המחוקקים של שתי המפלגות הגדולות בארה"ב נושאים את עיניהם לג'ורג'יה, שם יסתיים מחרתיים אחד מהקרבות הפוליטיים הגדולים שידעה אמריקה בשנים האחרונות. ב-5 בינואר יתקיים הסיבוב השני בבחירות על שני המושבים שמעניקה ג'ורג'יה בבחירות לסנאט. התוצאות יקבעו לאיזו מפלגה יהיה רוב בסנאט בכהונת ג'ו ביידן, שתצא לדרך ב-20 בינואר.
בכל שאר מדינות ארה"ב הוכרעו המרוצים לסנאט כבר בנובמבר, במקביל לבחירות לנשיאות, אבל הקרבות על שני המושבים של ג'ורג'יה נגררו לסיבוב שני משום שאיש מהמועמדים בהם לא השיג יותר מ-50% מהקולות. תמונת המצב דרמטית: הרפובליקנים הבטיחו לעצמם עד כה 50 מושבים בסנאט החדש לעומת 48 לדמוקרטים, ומכיוון ששני המושבים הנותרים (בסנאט יש בסך הכול 100 מושבים, שניים לכל מדינה) שייכים לג'ורג'יה – בידיה נמצא הכוח לקבוע איזו מפלגה תשלוט בסנאט בשנתיים הבאות.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
יגיעו מחר לג'ורג'יה: ביידן וטראמפ
(צילום: ABACAPRESS, AFP)
לרפובליקנים יספיק ניצחון אחד מחרתיים כדי לשמור על הרוב הדחוק שלהם בסנאט, ולהערים קשיים על שלטונו של הנשיא הדמוקרטי ביידן. ניצחון כפול של המועמדים הדמוקרטים על שני הסנאטורים הרפובליקנים המכהנים בג'ורג'יה יאפשר לביידן למשול בצורה קלה בהרבה. לדמוקרטים, נזכיר, יש כבר רוב בבית הנבחרים.
אם בסנאט יהיה שוויון של 50-50 הקול המכריע בהצבעות הוא של סגן הנשיא. מכיוון שסגנית הנשיא היא קמלה האריס, תיקו ייתן למעשה לדמוקרטים את היתרון. ניצחון אחד בלבד יקשה מאוד על שלטון ביידן.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות סנאט ג'ורג'יה קמלה האריס עצרת למען ג'ון אוסוף ו רפאל וורנוק
ארה"ב בחירות סנאט ג'ורג'יה קמלה האריס עצרת למען ג'ון אוסוף ו רפאל וורנוק
קמלה האריס בעצרת בחירות של המועמדים הדמוקרטים בג'ורג'יה
(צילום: MCT)
הקמפיין שמתנהל בג'ורג'יה מאז הבחירות ב-3 בנובמבר שובר שיאים בשיעור המשתתפים בהצבעה המוקדמת במדינה, ובכסף שהולך לתשדירי הבחירות בטלוויזיה. לאור החשיבות של המירוץ הכפול, היום תגיע לג'ורג'יה קמלה האריס ותשתתף בעצרת בעיר סוואנה. מחר יגיעו למדינה הדרומית גם הנשיא הנבחר ביידן והנשיא היוצא דונלד טראמפ, בניסיון לתת "פוש אחרון" למועמדים שלהם. גם מייק פנס, הסגן של טראמפ, יבקר מחר בג'ורג'יה.
בקרב על מקום בסנאט מתמודד הצעיר היהודי ג'ון אוסוף מול הסנאטור הרפובליקני המכהן דייוויד פרדו. בסיבוב הראשון בנובמבר גרף פרדו בן ה-70 49.73% מהקולות, ואילו אוסוף בן ה-33 השיג 47.95%. פרדו לא משתתף באירועי בחירות בישורת האחרונה של הקמפיין. הוא נמצא בבידוד מכיוון שנחשף לחולה קורונה מאומת.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות סנאט ג'ורג'יה ג'ון אוסוף
ארה"ב בחירות סנאט ג'ורג'יה ג'ון אוסוף
ג'ון אוסוף, הצעיר היהודי שמתמודד על מקום בסנאט
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות סנאט כומר רפאל וורנוק ג'ורג'יה
ארה"ב בחירות סנאט כומר רפאל וורנוק ג'ורג'יה
הכומר רפאל וורנוק
(צילום: AFP)
על המושב השני שמעניקה ג'ורג'יה מתמודדת הסנאטורית הרפובליקנית המכהנת קלי לופלר, שבסיבוב הראשון השיגה 25.91% מהקולות, מול הכומר הדמוקרטי רפאל וורנוק, שהשיג 32.9%. הסקרים מלמדים שהקרבות בשני המירוצים יהיו צמודים בסיבוב השני.
ביידן, נזכיר, ניצח בנובמבר בג'ורג'יה בפער דחוק של כ-12,000 קולות את טראמפ - שדרש ספירה חוזרת. זה היה הניצחון הראשון של מועמד דמוקרטי בג'ורג'יה מאז ביל קלינטון ב-1992. הניצחון מסמל את המעבר ההדרגתי של ג'ורג'יה ממעוז רפובליקני למדינה שבה המירוץ בין שתי המפלגות הגדולות פתוח. הניצחון של ביידן בג'ורג'יה אושר רק שבוע אחרי ההצבעה, ולא מן הנמנע שגם הפעם ניאלץ להמתין עד שנדע איזו מפלגה תשלוט בסנאט.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות סנאט דייוויד פרדו ג'ורג'יה
ארה"ב בחירות סנאט דייוויד פרדו ג'ורג'יה
דיוויד פרדו, הסנאטור הרפובליקני המכהן
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
קלי לפלר
קלי לפלר
קלי לופלר
(צילום: AP)
בצל מגפת הקורונה, והעניין הרב בסיבוב השני, שיעור המשתתפים בהצבעה המוקדמת בג'ורג'יה שובר שיאים. עד כה יותר מ-3 מיליון איש כבר הצביעו - 38.8% מכלל המצביעים. השיא הקודם בסיבוב שני בבחירות לסנאט בג'ורג'יה היה ב-2008, כש-2.1 מיליון הצביעו. "אלה מספרים משוגעים", אמר מייקל מקדונלד, פרופסור למדעי המדינה מאוניברסיטת פלורידה, שעוקב אחר נתוני ההצבעה.
בבחירות בנובמבר מספר הקולות בג'ורג'יה היה 5 מיליון – 3.6 מיליון בהצבעה המוקדמת ו-1.4 מיליון ביום הבחירות עצמו. יותר מ-110,000 תושבים שלא הצביעו בנובמבר השתתפו הפעם בהצבעה המוקדמת בג'ורג'יה, ולפי הערכות הדמוקרטים המצביעים נוטים לטובתם.
לפי חברת AdImpact עד כה הושקע סכום של 490 מיליון דולר בתשדירי בחירות לקראת הקרב על הסנאט. לפי דיווחים הצוות של ביידן העביר סכום של 18 מיליון דולר לקמפיין הדמוקרטי בג'ורג'יה. הדמוקרטים מעודדים משיעור הצבעה גבוה של בוחרים שחורים - שקריטי לסיכויים של המועמדים הדמוקרטים. כשליש מהקולות בהצבעה המוקדמת היו של בוחרים שחורים, בהשוואה ל-27% בנובמבר. "הדמוקרטים זקוקים לבוחרים האלה כדי לנצח בבחירות", אמר מקדונלד. הוא ציין כי בלתי אפשרי לחזות כרגע את התוצאות, והזכיר שבדרך כלל ביום הבחירות עצמו הרפובליקנים מגיעים במספרים גבוהים יותר לקלפיות.
8 צפייה בגלריה
מתנדבת בקמפיין של המועמדים הדמוקרטים בחירות ל סנאט ג'ורג'יה ארה"ב
מתנדבת בקמפיין של המועמדים הדמוקרטים בחירות ל סנאט ג'ורג'יה ארה"ב
מתנדבת בקמפיין של המועמדים הדמוקרטים בג'ורג'יה
(צילום: AFP)
ביידן יגיע מחר לאטלנטה וישתתף בעצרות בחירות של וורנוק ואוסוף. טראמפ יבקר מחר במחוז וויטפילד בצפון מערב ג'ורג'יה, שנחשב למעוז רפובליקני. בינתיים במפלגה הרפובליקנית חוששים שתומכיו הנלהבים של טראמפ יישארו בבית - בעקבות ההתעקשות של הנשיא שהבחירות נגנבו ממנו, מה שגרם למצביעיו לאבד את האמון בבחירות.
טראמפ קרא למושל ג'ורג'יה בריאן קמפ, ולמזכיר המדינה של ג'ורג'יה בראד רפנספרגר, לאשר את הטענות (הבלתי מבוססות שלו) להונאת בחירות. כשלא עשו זאת הוא דרש מקמפ ומרפנספרגר, שניהם רפובליקנים, להתפטר. הסנאטורים הרפובליקנים המכהנים, לופלר ופרדו, תמכו בטענות של טראמפ.