לא חוזר בו מהדברים שהטיח בחברת הכנסת מ"יש עתיד", טוען שהמפגינים בבלפור מונעים מישראל לצאת ממשבר הקורונה, ומשוכנע שלפני החיבור עם כחול לבן - ממשלת נתניהו עשתה את "ההישגים הכי גדולים בעולם" בטיפול מול הנגיף: יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet בהתייחסו למחאות מול מעון ראש הממשלה בירושלים כי "ההפגנות הללו, חד משמעית, הפיצו את הנגיף הזה לא באופן אקטיבי, אלא באופן הסברתי".
אמש אישרה הממשלה כהוראת שעה למשך שבעה ימים את התקנה שלפיה תחול הגבלת יציאה לצורך השתתפות בהפגנה עד למרחק המותר ליציאה מהבית (1,000 מטר). בכך הגיע לסיומו המאבק שניהלה הממשלה, בתמיכת מרבית השרים של כחול לבן, להגביל עד לסיום הסגר המלא הפגנות המוניות ובמרכזן מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בבירה.
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"זו קואליציה שכבר לא נותנת כלום". ח"כ זוהר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"המפגינים ואלה שמעודדים את ההפגנות גורמים לכך שמדינת ישראל לא מצליחה לצאת ממשבר הקורונה, הסברתי את זה אינספור פעמים גם אם תגידו שאין שם הדבקות", אמר יו"ר הקואליציה זוהר. "גם אם נניח הייתה שם אפס הדבקה, אי אפשר להסביר לציבור ולא רק רק לציבור החרדי לשמור על ההנחיות כשהוא רואה מדי מוצ"ש אלפי אנשים מתגודדים ולא שומרים על ההנחיות.
"אתה לא יודע להסביר לציבור למה הם כן ואחרים לא, זו הבעיה המרכזית בהפגנות - היכולת שלנו להסביר ולהתריע בפני הציבור על הצורך של שמירת ההנחיות. מעבר לכך, אני סבור גם שיש שם הרבה מאוד הדבקות, יש גם עדויות להדבקות, ולא יכול להיות שאלפים של מתגודדים לא יהפכו בסופו של דבר למדגרה של קורונה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה של תנועת "אין מצב" בבלפור לפני הסגר
הפגנה של תנועת "אין מצב" בבלפור לפני הסגר
הפגנה ליד מעון רה"מ בירושלים. "יש עדויות להדבקות"
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ זוהר סבור כי יש לפרק את הקואליציה עם כחול לבן וללכת לבחירות. "זו קואליציה שבאמת כבר לא נותנת כלום, היא בעיקר פוגעת בעצמנו. אנחנו רואים איך כחול לבן החליטו, מה שנקרא, לעשות 'תמות נפשי עם פלשתים'. הם מתרסקים והם רוצים לרסק את הליכוד יחד איתם ובינתיים הולך להם לא רע, אנחנו יורדים במספר המנדטים".
- הם מנהלים את המדינה כרגע? "בסופו של דבר הם מפריעים לראש הממשלה לעשות את מה שהוא צריך לעשות כדי לתת מענה למשבר הקורונה".
- איך הם מפריעים כשראש הממשלה מנע מינוי פרויקטור, הקמת מערך לקטיעת שרשרות ההדבקה, יישום "הרמזור", סגר דיפרנציאלי על ערים "אדומות", סגר באזורים חרדיים? "אתה נתת דברים שהם לא בהכרח הכי אקוטיים בעולם. הדברים האקוטיים ביותר, שרצינו לעשות, כחול לבן מנעו. היה כאן גל ראשון ובגל הראשון ראש הממשלה ניהל את המשבר הזה יחד עם משה בר סימן טוב ובזמנו עם שר הבריאות לשעבר ליצמן, והפלא ופלא - המדינה הזאת הייתה מדינה שעשתה את ההישגים הכי גדולים בעולם בכל מה שקשור לגל הראשון של הקורונה.
"השינוי היה כשכחול לבן הצטרפו לממשלה. הם דאגו לעשות הכול כדי לטרפד את עבודתו של ראש הממשלה".
- ראש הממשלה אמר "לכו לבלות, שתו גם בירה", את זה לא הכריחו אותו בכחול לבן להגיד. "אני יכול להגיד לך שכל דבר שראש הממשלה אמר הוא עשה את זה באחריות רבה ומתוך הבנה של הסיטואציה. כשאתה מחליט לפתוח סגר, ועל זה אני לא בא בטענות לכחול לבן כי ההחלטה הייתה מקובלת על כולם, אז פתחת. אבל מה השלב הבא? השלב הבא הוא לנסות לשמר את המצב.
"כשפתחנו את הסגר ולאחר מכן כשרצינו לעשות צעדים אופטימליים שהיו יכולים להפחית את גודל ההדבקה, שם היינו נתקלים בכל החלטה והחלטה בחומה בצורה מצד כחול לבן. בהרבה פעמים הם שינו החלטות יחד עם התנהלות חברתנו ח"כ יפעת שאשא-ביטון (יו"ר ועדת הקורונה מהליכוד), שאפשרה לפתוח עסקים בצורה פתוחה ולא נתנה לממשלה לעשות את עבודתה כמו שהיא רצתה לעשות".
- אז כל ההחלטות הטובות הן של נתניהו, והרעות לא שלו? "ממש לא, אמרתי שהיו גם החלטות של נתניהו שהיו החלטות לא טובות. אבל בסוף כולנו טועים, אי אפשר לעשות הכול מושלם. אבל אין ספק שאי שיתוף הפעולה בינינו לכחול לבן לא תרם בכלל למשבר הזה, בניגוד לגל הראשון. אי ספק שהחלק הזה של עידוד ההפגנות בצורה הזו בטח ובטח לא תרם לטיפול במצב התחלואה".
- אולי כי הייתם עסוקים בפיזור הפגנות ובהמצאת פייק ניוז בנוגע לפרקליטות, היועמ"ש והחוקרים של ראש הממשלה. "אין ספק שהחלק הזה של עידוד ההפגנות בצורה הזו, בטח ובטח לא תרם לטיפול במצב התחלואה. המעשים האופרטיביים של הממשלה נעשו בצורה הכי טובה שראש הממשלה יכול היה לעשות במסגרת מה שנקרא הקושי לעבוד מול מפלגת כחול לבן ומול שר המשפטים ניסנקורן".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו ישיבות סיעה הליכוד כחול לבן
בני גנץ בנימין נתניהו ישיבות סיעה הליכוד כחול לבן
גנץ ונתניהו. "ראש הממשלה עשה הכי טוב מול הקושי של כחול לבן"
(צילום: ערוץ כנסת)
- אנחנו באובססיה להפגנות שכבר נבלמו. "זו הייתה טעות קשה והטעות הזו הובילה, בחלק גדול, למצב שאנחנו נמצאים בו. ההפגנות הללו, חד משמעית, הפיצו את הנגיף הזה לא באופן אקטיבי אלא באופן הסברתי. לא יכולנו להסביר שהוא יכול לשמור על ההנחיות. הגענו לנקודה שבה כולם החליטו, במיוחד מהמפגינים וגם האופוזיציה ויכול להיות אפילו אנשי כחול לבן בסתר ליבם, שהגיע הזמן לעשות הכול להכשיל את נתניהו.
"הם לא מכשילים רק את נתניהו, הם פוגעים במדינת ישראל כולה, כי כשהם מכשילים את ראש הממשלה או מנסים להכשיל את ראש הממשלה, מי שמשלם את המחיר זה כלל האזרחים. לכן, זה עצוב מאוד שהם לא מפנימים את העניין הזה שאנחנו שותפי גורל ושיש לנו אחריות משותפת ושצריך להביע סולידריות בדיוק כמי ברגעי מלחמה כשאנחנו מותקפים על ידי אויבנו שרוצים לכלותנו".

ביממה האחרונה גברו הקריאות בכנסת להדיח את זוהר מתפקידו כסגן יו"ר הכנסת בעקבות העימות שלו במליאה עם ח"כ עִ׳דיר כמאל מריח (יש עתיד). לפני שהכנסת אישרה את התיקון להצעת חוק הקורונה שלפיו ההפגנות במהלך הסגר המלא יוגבלו למרחק של קילומטר מהבית, בחר ח"כ זוהר שניהל את הדיון להגיב ממקומו כסגן יו"ר הכנסת ולהגיד לח"כ מריח כי דבריה היו "אחד הנאומים הדוחים והמגעילים ששמעתי בכנסת ישראל".
הבוקר אמר ח"כ זוהר בהתייחסו לתקרית: "אני לא חוזר בי, כמובן, משום מילה, מפני שההתנהלות של ח"כ מריח וחברי יש עתיד, לאורך כל הדיון הזה, הייתה התנהלות מבישה, התנהלות שאינה מכבדת את הכנסת. הם מרשים לעצמם לעמוד על דוכן הכנסת ולצעוק בלי טיפת בושה".
- אבל זה התפקיד שלהם כאופוזיציה, לצעוק דברים קשים. "לא. התפקיד שלהם כאופוזיציה זה לבקר, זה לומר מה הם חושבים על התנהלות הממשלה".
- אתה תגיד לאופוזיציה מה להגיד? "אף פעם לא התיימרתי להיות האפיפיור. עשיתי את התפקיד כראות עיניי. ישבתי בדוכן, לא הפרעתי לנאום שלה. שמעתי אותו עד סופו למרות שליבי נצבט לאורך כמעט כל מה שהיא אמרה שם. היא התחילה בפתיח למען בנה הצעיר ואחר כך פתאום הפכה את זה למקום פשוט בלתי נסבל, עם דברים דוחים וקשים, כמו המילים 'ארגוני טרור'. היא וחבריה אמרו 'אתם ארגון פשע', 'חבורה של רמאים ונוכלים'".
- ואתה לא מסוגל לספוג את זה. "אל"ף, אני מסוגל לספוג את זה. אני סופג את זה יום יום, לא רק שם, גם ברשתות החברתיות. אבל עדיין, בסופו של יום, בחרתי בסוף הנאום שלה לומר לה מה אני חושב על הנאום שלה. אין שום תקנון שמונע ממני לומר מה אני חושב על הנאום של הנואם. היא וחבריה ביש עתיד החליטו שכדי לעודד את אותם מפגינים, אנשי 'קריים מיניסטר' ו'הדגלים השחורים', צריך להכפיש את שמנו בצורה משולחת רסן ואני בחרתי שלא לשתוק.
"יש ח"כים רבים, גם מהאופוזיציה, שמחזיקים את לפיד יו"ר הכנסת, והם מנהלים דיונים וגם הם לא אובייקטיבים. העניין הוא אחר, העניין הוא שאני לא מתרגש, זה האופי שלי. אף פעם לא התרגשתי מכל הביקורת כי בסוף יש ציבור בבית והוא מסתכל על הדברים ואני רואה את התגובות שלו ושומע כמה הוא חושב שטוב שאמרתי את מה שאמרתי. אני לא מתרשם ממה שהשמאל מרגיש, אם השמאל כועס אז זה בסדר כי גם אני כועס הרבה מאוד על מה שהשמאל עושה לנו".