בג"ץ דחה היום (רביעי) את עתירת תושבי רחביה וטלביה בירושלים, שביקשו להעביר את הפגנות המחאה מחוץ למעון ראש הממשלה בבלפור למקום אחר, וקבע כי ההפגנות יוכלו להימשך בכפוף להגבלות עליהן התחייבה המשטרה בנוגע לאכיפת מטרדי רעש כמו תופי אוויר וצופרים לאחר השעה 21:30.
בנוסף, נקבע כי לא יוכלו המפגינים לכרוז במגפון אחרי השעה 23:00. השופט אלכס שטיין כינה את המפגינים "פורעי חוק" ואמר כי ייתכן והחלטת בית המשפט בעניין תשתנה בעתיד.
בהחלטתם הציגו השופטים את עמדת המשטרה בנוגע להפגנות, גם באמצע השבוע וגם בסופי השבוע, לפיה תוגבל הקמת הרעש כך שהחל מהשעה 21:30 תיאסר הרעשה באמצעות צופרי אוויר, תופים, כלי הקשה ואמצעי הרעשה אחרים שאינם אמצעי כריזה והגברה כגון רמקול או מגפון.
"לא מצאנו כי יש עילה להתערבות במתווה זה, שמאזן נכוחה בין זכותם של המפגינים לקיים את ההפגנות ולהפיץ את מסריהם במסגרתן מן העבר האחד, לבין חירותם של התושבים לקיים את שגרת חייהם, מן העבר השני. נקודת המוצא היא בהוראות הדין בהתייחס למניעת מפגעי רעש, לרבות חוק העזר העירוני, מהן אין לחרוג", כתבו השופטים בהחלטתם.

בנוגע למיקום ההפגנות דחה השופט עוזי פוגלמן את הדרישה להעביר את ההפגנות למקום אחר. "בהינתן אופיו הציבורי המיוחד של המעון הרשמי של ראש הממשלה (להבדיל ממעונו הפרטי) לא מצאתי כי העותרים עמדו בנטל הכבד המונח לפתחם לחייב את המשטרה להפעיל את סמכותה ולהורות על השינוי המבוקש במקום ההפגנות", כתב השופט בפסק הדין.
הוא הוסיף כי "הגם שאין חולק כי לקיום ההפגנות בלב שכונת מגורים ישנן השלכות כבדות משקל על מרקם החיים של התושבים ועל רווחתם, איני סבור כי אלו מצדיקות פגיעה כה דרסטית בחופש הביטוי ובחופש ההפגנה בדרך של העתקת מיקום ההפגנה, ולעניין זה די בהגבלות האחרות שהציבה המשטרה על משך ההפגנות ותדירותן. העברת ההפגנות למקום אחר כמבוקש על ידי העותרים אינה מתיישבת אפוא עם החובה המוטלת על המשטרה לבחור באמצעי הפחות פוגעני שבידיה בנסיבות העניין שלפנינו".
3 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות מחאה מחאות כיכר פריז בלפור הדגלים השחורים
הפגנה הפגנות מחאה מחאות כיכר פריז בלפור הדגלים השחורים
אחת ההפגנות בכיכר פריז בירושלים
(צילום: EPA)
השופטת יעל וילנר והשופט אלכס שטיין הצטרפו לפסק הדין ודרשו מהמשטרה ליישם את אכיפת הרעש. "בניגוד לאמצעי הגברה רגילים, ככל שקיימת תרומה של אמצעי רעש קיצוניים כמו השימוש שנעשה בענייננו בצופרי אוויר, תופים, סירים וכיוצא באלה למימוש חופש הביטוי וזכות ההפגנה, הרי שהיא מועטה. לעומת זאת, התוצאה של השימוש האמור באמצעי רעש קיצוניים היא פגיעה משמעותית וקשה בזכויות של תושבי השכונה, והיא יוצרת מטרדים ממשיים הפוגעים באופן ניכר באורח חייהם ובאיכותם".
השופט שטיין אף הגדיר את המפגינים כפורעי חוק: "המציאות שבה פורעי חוק יכולים לכפות את עצמם על אלו שסביבם איננה מתקבלת על הדעת, ועמה אין להשלים. מציאות שכאמור מנוגדת לעיקרון החוקיות. אשר על כן, אף שבנוגע להפגנות שבהן עסקינן נחה דעתי כי בהתנהלות המשטרה לא נפל פגם הקורא להתערבותנו, אין פירושו של דבר כי מסקנה זו תעמוד על כנה גם בעתיד אם נמצא שחוקי המדינה אינם נאכפים כלל, או אינם נאכפים כדבעי, ומפריהם חוגגים על גבם של שומרי חוק".

בנוגע לחששות התושבים מהפצת קורונה בהפגנות ההמוניות כתב פוגלמן: "בהינתן הדברים שמסרה משטרת ישראל לגבי המאמצים המושקעים בשמירה על כללי הריחוק החברתי והחובה לעטות מסכות, כמו גם העובדה שתחימת אזור ההפגנה על ידה מתבססת בין היתר על הבטחת ריווח מרבי בין המשתתפים, לא מצאתי יסוד לקבל את הטענות בעתירה. מגבלה מעין זו היא מגבלה חמורה וקשה על מימוש זכותו של אדם להפגין, ולמעשה משמעותה היא שלילה ממי שמעוניין להשתתף במחאה את זכותו לעשות כן".
בדיון שנערך ביום ראשון בנושא ביקשו השופטים להתמקד בשאלת הרעש בהפגנות וביקשו נתונים על היקף ההפגנות ושעות הפיזור. עו"ד מוריה פרימן, נציגת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ציינה כי בהפגנה במוצ"ש השתתפו כעשרת אלפים בני אדם ויום קודם לכן כ-1,500 איש.
"ילדים, זקנים, צעירים ומבוגרים מכל המגזרים והמינים, מוצאים עצמם בני ערובה במחאה שהפכה בחלקה אף לאלימה", צוין בעתירה שהוגשה לפני כשלושה שבועות על ידי עו"ד חור ניזרי.
לדברי עו"ד פרימן, המשטרה פועלת לפזר את ההפגנות באמצע השבוע בשעה 23:00 בלילה ובמוצאי שבת בחצות. את מפגעי הרעש, ציינה עו"ד פרימן, פועלת המשטרה להסיר כבר מהשעה 21:30. עם זאת, היא הצביעה על קושי פרקטי של המשטרה לאכוף את אמצעי הרעש. עו"ד ניזרי, בא כוחם של התושבים, טען כי קיימת אפליה בין אכיפת המשטרה בהפגנות בבלפור ובין הפגנות אחרות.

3 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות מחאה מחאות כיכר פריז בלפור הדגלים השחורים
הפגנה הפגנות מחאה מחאות כיכר פריז בלפור הדגלים השחורים
הפגנה בבלפור במוצ"ש
(צילום: AP)
ניצב-משנה אמיר ארזני, ראש אגף המבצעים במחוז ירושלים של המשטרה, הסביר כי קיים הבדל בין צופרי אוויר ותופים ש"עושים רעש מחריש אוזניים" ובין מערכות הגברה ומגפונים שהם חלק מחופש הביטוי של המפגינים.
לדברי נצ"מ ארזני, המשטרה שואפת לאכוף את צופרי האוויר כבר מהשעה 21:30, אך "כל כניסה כזו נדרשת לעימותים מול המפגינים. זה לוקח שעות, לא דקות. מדובר במאות אנשים. לכן, להיכנס ולהוציא את הכלים דורש הפעלת כוח שהוא לא סביר".
השופטת וילנר תהתה על דברי נציג המשטרה ושאלה: "ככל שיופעל יותר כוח של המפגינים המשטרה תיסוג?". במסגרת הדיון, המשטרה התחייבה כי גם במוצאי שבת הפרות הרעש ייאכפו לפי הוראות הדין, כלומר בשעה 23:00.