בתי הקפה, המסעדות והברים אמנם סגורים, אך גם אמש (שבת), שעות לאחר המסיבה שנערכה במסווה של הפגנה בחוף פרישמן בתל אביב, התקיים אירוע דומה בחוף גורדון שבעיר, וגם בסופו נותרו אנשים בחוף - אך שוטרים ופקחים כמעט ולא ניתן היה למצוא. בינתיים, במאהל המחאה ברחוב בלפור שבירושלים - שם נערכה שלשום ארוחת חג המונית - קיימו גם אמש ארוחה בהשתתפות של 15 בני אדם. במשטרה, לפי שעה, לא מתכוונים לבצע מעצרים של אלה שתועדו מפרים את ההנחיות לאחר ההפגנות.
אלינור, תושבת בית דגן שהגיעה לתל אביב, ישבה עם חבריה בטיילת אחרי שהשתתפה באחת המסיבות בחוף. כולם, יש לציין, לא עטו מסכות. "אני לא יודעת כמה ההפגנות האלה חשובות", אמרה ל-ynet, "אבל הוכח כבר שהסגר לא מועיל - גם אם יש נגיף. הוא לא מוריד את התחלואה - אלא עוזר רק לדיקטטורה".

8 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
"לא פושעים". המסיבה במסווה של הפגנה בחוף פרישמן בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
עשרות בחוף פרישמן, אתמול
(צילום: מוטי קמחי)
ליאת יהוד (30), תושבת תל אביב, אמרה כי לא פקדה את המסיבות בחופים פרישמן וגורדון משום שחששה מההתקהלות, אך לאחר מכן יצאה עם חברתה לפעילות ספורטיבית. "אנחנו שומרות על הכללים ויושבות באוויר הפתוח", אמרה - ובאותה נשימה הוסיפה כי גם לדעתה הסגר מיותר: "היה עדיף להשקיע את הכסף בבריאות, כי אנשים מאבדים את חייהם הן מבחינה כלכלית והן מבחינה נפשית".
8 צפייה בגלריה
  אנשים מבלים בחוף הים בתל אביב
  אנשים מבלים בחוף הים בתל אביב
בלי מסכות בטיילת תל אביב
(צילום: עידו ארז)
8 צפייה בגלריה
  אנשים מבלים בחוף הים בתל אביב
  אנשים מבלים בחוף הים בתל אביב
ניידת משטרה בטיילת תל אביב
(צילום: עידו ארז)
יהוד הוסיפה: "היה לממשלה המון זמן לגבש תוכנית, ואנחנו, כרגיל, משלמים את המחיר". חברתה, חן פולבר, הסכימה עמה: "אני חושבת שהסגר הזה לא נכון. עד שהתחלנו לשוב לשגרה - עושים את הצעד הזה".
יואב לביא (63), גם הוא תושב תל אביב, הגיע לחוף גורדון - ואמר: "אני לא מספיק חכם כדי לדעת מה צריך לעשות. אני מקווה שמי שעושה - יודע מה הוא עושה. פה, בים, אין אף אחד ומותר לעשות פעילות ספורטיבית בלי מסכה".
8 צפייה בגלריה
ליאת יהוד וחן פולבר בחוף הים בתל אביב
ליאת יהוד וחן פולבר בחוף הים בתל אביב
ליאת יהוד וחן פולבר בחוף הים בתל אביב
(צילום: רועי רובינשטיין )
בינתיים, בקרב ארגוני המחאה ניצת זעם בעקבות ההתקהלויות בחופים, וראשיהם טענו כי הדבר פוגע קשות בזכות להפגין ובלגיטימציה של המוחים. "בחסות ערכי הדמוקרטיה ראינו הפרה בוטה של הכללים", אמר פעיל שטח בולט באחד מארגוני המחאה בבלפור. "לצד החופש למחות ולהפגין, אסור לזלזל בבוטות בחוק ובתקנות כמו שכמה עשרות בודדים שמייצגים רק את עצמם עשו. מסיבת החוף והארוחה אתמול זאת בושה וחרפה שתגרום לרבים שתמכו במחאה שלנו לחשוב שוב על הדרך. אנחנו חייבים להמשיך ולהפגין מתוך אחריות לגורל המדינה, אבל אסור לקבל תופעות של איבוד כל רסן וניצול של החופש להפגין לצורך מסיבת חוף".
פעיל שטח נוסף כינה את המפגינים בחוף "חבורה של אפסים" - והוסיף: "התמונות האלה גורמות נזק למאבק שלנו נגד ראש הממשלה, שנגדו עומדים שלושה כתבי אישום על שוחד מרמה והפרת אמונים. אנחנו חייבים להמשיך במאבק, אבל אסור שהכוח הדמוקרטי ינוצל למסיבות ואירועים שאינן הפגנות או אירועי מחאה".
8 צפייה בגלריה
אנשים ללא מסכות בכרם התימנים בתל אביב
אנשים ללא מסכות בכרם התימנים בתל אביב
בלי מסכות וללא שמירת מרחק בכרם התימנים בת"א
המשתתפים במסיבות-הפגנות בחופים גורדון ופרישמן נשאו דגלי ישראל, דגלים שחורים ושלטים שעליהם נכתב, בין היתר: "עם ישראל - לא כצאן לסגר" ו"הממשלה נגד העם". במקביל, נכנסו כמה מהם לים כשרחפן משטרתי כורז מעליהם כי השהייה בחוף אסורה. למרות זאת, נראה שהשוטרים לא היו בטוחים באשר לסמכותם לרשום דו"חות למפגינים. שניים מהם נשמעו מתייעצים. "אולי נרשום להם דו"חות?", שאל אחד השוטרים - ומפקדו השיב: "אין עילה".
יניב סגל, ממארגני ההפגנה מטעם "החזית הוורודה", הסביר: "נכנסנו לעוד סגר ואנחנו לא מבינים למה אנחנו סגורים. אנחנו לא מבינים מה החוקים, מה מותר, מה אסור ולמי מותר מה. לחלק מותר יותר, לחלק מותר פחות. הסגר הזה מסריח מכל הבחינות. גם אנשי הרפואה אומרים שזה לא יעזור, כי מי שלא קרס בגל הראשון יקרוס בגל השני. אנחנו אמרנו די. זה סגר פוליטי. כמו שמנסים להגביל את ההפגנות בבלפור - מנסים להגביל את כולנו לצאת לרחוב. אנחנו לא מוכנים לזה. עובדה שבאו הרבה אנשים למרות החום הכבד".
תנועת "הדגלים השחורים" מסרה כי היא "קוראת לכל אזרחי המדינה לפעול על פי החוק והנחיות הקורונה, בהפגנות כבכל עת: לשמור על ריחוק חברתי ולעטות מסכות בכל עת. האירועים היום ואמש לא נעשו מטעמנו".
בתוך כך, תנועת "אחריות לאומית", שעתרה לבג"ץ נגד חוק הקורונה, שיידון בקרוב בפני הרכב שופטי ביהמ"ש העליון, שלחה אתמול מכתב לממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי. במכתב טענה התנועה כי המתווה שפורסם שלשום להפגנות, הנוגע לחלוקה לקפסולות של 20 מפגינים ומינוי סדרנים מתוכם, אינו תקף או חוקי, ולפיכך על המשטרה להימנע מהפעלת סמכויות אכיפה בהפגנה שצפויה בצאת החג.

"ארוחות חג" במאהל בי-ם: "אין אמון בשלטון"

יממה לאחר ארוחת החג ההמונית שקיימו במאהל המחאה בבלפור בניגוד להנחיות ובהשתתפות עשרות מפגינים, אמש התקיימה ארוחה נוספת - אם כי, כפי שצוין, בהשתתפות מצומצמת באופן יחסי של 15 בני אדם.
גיל ברדה, מראשי "מאהל הצעירים" בגן העצמאות, לקח חלק גם בארוחה בבלפור. הוא אמר ל-ynet: "אני רוצה להכיר את המשפחה בישראל שהצליחה לאכול ארוחת חג עם מסכות. פה יש משפחה ופה יש ארוחת חג כמו בכל בית בישראל. אנחנו קפסולה. כמו שכל עם ישראל יודע, אנחנו מוחים דמוקרטיים. גם עשר ממשלות לא יצליחו לבטל את הזכות להפגין. הייתי מאוד רוצה לשבת לארוחת חג עם האחיינים שלי וגם אנחנו ביקשנו מראש הממשלה לצאת לנבצרות. כמו שהוא לא מקשיב לנו - גם אנחנו לא נקשיב לו".

8 צפייה בגלריה
מפגינים בארוחת החג מול מעון ראש הממשלה בבלפור
מפגינים בארוחת החג מול מעון ראש הממשלה בבלפור
ארוחת החג בבלפור, הלילה
(צילום: גיל יוחנן )
אורי נחמן, שנמנית עם מקימי מאהל המחאה בבלפור, אמרה: "הבעיה היא לא הקורונה. הבעיה היא שראש הממשלה הופך כל דבר לאינטרסים שלו. העיקר אצלו זה הפרד ומשול. אם אתה לא מסוגל להסתכל לאזרחים שיושבים לך מתחת לחלון שלושה חודשים בעיניים - אז אתה לא מנהיג".
רפי גטניו, פעיל מראשון לציון, מחזיק בדעה אחרת משל חבריו למאהל: "מנעד הדעות פה הוא גדול. כמו שיש פה אנשים שטוענים שאין קורונה - יש גם אנשים שטוענים שיש. העמדה האישית שלי היא שיש קורונה ואנחנו צריכים ללמוד לחיות איתה. כדי שאאמין למה שאומרים לי, אני צריך לראות דוגמה אישית שתגרום לאמון בשלטון".
גטניו הוסיף: "כשהנאשם נתניהו אמר לכולם להסתגר בבתים בפסח ואמי בת ה-84 הייתה צריכה לשבת סגורה לבד - הוא אירח את הבן שלו בבית; הנשיא אירח את הבת שלו, אז אני כבר לא מאמין להם. לא הייתי פה אתמול, אבל הייתי משתתף בשמחה".
הוא המשיך ואמר: "אני מעל גיל 60 ויש לי את כל הנתונים שמכניסים אותי לקבוצת סיכון. כל עוד מותר לנו להפגין - נפגין. אני פה כחלק ממשמרת המחאה. האנשים שבאים לפה צריכים לאכול ולשתות כי זה חלק מהחיים. אנחנו לא קופצים אחד על השני ולא מדביקים אף אחד. אין לי אמון בשלטון ולא בהנחיות שלו".
פורסם לראשונה: 22:56, 19.09.20