיקה במעבדה צבאית מיוחדת נמצאה "ראיה חד משמעית" לכך שנבלני הורעל בנוביצ'וק - החומר ששימש גם להרעלת הסוכן הכפול סרגיי סקריפל ובתו יוליה ב-2018 בבריטניה, בהרעלה שמיוחסת לרוסים.
החומר הכימי "נוביצ'וק" פותח לראשונה בברית המועצות. אחרי שהואשמה בהרעלת סקריפל ובתו אמרה רוסיה כי אין לה "זכויות יוצרים" על החומר המדובר.
3 צפייה בגלריה
תמונה של אלכסיי נבלני
תמונה של אלכסיי נבלני
"ראיה חד משמעית להרעלה בנוביצ'וק"
(צילום: רויטרס)
בעקבות הממצאים בבדיקת המעבדה זימן שר החוץ הגרמני הייקו מאס את השגריר הרוסי לשיחה. מאס קרא לרוסיה לחקור את ההרעלה ולמצוא את האחראים למעשה. מקורביו של נבלני אמרו היום שתוצאות הבדיקה בגרמניה הן הוכחה לכך שהשלטון ברוסיה אחראי להרעלה.
"הממשלה הפדרלית תודיע לשותפות שלה באיחוד האירופי ובנאט"ו על תוצאות החקירה", אמר אחר הצהריים סטפן זיברט, הדובר של הקנצלרית מרקל. היא תדון עם השותפות שלה על תגובה משותפת הולמת לאור האחריות הרוסית".

3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני שותה תה מורעל בשדה התעופה
אלכסיי נבלני שותה תה מורעל בשדה התעופה
אלכסיי נבלני בבית הקפה בשדה התעופה
(צילום: Bild)
נבלני, יריבו הגדול של ולדימיר פוטין, התמוטט בטיסה מסיביר למוסקבה ב-20 באוגוסט והובהל לבית החולים במצב קשה. אנשיו טוענים שהוא שתה תה מורעל בבית קפה בשדה התעופה. בקרמלין הכחישו קשר למקרה ואיחלו לאיש האופוזיציה החלמה מהירה.
אחרי אשפוז בסיביר הועבר נבלני לאשפוז בבית חולים בברלין. הפעילים שהעבירו אותו לגרמניה מתחו ביקורת קשה על הרופאים הרוסים שטיפלו בו, וטענו שהם "מושכים זמן".
הרופאים שטיפלו בנבלני ברוסיה טוענים שהוא לא הורעל וציינו שהם הצילו את חייו, ולא פירטו על הטיפול שקיבל. לפי הרופאים נבלני אובחן כסובל ממחלה מטבולית, שייתכן שנגרמה כתוצאה מרמה נמוכה של סוכר בדם.
3 צפייה בגלריה
סרגיי סקריפל ויוליה סקריפל
סרגיי סקריפל ויוליה סקריפל
סרגיי סקריפל ובתו יוליה. הורעלו בנוביצ'וק ב-2018
בשבוע שעבר אמרו הרופאים בגרמניה שהסימנים מצביעים על כך שנבלני אכן הורעל. בעדכון מבית החולים בגרמניה נמסר שנבלני עדיין מאושפז בתרדמת במחלקה לטיפול נמרץ. "מצבו קשה, אבל לפי שעה לא נשקפת סכנה ממשית לחייו", מסרו הרופאים. איש האופוזיציה עלול לסבול מנזק ארוך טווח, במיוחד במערכת העצבים.
ממשלת גרמניה אמרה שהרעלת נבלני היא מעשה מזעזע, ודרשה הסברים מרוסיה. בתגובה ראשונה לדבריו של סטפן זיברט אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב שגרמניה לא עדכנה את רוסיה על בדיקת המעבדה.