2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
רוצה יחסים טובים עם ביידן. בן סלמאן ונתניהו
(צילום: רויטרס, AFP)
כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו טס לסעודיה בתחילת השבוע למפגש חשאי עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הוא והאמריקנים קיוו להשיג הסכמה סעודית על הסכם נורמליזציה עם ישראל - אך בן סלמאן נסוג מההחלטה, בעיקר בגלל תוצאות הבחירות בארה"ב ורצונו ליצור יחסים טובים עם הממשל החדש. כך דווח אמש (יום ו') ב"וול סטריט ג'ורנל".
על פי יועצים סעודים בכירים וגורמים אמריקנים, בן סלמאן העדיף לחכות עם הצעד ואולי להשתמש בהסכם כזה בעתיד כדי לבסס קשרים טובים עם ממשלו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. האמריקנים בנו על המומנטום מ"הסכמי אברהם" (בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין) - וקיוו להסיר את המכשול הגדול ביותר שנותר בדרך לשילובה הדיפלומטי של ישראל באזור, חלק מרכזי במאמציו של הנשיא טראמפ לבלום את איראן.

אולם הנסיך בן סלמאן נסוג מהעסקה, על פי הגורמים הסעודים והאמריקנים, בעיקר בגלל תוצאות הבחירות בארה"ב. הגורמים הסעודים אמרו כי בן סלמאן, שנחוש ליצור קשרים טובים עם ממשלו של ביידן, היסס לנקוט בצעד כעת, במחשבה שהוא יוכל להשתמש בהסכם כזה בשלב מאוחר יותר כדי לבסס את היחסים עם הנשיא החדש.
ביידן כבר הודיע אמנם כי הוא תומך בהסכמי השלום בין ישראל למדינות ערב, אך הוא נוקט עמדה קשוחה הרבה יותר משל טראמפ בנוגע להפרת זכויות האדם בסעודיה, בעיקר על רקע רציחתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י. ביידן גם התבטא בעבר כמה פעמים בעד חזרה להסכם הגרעין עם איראן - צעד שישראל, סעודיה ומדינות נוספות במפרץ הפרסי צפויות להתנגד לו. היועצים הסעודים אמרו כי עסקה עם ישראל שתושג בחסות הממשל החדש תוכל להעלות את יחסי ביידן וריאד על מסלול יציב.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא הנבחר ביידן. האם ההסכם ייחתם בתקופתו?
(צילום: רויטרס)
עם זאת היועצים הסעודים הדגישו כי גורמים נוספים מילאו תפקיד בהחלטתו של בן סלמאן. יורש העצר ואביו, המלך סלמאן בן ה-84, חלוקים בנוגע לשאלה כיצד להתייחס לסוגיה הפלסטינית. לדברי היועצים, המלך מודע לשיחות שמקיים בנו עם ישראל, אך מצבו הבריאותי הרעוע מנע ממנו להיכנס לעומקן והוא לא בקי בפרטי השיחות.
לפי דיווחים בעבר, יורש העצר הסעודי תומך בכינון יחסים עם ישראל, אך אביו מתנגד לכך. "וול סטריט ג'ורנל" דיווח בעבר כי בן סלמאן אף ידע על ההסכם בין ישראל לאמירויות לפני שיצא לפועל, אך לא סיפר לאביו מחשש שזה ינסה לסכל את המהלך.
סעודיה מנסה להבין כיצד להשתמש בהסכם עם ישראל בצורה המיטבית על מנת לשקם את תדמיתה בוושינגטון, וליצור אווירה טובה עם ביידן ועם הקונגרס, אמר אחד הבכירים האמריקנים.
נתניהו, נזכיר, נפגש ביום ראשון עם בן סלמאן בעיר החוף ניאום שבסעודיה, והתלווה אליו ראש המוסד יוסי כהן. בפגישה נכח גם מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו. סעודיה אפשרה בשבועות האחרונים בצעד תקדימי למטוסים ישראליים לחלוף מעליה בדרכם לאיחוד האמירויות ולבחריין, ובשנים האחרונות נשמעת בה גם ביקורת קשה על הפלסטינים. גורם ביטחוני בכיר בישראל אמר בחודש שעבר בעקבות ההסכמים כי הוא "מאמין שגם סעודיה תצא בסוף מהארון". לפי ההערכות, ישראל עשויה לחתום על הסכמים עם עוד כמה מדינות נוספות - בהן מרוקו ועומאן.