1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
דונלד טראמפ
(צילום: AFP)
בסוף הוא ילך מהבית הלבן, אבל יעשה זאת בדרכו הקולנית, יכה על תופי הרעם, ידליק את מדורות השנאה, ירעיש ויצלצל בקולות מחרישי אוזניים, ויקלל בשפת ביבים עסיסית את כל מי שלדעתו גנב לו את הבחירות, דעתו שהיא הזיה מוחלטת. גם בית המשפט העליון קבע שלא היה ולא נברא.
בימים האחרונים מקיים דונלד טראמפ עצרות עם בוחריו. בעצרת שערך בג'ורג'יה לפני כמה ימים הוא הכריז: "הם גנבו מכם את הבחירות". כלומר לא רק הוא נעשק, אלא הציבור שלו - אסטרטגיה מוכרת לשלהוב המונים: לקחו מכם. אמירה שמטרתה להסית, להבעיר, לפלג. הוא לא מכיר בתבוסה ובניצחונו של ג'ו ביידן. הוא מתכוון לקיים ביום ההשבעה עצרת משלו כדי לגנוב לנשיא הנבחר את ההצגה, וגם להכריז באותה הזדמנות שהוא מתמודד לנשיאות בעוד ארבע שנים. ועד אז הוא מתכוון להיות החליפי.
טראמפ קבל יותר מ-70 מיליון קולות בבחירות הללו, אבל לא הבקיע. מבחינתו יש לו בסיס פוליטי רב-עוצמה. יש אנשים שמוכנים להישבע שהוא היחיד שמייצג אותם, שלא דופק חשבון, שנלחם למענם. ובתוך הבסיס הזה, שמוכן לצאת לרחובות ביום הפקודה, רבים הם נושאי נשק, מה שהופך את אי-היעלמותו של טראמפ מהזירה הציבורית ואת התרחיש מפני תבערה גדולה באמריקה המפולגת והשבורה למפחיד יותר ומסוכן פי כמה. טראמפ ייצא עכשיו, אבל ברעש גדול, ותוך שהוא מחולל נזק היקפי ברקמה העדינה של החברה האמריקנית.
הנשיא היוצא מתכוון לנשוף בעורפו של ביידן. כדי להקשות עליו, הוא עושה מהלכים משמעותיים: הוא הכיר בכיבוש המרוקני על סהרה המערבית, עשה עסקאות נשק עצומות ממדים עם מדינות במפרץ והתניע מרוץ חימוש אזורי שמי יודע איך הוא יסתיים.
טראמפ מתכוון להציג את ביידן כאובמה 2. אבל איפה ספר הזיכרונות מעורר המחשבה שפרסם אובמה ואיפה היכולת לחבר 140 תווים בטוויטר, כשלפחות עשר מהן הן סימני קריאה
בעת כזאת, של חילופי נשיאים, המפסיד נוהג להצטנע, לשתף פעולה, לנשוך את השפתיים, להפגין אצילות, לחרוק שיניים ולשחק את המשחק הדמוקרטי. המילה צניעות וכל נגזרותיה זרה לטראמפ לחלוטין. יש להניח שהיא אפילו מצחיקה אותו. הוא סלל את דרכו לצמרת בחבטות ובפרצי שנאה. אין פלא שחמתו מתפרצת על ברק אובמה, קודמו בתפקיד, שאליו יש לו אובססיה. הוא מתכוון להציג את ביידן כאובמה 2. אבל איפה ספר הזיכרונות מעורר המחשבה שפרסם אובמה ואיפה היכולת לחבר 140 תווים בטוויטר, כשלפחות עשר מהן הן סימני קריאה.
טראמפ לא פירק את מטה הבחירות שלו: הוא מגייס כספים, מתכנן לעבור ממדינה למדינה כדי לבנות מחדש את כוחו לקראת 2024, ולהשמיע את קולו ללא הרף. "חליפי".
המשימה הגדולה העומדת בפני ביידן היא לבלום את מגפת הקורונה, שאלמלא הטיפול הכושל של טראמפ בתחילתה לא הייתה מגיעה לממדים מפחידים כאלו. יש לו גם כמה משימות דחופות בתחום מדיניות החוץ: להחזיר את ארה"ב להסכם המעצמות עם איראן כדי לבלום את המרוץ שלה לנשק גרעיני, לחזור להסכם האקלים כדי להציל את כדור הארץ, ולחזור לארגון הבריאות העולמי.
אבל מעל הכל, המשימה הראשונה והדחופה שלו היא להרגיע, לרפא, להחזיר לאמריקה את התחושה שנשיא הוא גם מנהיג, שלא צריך לשנוא את השונה והמהגר, להזכיר שבשפה האנגלית יש יופי ולא רק ביטויי חרפה ועלבון. שיש כבוד למדע ולהשכלה, שהבורות היא לא דגל ולא אומנות.
וכשהוא ינסה לעשות זאת, כפי שהוא מתכנן, יעמוד מולו טראמפ בעצרות הסתה המוניות, מוקף מעריצים, שיש לקוות שהאצבע של אף אחד מהם לא על ההדק.
  • אורלי אזולאי היא עיתונאית ynet ו"ידיעות אחרונות" בוושינגטון
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com