לוחמי משמר הגבול התמודדו מאמש (שישי) עם הפרות סדר בשלושה מוקדים שונים במעבר קלנדיה, קבר רחל ובשער שכם. השוטרים ספגו אבנים, בקבוקי תבערה וירי זיקוקים, והגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. מאות המתפרעים במעבר קלנדיה ובקבר רחל פוזרו על ידי הכוחות. דובר מג"ב אמר ל-ynet כי המהומות במוקדים אלה הן "זליגה של האירועים האלימים מירושלים" לשטחי יהודה ושומרון.
7 צפייה בגלריה
הפרות סדר במחסום קלנדיה
הפרות סדר במחסום קלנדיה
אחיו של בכיר ברשות הפלסטינית נפצע מכדור גומי. המהומות בקלנדיה
7 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב ירושלים
כוחות מג"ב ירושלים
עימותים בשער שכם
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מהומות בקלנדיה
מהומות בקלנדיה
מאות מתפרעים. המהומות בקלנדיה
7 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
עימותים בשער שכם
(צילום: AFP)
לדברי המשטרה, עם סיום תפילות הערב בהר הבית, עשרות רבות של צעירים החלו להפר את הסדר תוך התפרעות אלימה שכללה בין היתר יידוי אבנים, חפצים, גרימת נזק לניידת וירי זיקוקין לעבר כוחות המשטרה. נמסר כי "במהלך הפרת הסדר פעלה המשטרה בנחישות תוך שנאלצה להשתמש באמצעים לפיזור המתפרעים". בתוך כך, שוטרי מג"ב עצרו חשוד שנתפס "על חם" בירי זיקוקין. כוחות המשטרה ממשיכים בפעילות במזרח ירושלים גם בשעה זאת.
בהפרות הסדר במעבר קלנדיה, כוחות מג"ב נאלצו להתמודד עם מאות מתפרעים פלסטינים. בתמונות ובסרטונים מהמקום נראית אש גדולה ויידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון. הכוחות פיזרו במהלך הלילה את הפלסטינים שגם ירו זיקוקים והבעירו צמיגים. באירועים דווח על כעשרים פלסטינים שנפצעו ככל הנראה באורח קל מירי של אמצעים לפיזור הפגנות, שמונה מהם השתתפו בהפרות הסדר במעבר קלנדיה. הפלסטינים דיווחו כי אחד מהם הוא אחיו של בכיר ברשות הפלסטינית, שנפצע באורח קל ברגלו כשזרק אבנים. ארבעה פונו לקבלת טיפול רפואי והשאר טופלו בשטח.
7 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב ירושלים
כוחות מג"ב ירושלים
כוחות מג"ב ירושלים
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב ירושלים
כוחות מג"ב ירושלים
עימותים בשער שכם
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
הפרות סדר בסיום התפילה בהר הבית
הפרות סדר בסיום התפילה בהר הבית
הר הבית בסיום התפילה, אמש
בהפרות הסדר בקבר רחל השתתפו עשרות מתפרעים פלסטינים שיידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה מהשטחים לעבר מתחם הקבר והכוחות שמאבטחים אותו. לפי המשטרה, "הלוחמים הגיבו בשימוש באמצעים לפיזור הפגנות והצליחו להשיב את הסדר לאזור. כעת המקום בשגרה".
גם בשער שכם מתפתחים מאמש עימותים עם צאת צום הרמדאן, אך בעוצמה פחותה ביחס לימים קודמים. מתפרעים יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. עשרות צעירים התאספו גם מול בית המשפט המחוזי ומשרד המשפט ברחוב צלאח א-דין והשליכו אבנים לעבר המבנים.

לפי המשטרה, "במשמר הגבול רואים בחומרה פגיעה במרקם החיים באזור קבר רחל ומעבר קלנדיה והלוחמים יפעלו בנחישות ובתקיפות אל מול כל ניסיון של מתפרעים להפר את הסדר ולפגוע בכוחות הביטחון".
מוקדם יותר התייחסה הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, לאירועי האלימות בירושלים: "אנו מחזקים את אנשינו העומדים איתן בירושלים ואל אקצא, משבחים את האינתפאדה המבורכת שלהם בפניו של הכיבוש". בנוסף, מסרה הזרוע הצבאית כי "אנו אומרים לאויב שלא יבחן את הסבלנות שלנו. למען ירושלים שלנו נהפוך את השולחן על ראשו ונטרוף את כל הקלפים".
גם חיזבאללה בירך על האירועים האלימים: "מחזקים את העם הפלסטיני בעמידת הגבורה שלו לפגיעות הישראליות במתפללים בירושלים - בשער שכם ובכל רחבי העיר הקדושה והכניסות אליה. אנחנו מגנים בחריפות את הצעדים הצבאיים, המצור והמגבלות של משטרת הכיבוש וקבוצות המתנחלים שגרמו לעשרות פצועים ולמעצרם של כמה תושבים".
בלילה שבין חמישי לשישי הגיעה לשיאה המתיחות בין יהודים לערבים בירושלים, שנמשכת מאז תחילת חודש רמדאן. המשטרה הדפה מאות מפגינים ערבים ויהודים בכמה מוקדים בבירה וחצצה ביניהם. במהלך הלילה נעצרו יותר מ-50 ממשתתפי ההתפרעויות בחשד ליידוי אבנים, ירי זיקוקים, תקיפות שוטרים והתנהגות אלימה. כ-20 שוטרים נפצעו בעימותים והמשטרה השתמשה בגז מדמיע, מכת"זית וברימוני הלם. זאת על רקע צעדה של כאלף פעילי ימין קיצוני, בהם מארגון להב"ה, באזור שער שכם.

אתמול אחר הצהריים פרסם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה פוסט בפייסבוק שבו התייחס לאלימות בבירה. הוא התעלם מהאלימות מצד יהודים ומאירועי הלילה האחרון גם מפקד מחוז ירושלים התעלם בהודעה שפרסם מהאלימות מצד יהודים.
אוחנה כתב: "אירועי השבוע האחרון, שבהם ערבים תוקפים יהודים בעלי חזות חרדית ומעלים לרשתות, מבוצעים על רקע לאומני או גזעני - ואינם 'מעשי קונדס'. כך יש להתייחס אליהם. הנחיתי את משטרת ישראל להתייחס לכל אירוע תקיפה כזה במלוא החומרה והתקיפות".
מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן התייחס גם הוא לאירועים האלימים תוך התעלמות מהאלימות מצד יהודים. לדבריו, "השנה, החל מ-13 בחודש בו התחיל חודש הרמדאן, אנחנו רואים רמדאן שונה. קבוצה של קיצונים מבצעים פעילות אלימה, פעילות שאנחנו לא נתיר אותה, פעילות שאנחנו נלחם בה באופן סדור ומוקפד. האירועים האלימים החלו ביום חמישי לאחר פרסום סרטון ברכבת שבו יהודי מותקף. אני יכול לומר שבאירוע הזה מעבר לחשוד שתקף, שבוצע אחריו מצוד, נעצרו עוד חמישה נוספים".
פורסם לראשונה: 22:24, 23.04.21