אחרי תשעה חודשים של שקט יחסי בדרום, שיגור 36 הרקטות ליישובי העוטף במהלך הלילה (שבת) הוביל להתחזקות ההערכה בצה"ל כי המהומות בין יהודים לערבים בירושלים הובילו ל"ירי נקמה והזדהות" מרצועת עזה.
בצה"ל מעריכים כי חמאס לכל הפחות אפשר את הירי, אם לא ביצע אותו בעצמו באמצעות פעיליו. המטחים הוגבלו בטווח לשטחי העוטף בלבד, כדי "לתחם" את ההסלמה הלילית ולא להוציאה מכלל שליטה.
העובדה כי המגבלות האזרחיות על תושבי האזור ושגרת התנועה, בעיקר בכביש 232, הציר המרכזי של העוטף, נמשכת בשעות אלה, יכולה להעיד כי צה"ל מזהה שארגוני הטרור לא מכוונים להסלמה נוספת במהלך היום.
3 צפייה בגלריה
רצועת עזה: תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים
רצועת עזה: תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים
תהלוכות התמיכה בעזה
3 צפייה בגלריה
רצועת עזה: תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים
רצועת עזה: תהלוכות תמיכה בפלסטינים בירושלים
בצה"ל מעריכים: חמאס לכל הפחות אפשר את הירי
הרמטכ"ל אביב כוכבי כינס באופן חריג את צמרת הצבא להערכת מצב בקריה בשעה 11:00 כדי לדון אם להחמיר את התקיפות בתגובה לשיגורים ולצאת לסבב נוסף במהלך היום, או שיסתפקו בפעולות חיל האוויר לפנות בוקר נגד יעדי חמאס ברצועה - בהם תשתיות תת-קרקעיות ומשגרי ירי תלול מסלול של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. למרות הדיון בקריה כוכבי טרם ביטל, לפי שעה, את נסיעתו הערב לוושינגטון שתוקדש לשיחות עם האמריקנים על הסכם הגרעין עם איראן.
למרות ההערכה בצה"ל, היחידים שקיבלו אחריות על הירי עד כה הם חברי ארגון החזית העממית, גדודי השהיד אבו-עלי מוסטפא. עם זאת, בחמאס אמרו הבוקר כי "התוקפנות הציונית החדשה על רצועת עזה היא ניסיון נואש לשבור את כוח הרצון של העם שלנו ואת המשך עמידתו האיתנה. ההתנגדות הפלסטינית מוכנה להגיב על התוקפנות ולבסס את המשוואה מול ישראל. העם שלנו וההתנגדות שלו מאוחדים עם אנשינו בירושלים במערכתם עם הכיבוש הציוני ובהגנתם על מסגד אל-אקצא".
3 צפייה בגלריה
נפילה בעוטף עזה
נפילה בעוטף עזה
חבלן בנחל עוז
(צילום: רועי עידן )
במהלך הלילה יצאו ברחבי הרצועה בתהלוכות תמיכה בפלסטינים במזרח ירושלים, כאשר נשמעו מצד המשתתפים קריאות לארגונים בעזה להמשיך ולשגר רקטות לעבר ישראל. בהודעתם נכתב כי "הגדודים עוקבים באדיקות אחר המתקפה הציונית הנפשעת של כוחות הכיבוש ועדרי הכובשים נגד מסגד אל-אקצא המבורך ועמנו בעיר ירושלים הכבושה. מחזקים את אנשינו העומדים איתן, מאחורי גבכם התנגדות איתנה שתשמש אתכם כחרב ומגן במערכה שלכם. המערכה שלכם היא המערכה שלנו ודמכם הדם שלנו. הניצוץ שאתם מדליקים היום יהיה זה שידליק את הפיצוץ בפניו של האויב. אנו אומרים לאויב שלא יבחן את הסבלנות שלנו".