3 צפייה בגלריה
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
הספינה האיראנית סאביז. על פי הדיווחים הותקפה ליד אריתריאה
(צילום: FleetMon)
ספינת ביון איראנית הותקפה אמש (יום ג') בים האדום סמוך לחופי אריתריאה. כך אישרה סוכנות הידיעות האיראנית תסנים, שמסרה כי הספינה "סאביז" הותקפה באמצעות מוקשים ימיים שהוצמדו אליה. הבוקר כבר הודו באיראן כי מדובר בספינה של משמרות המהפכה. ברשת אל-ערבייה הסעודית דווח שחיילי קומנדו ישראלי היו אלה שהדביקו את המטען אל הספינה.
גורם אמריקני אמר לעיתון "הניו יורק טיימס" שישראל הודיעה לארצות הברית כי היא עומדת מאחורי התקיפה של הספינה. על פי אותו גורם, שצוטט בעילום שם, ישראל קראה לתקיפה "פעולת תגמול בעקבות תקיפות איראניות קודמות על כלי שיט ישראליים". לפי הדיווח, ישראל עדכנה את ארצות הברית שהמתקפה בוצעה אתמול בסביבות השעה 7:30 בבוקר.
3 צפייה בגלריה
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
הספינה סאביז. בעלת יכולות ריגול ומודיעין
(צילום: FleetMon)
אותו גורם אמר כי ייתכן שהמתקפה נדחתה כדי לאפשר לנושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר להתרחק מהסאביז. נושאת המטוסים הייתה במרחק של כ-320 ק"מ מספינת הביון האיראנית, בעת המתקפה.
גורמים אמריקנים אמרו אתמול לסוכנות הידיעות רויטרס שארה"ב לא ביצעה את התקיפה, שהתרחשה שעות ספורות לאחר שבווינה החלו השיחות בין המעצמות לאיראן בנוגע להסכם הגרעין. סאביז מסווגת רשמית כספינת מטען, אבל לפי "ניו יורק טיימס" היא ככל הנראה כלי השיט הראשון שבשימוש צבאי שהותקף במאבק הימי הישראלי-איראני.
על פי הדיווח באיראן, הספינה שנפגעה "מסייעת בשנים האחרונות לכוחות קומנדו בהגנה מפני התקפות פיראטיות". על פי דיווחים בחודשים האחרונים בתקשורת הבינלאומית, היא משמשת את משמרות המהפכה כסוג של בסיס קדמי לטובת ריגול ומודיעין. בנוסף היא משמשת גם כגורם מאבטח להובלת נפט בים האדום.
במערכת הביטחון לא מתייחסים לתקיפה ומגיבים בשתיקה. מדובר ככל הנראה בעליית מדרגה בפעולות התגובה של צה"ל נגד שתי התקיפות שיוחסו לאיראנים כלפי שתי ספינות משא עם זיקה ישראלית.
בחודש שעבר דווח על טיל ששיגרה איראן לעבר ספינת המכולות "לורי" שנמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי אודי אנג'ל. העיתון "ניו יורק טיימס" סיפק לאחרונה הצצה למה שהגדיר כ"מלחמת הצללים" בין ישראל לאיראן שמתנהלת בים. בפברואר טענה ישראל שאיראן היא זו שעומדת מאחורי הפגיעה בספינה בבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר.
בדיווח של רונן ברגמן וכתבים נוספים תואר פיצוץ שהחריד החודש את האונייה האיראנית "שאהר א-קורד" בעת שהפליגה כ-80 ק"מ ממערב לישראל. עשן היתמר מאחת ממאות המכולות על האונייה שנשאה כנראה נשק בדרך לסוריה (היעד המקורי – ספרד). בכיר ישראלי טען כי הפעולה הזו הייתה תגובה לתקיפה של האונייה הישראלית הליוס ריי במפרץ עומאן בחודש שעבר.
השיח בין איראן לארצות הברית, במסגרת השיחות על הסכם הגרעין שהחלו אתמול, מתנהל באמצעות מתווכים ממדינות אחרות. "אנחנו לא אופטימיים ולא פסימיים", אמר דובר המשלחת האיראנית לפני יום הדיונים הראשון. בוושינגטון אמרו כי השיחות "בעלות פוטנציאל" וכי הם מצפים שיהיו "דיונים קשים בהמשך".
פורסם לראשונה: 20:14, 06.04.21