2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, שר הבריאות ניצן הורוביץ
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, שר הבריאות ניצן הורוביץ
אש והורוביץ. מנכ"לית ראשונה? עדיין לא
(צילום: קובי קואנקס)
במערכת הבריאות מגיבים לבחירתו של פרופ' נחמן אש לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות, במקומו של פרופ' חזי לוי, כפי שהודיע היום (ב') שר הבריאות החדש ניצן הורוביץ. לצד ברכות על ההחלטה, יש גם מי שמותח עליה ביקורת - בין היתר משום שבניגוד לציפייה מהורוביץ למנות אישה ראשונה בתפקיד, הוא בחר במינוי דומה למנכ"ל הקודם – איש צבא וקצין רפואה ראשי לשעבר.
"אני חושב שנחמן הוא אדם מנוסה, שקול וצנוע", אמר בכיר במערכת הבריאות, "עם זאת, זו בחירה מאוד שמרנית - וחבל שאחרי שנים מרצ נכנסה לממשלה ולא נעשתה בחירה שהייתה יכולה להיות פורצת דרך, עם חשיבה על שינוי סדר העדיפויות, לפי העקרונות שהשר דיבר עליהם.
"הוא מדבר על בריאות הציבור וצמצום פערים, אך בסופו של דבר נבחר קצין רפואה ראשי לשעבר", הוסיף הבכיר, "לאדם שהוא מתוך המערכת יהיה קשה מאוד לבצע רפורמות, כולל בנושאים שמעניינים את השר כמו קהילת הלהט"ב ובריאות הנפש. זו בחירה מאוד ראויה אך מאוד שמרנית".

לדברי הבכיר, "הורוביץ די בשוק מהתפקיד הזה, ולכן הוא רצה להביא בן אדם שינהל את המערכת עבורו. המינוי של נחמן בעיקר מעיד על ניצן ועל הרצון שלו לשמר את המצב הקיים, שלא יהיו גלים במערכת. ה-DNA של נחמן וניצן מאוד שונה. מעניין מה יחשבו אנשי מרצ על כך שהורוביץ בחר למנות מרצה באוניברסיטת אריאל לתפקיד החשוב במשרד. יש פה אמירה בעייתית".
"הייתה לי תקווה שעם ההיצע הענק של נשים מוכשרות במערכת הבריאות, רופאות משכמן ומעלה, בעלות תפקיד שאין עוררין על המומחיות שלהן והיכולות שלהן, ניצן הורוביץ יבחר לשים את הדגש על הסוגיה הזו ויעשה משהו שהוא פורץ דרך", אמרה יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, "הייתה לי ציפייה שלנוכח המועמדות החזקות וההיכרות שלי עם היכולות של הנשים הללו – זה היה יכול לקרות. חבל. אני חושבת שנחמן הוא בן אדם עם יכולות ואני מאחלת לו המון הצלחה, רק שהייתה פה חבורת מתמודדות מאוד ראויות וניתן היה לעשות בחירה שהיא היסטורית ומשמעותית".

2 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
המנכ"ל היוצא פרופ' לוי. "הורוביץ לא רצה שימשיך"
(צילום: לע"מ )
והיו מי שבירכו על החלטתו של הורוביץ וגיבו אותה לחלוטין. "פרופ' נחמן אש הוא המנכ"ל הנכון, בזמן הנכון, ובמקום הנכון", ציין פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים. "רופא ואדם משכמו ומעלה, שיחד איתנו ניהל בתבונה רבה בשנה האחרונה את משבר הקורונה ואת מערכת הבריאות בכלל, ואת חיסוני הילדים בפרט. יחד קבענו שילדים יכולים וצריכים להתחסן, יחד מצאנו את הדרכים להתמודדות עם הקורונה באוכלוסיה הצעירה. בריאות ילדי ישראל נמצאת בידיים בטוחות".
לשלב הסופי הגיעו המועמדים פרופ' אש וד"ר אורלי ויינשטיין - לשעבר ראש חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות וכיום סמנכ"לית וראש חטיבת בתי החולים בכללית.
ד"ר ויינשטיין נחשבת לאשת מקצוע מוערכת ולמועמדת מובילה לקבלת התפקיד, מפאת הניסיון הרחב שהיא מביאה עמה. בסופו של דבר, כאמור, הוחלט למנות את פרופ' אש. הורוביץ שינה את דעתו ככל הנראה ברגע האחרון, לאחר שבמשך זמן רב נטה למנות לתפקיד את ויינשטיין.
שמות נוספים שעלו בהליך הבחירה של הורוביץ היו פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לבריאות הציבור ומנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, וגם ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.
פרופ' נחמן אש הוא בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, מומחה לרפואה פנימית ובוגר תואר שני במחשוב רפואי במסגרת תוכנית משולבת של אוניברסיטאות הרווארד ו-MIT. הוא מכהן כפרופסור חבר במחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל, ובעבר שימש כקצין הרפואה הראשי בצה"ל.
לאחר שחרורו מילא פרופ' אש שורה של תפקידי ניהול בכירים במערכת הבריאות, בהם סמנכ"ל בכיר למידע ומחשוב במשרד הבריאות וראש חטיבת הבריאות של קופת החולים מכבי. מנובמבר 2020 הוא עומד בראש "מגן ישראל", התכנית הלאומית למאבק בנגיף הקורונה.
נזכיר כי אתמול התפטר מתפקידו מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי. המנכ"ל היוצא טען כי ברצונו לשוב לתפקידו הקודם כמנהל בית החולים ברזילי, אולם יש לציין כי הורוביץ לא היה מעוניין בהמשך כהונתו של פרופ' לוי בתפקיד.