שר החוץ גבי אשכנזי אישר בקולו כי ישראל הגיעה לסיכום מאחורי הקלעים עם ארצות הברית, לפיו אף מדינה לא תפתיע את השנייה בכל הנוגע למשא ומתן לחזרה להסכם הגרעין עם איראן. בשיחה שערך עם שגרירי ישראל באסיה סיפר אשכנזי כי הקשר עם ממשל ביידן הוא טוב, וכי הוא משוחח בעניין עם מקבילו, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן.
6 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן גבי אשכנזי
אנתוני בלינקן גבי אשכנזי
"סיכמנו שניכנס לחדר בצורה לא לעומתית". אשכנזי על האמריקנים
(צילום: רויטרס)
"אם מישהו חשב שהאמריקנים ירוצו מהר מדי להסכם עם איראן - נכון להרגע זה לא קרה, ואני מקווה שזה לא יקרה", אמר הבוקר (שלישי) אשכנזי בשיחת זום עם ראשי נציגויות ישראל באסיה והפסיפיק. "יש החלטה של הפורום המצומצם בראשות ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ וראשי מערכת הביטחון שניכנס איתם לשיח בחדר בצורה לא לעומתית, נדון על האינטרסים הישראליים ועל איך שעושים הסכם מצוין שיגן על האינטרסים הישראליים והאזוריים וימנע מאיראן להיות גרעינית", אמר השר. "המדיניות שלנו היא למצות את הדיאלוג הזה בתוך החדר, ולשוחח עם האמריקנים כבני ברית תוך שיח מקצועי פנימי".
שגריר ישראל בהודו, רון מלכא, שאל את השר על העלייה באיומים הביטחוניים על השגרירויות, ברקע ניסיון הפיגוע מחוץ לנציגות בהודו, ואשכנזי השיב כי הסיכון הוא משמעותי ואמיתי: "כולנו מבינים שלשרת את מדינת ישראל מלווה בסיכונים. אין ספק שיש רצון איראני לפגוע במטרות ישראליות - ועל כולנו מוטלת החובה לגלות בעניין הזה עירנות". עוד ציין כי "אנו דואגים לשלום האנשים שלנו. זה נושא מרכזי בסדר היום אצלי, וכולל ישיבה עם מערך האבטחה הממלכתי של משרד החוץ. אני יושב איתם ביום יום. צריך לדעת לסכל ולסגור אירועים כאלה".
השגרירים שאלו את אשכנזי על היחסים עם הפלסטינים, ולשאלתה של השגרירה בסין, אירית בן אבא, על הבחירות המתקרבות, אמר אשכנזי כי "הפעם זה נראה לנו כמו מהלך יותר רציני מהניסיונות הקודמים, מסיבות שונות. יש מתח בין הזהות הטרוריסטית לזהות כריבון. הבחירות משרתות את סדר היום של אבו מאזן ויש כל מיני הערכות בישראל אם הן יקרו בסופו של דבר או לא". אשכנזי סיפר לשגרירים כי חמאס מקיים בימים אלה כנס במצרים, אותה הגדיר "השושבינה של כל המהלך", ושם מנסים להגיע להסכמות. "יש מחלוקות אך אני מעריך שיגיעו לבחירות למועצה המחוקקת בחודש מאי", אמר השר והודה כי הוא מודאג מההתחזקות של חמאס ברצועת עזה, ושישראל עוקבת אחר המתרחש.
6 צפייה בגלריה
אשכנזי: מודאג מההתחזקות של חמאס בעזה
אשכנזי: מודאג מההתחזקות של חמאס בעזה
אשכנזי: מודאג מההתחזקות של חמאס בעזה
(צילום: EPA)
על הטענות נגד ישראל בעניין העברת החיסונים לפלסטינים אמר אשכנזי לשגרירים: "שמעתי תלונות שהחלטנו לחסן גם את הפלסטינים למרות שלפי הסכמי פריז האחריות על האוכלוסייה היא עליהם. העברנו אלפי מנות לעזה וליהודה ושומרון, השבוע נתחיל לחסן יותר מ-120 אלף פועלים פלסטינים ועל הדרך גם יותר מ-350 אלף תושבי מזרח ירושלים. אנחנו המדינה היחידה שהעבירה חיסונים מהמשאבים שלה, וכל מי שמעיר לנו - לא עשה את זה. אל תרגישו בעניין הזה לא בסדר, תהיו אסרטיבים". לדבריו, ישראל כלל לא מחויבת לדאוג לפלסטינים - ועדיין עושה זאת.
6 צפייה בגלריה
חיסון קורונה במחסום קלנדיה
חיסון קורונה במחסום קלנדיה
חיסון קורונה במחסום קלנדיה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
עזה מקבלת לראשונה חיסונים מהרש"פ באישור ישראל
עזה מקבלת לראשונה חיסונים מהרש"פ באישור ישראל
החיסונים הראשונים מגיעים לעזה
בתשובה לשאלתה של השגרירה ביפן יפה בן ארי על פרשת העברת החיסונים למדינות אחרות, אמר אשכנזי כי "לא הייתי קורא למה שהתגלה בנושא החיסונים ואספקתם תהליך קבלת החלטות. עמדת היועמ"ש כפי שפורסמה אתמול חדה וברורה. הייתה כאן תקלה בתהליך, ואני לא יודע ובטח לא צריך להסביר את התקלה הזו. היועמ"ש הבהיר כי היה צריך לשתף את משרד החוץ בתהליך וזה לא קרה. זה לא היה תהליך קבלת החלטות, זה בניגוד להסכמים עם החברות ולא קרה בהתייעצות איתנו".
בן ארי שאלה גם על העיכוב במשלוחי החיסונים לנציגויות הרחוקות ואשכנזי השיב כי "הייתי רוצה לראות שמביאים אליכם את החיסונים. דיברתי על זה עם שר הבריאות והוא לא יכול. מנכ"ל משרד הבריאות הבטיח לי שיבחן את זה עם מודרנה ופייזר, אם נוכל להטיס לצפון אמריקה או לאמריקה הלטינית - נעשה זאת. עד אז נמשיך להביא אתכם לארץ".


התוכנית: לשפר את היחסים עם מצרים וירדן

אשכנזי המשיך לספר לשגרירים על התוכניות לעתיד, בהן גם המגעים לכינון יחסים עם מדינות ערביות נוספות. "אני לא אופתע אם במהלך 2021 הנורמליזציה תתרחב. האתגר יהיה להרחיב את מעגל הנורמליזציה. יש לנו נציגויות בכל ארבע המדינות שאיתן נחתמו הסכמים. זה הולך להיות שלום בין עמים ועסקים. יש להם עניין ואינטרס כלכלי איתנו, אפשר לפתח דיאלוגים על האזור ובנושאים אסטרטגיים.
"זה לא שאלה של אם זה יקרה, אלא השאלה של התנאים לכך. המשימה היא למצות את מה שהתחלנו עם המדינות, ואנו בעיצומן של חתימות על הסכמים ומבססים את הקשר ביחסים. לשמחתי, משרד החוץ מוביל את זה ואני די אופטימי לגבי ההמשך", אמר.
6 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה
המלך עבדאללה
אשכנזי: "מעוניינים לשפר את היחסים עם ירדן"
(צילום: רויטרס)
אשכנזי, שנפגש הבוקר בירדן עם עמיתו איימן אל ספדי ודן איתו על שיתופי פעולה מסחריים, כלכליים ואזרחיים בין המדינות וגם מול הפלסטינים, אמר כי אחד היעדים של המשרד הוא לשפר את היחסים עם ירדן ומצרים, ולהרחיב את שיתופי הפעולה איתן גם במישור העסקי.
בכנס, שנערך לראשונה במתכונת וירטואלית, נכחו מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז וסמנכ"ל אסיה והפסיפיק גלעד כהן, סיפר האחרון כי המשרד הצליח להגדיל את תקציב פעילות האגף ל-7.7 מיליון שקל בשנה. "זה אפשר לנו להוסיף עוד שורה של פרויקטים ומהווה הבעת אמון בפעילות של הנציגויות שלנו באסיה: הסכמים עם מדינות לעובדי סיעוד, בנייה, השקעות, תיירות וחקלאות", אמר כהן.
בכנס השתתף גם שר החוץ ההודי, ד"ר סובראמניאם ג'אישאנקאר, שסקר בפני השגרירים את מדיניות החוץ ההודית כלפי העולם וכלפי ישראל בפרט, ואמר כי היחסים בין המדינות מתחזקים מאז שנות ה-80. "אני רואה את זה כאחד ההישגים של ממשלת מודי", אמר השר ההודי. "מבחינה אזורית אנחנו מוצאים עניין רב בפיתוח באזור שלכם. היינו בין המדינות שתמכו בהסכמי אברהם, יש לזה פוטנציאל גדול".
6 צפייה בגלריה
שר החוץ ההודי ד"ר סובראמניאם ג'אישאנקאר
שר החוץ ההודי ד"ר סובראמניאם ג'אישאנקאר
שר החוץ ההודי בשיחת זום עם שגרירי ישראל באסיה
ג'אישאנקאר ציין כי "במרכז היחסים בין הודו לישראל יש קשר עמוק. זה קשור אולי לכך שיש לכם אזרחים ממוצא הודי. היחסים בינינו חשובים מאוד. גילינו עניין חדש במים, ובזכות שיתוף פעולה מוצלח מאוד עם הניסיון והטכנולוגיות שלכם יש השפעה על הייצור החקלאי בהודו".עוד הוסיף כי "מה שהדהים אותי זה שבכל היחסים שלכם באסיה התאמתם את עצמכם לצרכים של המדינות השונות. הייתי מציע לכם להמשיך ולעדכן את הידע שלכם על הודו, כי זו חברה שמשתנה במהירות".
אשכנזי השיב לו כי "נהיה שותפים לגיבוש אג'נדה גלובלית כדי לעצב סדר עולמי טוב יותר. אנחנו עוקבים מקרוב אחרי מה שחדש ומשתנה בהודו כי יש לנו עניין משותף - אנחנו רוצים לראות אזור טוב יותר ועולם טוב יותר".
בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ ביקר היום באוגדת עזה, יחד עם סגן הרמטכ"ל אלוף אייל זמיר, מפקד פיקוד דרום אלוף הרצי הלוי, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני ובכירים נוספים. את הסיור הוא החל במפקדת גדוד כרם שלום, שם קיים הערכת מצב ושוחח ועם מפקדי החטיבות.
"למרות השקט היחסי, ארגוני הטרור מנסים להתעצם ואנחנו נמצאים בהיערכות גם לקראת חודשי הקיץ", אמר גנץ, "מדינת ישראל פועלת בנחישות מול החמאס והג'יהאד כל הזמן. לעזה יש גם הזדמנות - אם במקום לפתח רקטות החמאס היה מחזיר את השבויים והנעדרים הישראלים, היינו יכולים להרחיב את המסחר והכלכלה ולשנות את אורח החיים של תושבי הרצועה. האזרחים שחיים שם משמשים כלי בידי ארגוני הטרור. המקום הזה, כרם שלום, מעביר סחורה בכל הרמות לרצועת עזה והוא יכול וצריך להפוך לגשר לפיתוח הכלכלה העזתית".
בנושא איראן אמר שר הביטחון: "ראינו בימים האחרונים גם ניסיונות של איראן לפעול כדי לשפר את עמדת המיקוח שלה במשא ומתן על הסכם הגרעין", אמר גנץ בביקור. "הרבה פעמים לא יודעים מה ישראל עושה, אבל אני מבטיח שאף אחד לא יחצה גבולות. אנחנו נמשיך לפעול מול כל איום, ביחד עם השותפות החדשות והישנות ובראשן ארצות הברית, כדי שאיראן לא תוכל לפתח יכולת גרעינית".