חברי קבינט הקורונה שהתכנסו שוב הבוקר (שני) היו אמורים לדון בהגבלות חדשות שיוטלו בקרוב על הציבור, אך סדר היום שהופץ להם דולל משמעותית - וכלל רק את סוגיית חיוב החוזרים לישראל מחו"ל בבידוד במלוניות. ברקע החשש בישראל מפני כניסת המוטציה החדשה של נגיף הקורונה שהתגלתה לאחרונה בבריטניה ובמדינות נוספות באירופה הקבינט הכריע למנוע כניסת זרים לישראל החל מעוד 48 שעות למעט "חריגים".

ישראלים שיחזרו לארץ החל מיום רביעי ייאלצו להיכנס לבידוד במלונית. לפי שעה, מסתמן שסגירת השמיים לא תיכנס לתוקף ביום רביעי בשעה 14:00 אלא כמה שעות לאחר מכן, בסביבות 17:00 וזאת בכפוף לאישור התקנות בקבינט לפנות ערב. "כינוס הקבינט למטרה אחת - סגירת השמיים", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח הישיבה. הוחלט כי החוזרים ב-48 השעות הקרובות, לפני כניסת חובת הבידוד במלוניות לתוקף, יחויבו בבידוד ביתי וינועו לבדיקה בסיוע "כנפי חיל" תוך 48 שעות. מאומתים מקרב החוזרים מחו"ל בזמן הזה יחויבו להיכנס לבידוד במלוניות.
5 צפייה בגלריה
המונים ממתינים בצפיפות בתורים בנתב"ג
המונים ממתינים בצפיפות בתורים בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג. חוזרים לארץ יחויבו בבידוד?
(צילום: יואב לימור)
נתניהו ציין: "המוטציה מתפשטת בהרבה מאוד מדינות. המטרה לסגור את השמיים במהירות האפשרית וההצעה שעומדת כאן זה שמיד אזרחים זרים לא יכנסו למדינה. החל מעוד 48 שעות ישראלים שיחזרו יכנסו למלוניות".
ראש הממשלה הבהיר עוד בתחילת הישיבה כי הוא מעוניין בישיבה תמציתית מכיוון שהוא צריך לדבר עם ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ שמבקר בישראל. לפי עיקרי ההחלטה ישראלים השבים מחו"ל ישהו בבידוד במלונית 14 יום או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות.
ההחלטה תהיה תקפה לעשרה ימים ותובא מיד לאישור ועדת חוקה. עוד הוחלט כי אם תהיה בעיה של אכסון במלוניות, משרד הבריאות יהיה זה שיקבע את סדר העדיפות ויוכל לשלוח אנשים לבידוד ביתי.
5 צפייה בגלריה
 "כינוס הקבינט למטרה אחת - סגירת השמיים". נתניהו
 "כינוס הקבינט למטרה אחת - סגירת השמיים". נתניהו
"כינוס הקבינט למטרה אחת - סגירת השמיים". נתניהו
(צילום: רויטרס)
לאחר הישיבה אמר נתניהו בטקס נטיעות עם קושנר כי "אני מבין את הקושי שנגרם למשפחות ולמטיילים. יש לנו כרגע מגפה חדשה שאנחנו עדיין לא יודעים עליה. המוטציה הזו יכולה להיות גם קורונה שתיים". לדבריו, "ההחלטה היא קריטית משום שחייבים לשמור על הבריאות והחיים שלהם, עד שנדע את המחלה".
"אני מתכוון לסגור את השמיים במהירות האפשרית כמו בגל הראשון. אזרחים זרים לא ייכנסו למדינה", הצהיר נתניהו. שר הבריאות יולי אדלשטיין ציין כי "אנחנו לא יכולים לדעת אם ישנם ישראלים נשאי המוטציה החדשה ולכן אנחנו מבקשים להעביר את ההחלטה של משרד הבריאות".
שרת התחבורה מירי רגב הציעה כי מי שיחזור ממדינה ירוקה ב-48 השעות הקרובות יעשה בדיקה בכניסה לישראל, יישאר בבית ארבעה ימים, יעשה עוד בדיקה וישוחרר מבידוד במידה ושתי הבדיקות שליליות. לדבריה, "אחרי 48 שעות כל מי שחוזר יכנס למלוניות. זה מה שסוכם עם אשכנזי ואדלשטיין". רגב רצתה לפטור את החוזרים מאיחוד האמירויות ואיי-סיישל מבידוד ב-48 השעות הקרובות והנושא עדיין נמצא בדיון.
5 צפייה בגלריה
נתב"ג, יולי אדלשטיין
נתב"ג, יולי אדלשטיין
אדלשטיין: "מודאגים מכניסת אנשים ממדינות אלה לארץ"
(צילום: יואב דודקביץ')

שר הפנים אריה דרעי אמר כי "לאור מצב החירום ההחלטה שב-48 שעות לא נכניס את השבים מחו"ל למלונית היא מאוזנת". דרעי ציין: "ללא בידוד בכלל? זה סיכון. המצב השתנה ועצם זה שנותנים התראה של יומיים ללא מלוניות זו כבר התחשבות".
שר האנרגיה יובל שטייניץ הציע להפסיק את הטיסות לחלוטין כי "אנחנו לא יודעים איך תתנהג המוטציה". הוא ציין: "עד שמתבהרים הדברים הייתי סוגר את המדינה כדי שהמוטציה לא תגיע בכלל". הוא הציע שגם הישראלים שנמצאים בחו"ל לא יוכלו לחזור לארץ בשבוע הקרוב: "לתת להם להתבודד שבוע בחו"ל ולעשות בדיקה לוודא שאינם חולים". דרעי השיב לו: "מדינת היהודים לא יכולה לא להחזיר יהודים הביתה. המשמעות של מלונית זה לסגור את השמיים".
5 צפייה בגלריה
שר הפנים אריה דרעי
שר הפנים אריה דרעי
"ההחלטה מאוזנת. ללא בידוד בכלל? סיכון". דרעי
(צילום: אלי מנדלבאום )
לפני ישיבת הקבינט, אדלשטיין ביקר בקופת החולים לאומית בתל אביב ואמר: "יש לנו את סיפור המוטציה של הנגיף שהתגלתה במספר מדינות אירופה. אין שום עדויות לכך שהמוטציה עמידה לחיסון, והוא כנראה מטפל בה היטב, אך אנחנו מודאגים מקצב ההדבקה".
אדלשטיין ציין עוד כי "אנחנו מודאגים מכניסת האנשים והטסים ממדינות אלה וממדינות נוספות בעולם. אני מקווה שתוך כמה שעות יהיו החלטות בנושא. אני רואה בחומרה את חוסר היכולת של השרים להחליט על צעדים נוספים", אמר.
בהתייחס לחיסונים הוא אמר: "אנחנו לא רואים שום האטה בהגעת החיסונים לארץ. יש עוד מאות אלפי חיסוני בדרך לכאן שיגיעו במהלך השבוע".
5 צפייה בגלריה
מתחסנים לקורונה
מתחסנים לקורונה
"אין האטה בהגעת החיסונים". מתחסנים לקורונה
(צילום: רויטרס)
נזכיר כי אתמול ישיבת הקבינט הסתיימה ללא החלטה על הגבלות חדשות בארץ. עם זאת, הוחלט לחייב את השבים מבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה להיכנס לבידוד במלוניות כדי למנוע את כניסת המוטציה החדשה של נגיף הקורונה שהתגלתה באירופה.
ההחלטות התקבלו ברקע נתוני התחלואה הגבוהים - 2,821 ישראלים אובחנו אתמול בקורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות. בסך הכול בוצעו אתמול כ-70 אלף בדיקות ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 4.1% - נתון גבוה בהשוואה לימים האחרונים. הערים אלעד, בני ברק וביתר עילית שהיו אדומות והוגדרו אתמול כתומות - שבו להיות אדומות.
מאז יום שני בשבוע שעבר ועד הלילה בחצות אובחנו בישראל 18,434 נדבקים חדשים, כלומר ממוצע של 2,633 ליום – יותר מממוצע של 2,500 שנקבע להגבלות. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 838 חולי קורונה, 456 מהם במצב קשה. 117 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 3,101 – שמונה מהם נפטרו אתמול.
פורסם לראשונה: 10:52, 21.12.20