אחרי כמה שבועות סוערים בלוד שבמסגרתם התרחשו אירועי אלימות רבים, כמו גם ירי זיקוקים בערב יום השואה וערב יום הזיכרון וכשברקע האיום של ראש העיר יאיר רביבו להשבית את העיר אם הבעיות לא יטופלו - נערכה הערב (יום ג') ישיבת מועצה מיוחדת שבה אמר רביבו: "מאיימים עליי. לכן, אני והעיר צריכים את המשטרה והמדינה איתנו. יש לי תחושה שחלק מהשופטים בישראל חוששים לחייהם אם ייתנו עונשים חמורים. אין סיבה אחרת שבגללה הם מקלים על עבריינים".
הישיבה התקיימה באולם התרבות העירוני, אך מרבית חברי המועצה הערבית - שהם חברי קואליציה - מחו על כך שראש העיר יצא בקריאה גם נגד הרעש שמקים המואזין המקומי כשהוא קורא למאמינים המוסלמים להגיע לתפילה לפנות בוקר. מי שהגיעו לישיבה היו פוליטיקאים כגון סגן השר לביטחון פנים גדי יברקן; סגן שר הבריאות יואב קיש; חברי הכנסת דוד ביטן, קרן ברק, מוסי רז ושלמה קרעי וכן חברת הכנסת לשעבר אסנת הילה מארק.
5 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת העיר לוד
ישיבת מועצת העיר לוד
ישיבת מועצת העיר לוד
(צילום: יריב כץ )
ראש העיר רביבו ניסה להסביר כי מדובר בבעיה ארצית ולא בבעיה ייחודית ללוד. לטענתו, האלימות הסלימה בחודשים האחרונים משתי סיבות: מגפת הקורונה ואי-הקמת הממשלה. "הערבים יודעים שאי אפשר להעביר תקציבים כדי להילחם באלימות, ושמי שיורה באזור לא חוטף כלום", אמר ראש העיר. הוא הציע לחוקק חוק שלפיו כל אדם שיימצא נשק בביתו או שיירה זיקוק באופן לא חוקי יספוג קנס בגובה של 50 אלף שקלים 50 אלף וכן יושת עליו עונש מאסר בן שלוש שנים.
5 צפייה בגלריה
יאיר רביבו, ראש העיר לוד
יאיר רביבו, ראש העיר לוד
"אווירה של פחד וטרור". יאיר רביבו
5 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת העיר לוד
ישיבת מועצת העיר לוד
האלימות בלוד גוברת. ישיבת המועצה
(צילום: יריב כץ )
"יש פה אנשים עם נשק בבית", הוסיף רביבו. "גדל פה מיעוט בחברה הערבית עם חוצפה בעיניים. מי חלם שיעשו פה מנגל ביום כיפור? שיירו זיקוקים ביום הזיכרון? לי היו שכנים ערבים שהלכו לבית מלון ביום כיפור כדי לכבד. אני מרחם על החברה הערבית בשל מה שקורה שם".
חבר הכנסת יועז הנדל (תקווה חדשה) אמר בישיבה: "איבדנו את המשילות לא רק בנגב ובגליל, אלא גם במרכז הארץ. אני לא יודע מה זה ימין חזק, אבל פעם הייתה משילות בשמאל וצריך ללמוד ממנו. אני שמח שיש פה חברים מכל הסיעות. צריך לייצר אופק לתושבי לוד. ההנהגה - ואנחנו בתוכה - הזנחנו אתכם וזה צריך להיעצר עכשיו. מדינת ישראל ידעה לשלוח אותי ואת החברים שלי לאסוף אמצעי לחימה מעבר לקווי אויב. אין סיבה שלא נעשה את זה פה".
5 צפייה בגלריה
גדי יברקן
גדי יברקן
סגן השר גדי יברקן
(צילום: יריב כץ )
5 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יואב קיש
(צילום: יריב כץ )
סגן השר יברקן (הליכוד) אמר שהוא הגיע בעיקר להביע תמיכה בראש העירייה וטען כי "ישנה מדיניות של המדינה נגד פורעי חוק ורואים אותה". סגן השר קיש (הליכוד) הוסיף: "אני תומך בכם כעיר ויודע שאתם סובלים. חייבים לתת לעניין זה מענה. זה חלק מהמחיר שהמדינה משלמת על חוסר היציבות במערכת הפוליטית". ח"כ מוסי רז (מרצ) הפנה אצבע מאשימה כלפי המשטרה: "אני לא יודע למה, אבל המשטרה לא מטפלת בנושא. אני מכיר את ראש העיר ויודע שהוא רוצה את טובת התושבים, אבל אני רואה שלא כל חברי המועצה פה. בסוף הנרצחים הם הערבים. זו עיר מעורבת, אז איך יוצרים מצב שהערבים והיהודים עובדים יחד?".
טרם הישיבה, אמר ח"כ דוד ביטן (הליכוד) ל-ynet כי הגיע לתמוך ברביבו: "המצב לא יכול להימשך. הממשלה צריכה להתעשת ולהגדיל את כוח האדם. הביטחון האישי הוא הדבר הכי חשוב. צריך להגדיל את סד"כ משמר הגבול, היס"מ ואם צריך - להכניס גם את שב"כ לעניין. נעשה זאת".
ישיבת המועצה המיוחדת התכנסה לאחר שבשבוע האחרון איים רביבו כי אם הממשלה לא תטפל באלימות בעירו - הוא ישבית אותה ואף יחסום את הכניסה לנמל התעופה בן גוריון. בסוף השבוע האחרון נרשמו כמה אירועי ירי כלפי תושבים שחלקם אף התרחש באור יום ותועד.
במכתב ששיגר רביבו ביום ראשון בבוקר לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה (הליכוד), הוא הודיע כי אם הממשלה לא תטפל בתופעה תוך חודש - הוא יחסום את הגישה לעיר מכביש 40 ואת מסילת הרכבת שבה.
במכתב טוען ראש העיר כי על אף שיש בלוד תחנת משטרה, היקף האלימות בעיר גדולים מדי עבורה. "בלוד קיימת אווירת פחד, אווירת טרור", הוא כתב, "המצביעה על ריבוי אמצעי לחימה בלתי חוקיים שקיימים בעיר, כמו גם על הקלות הבלתי נסבלת שבה תושבים מהמגזר הערבי משתמשים בנשק חם".
בהמשך המכתב הציב ראש העיר דרישות לשר אוחנה "אנו דורשים כינוס בהול של הקבינט המדיני-ביטחוני ויציאה למבצע 'חומת מגן 2' לאיסוף הנשק הלא-חוקי, ביצוע מעצרים נרחבים וחילוט כסף ונכסים של עבריינים". הדרישה השנייה של רביבו מהממשלה היא להציב כאלף לוחמי משמר הגבול בעיר על מנת להשליט בה סדר.