זוהדי מאדי בן ה-54, רפ"ק בדימוס במג"ב, אביו של השוטר נעים מאדי שנהרג בשבוע שעבר מירי בעכו, סיפר היום (ב') בריאיון ל-ynet על הכעס כלפי החשוד בירי, שלטענתו "במקום להודות במעשים, ניסה לצייר מצג שווא כאילו בני שלח יד בנפשו". הוא גם כועס על צמרת המשטרה: "לא היה מטח כבוד בהלוויה ולא נציגות מכבדת של הפיקוד העליון. נעים לא 'מת בטרם עת' כמו שהציגה המשטרה, הוא חלל מערכות ישראל שנפל בעת מילוי תפקידו".
4 צפייה בגלריה
זוהדי מאדי אביו של נעים מאדי
זוהדי מאדי אביו של נעים מאדי
שמע על הירי משמועות ולא מהמשטרה. זוהדי מאדי
4 צפייה בגלריה
תמונות מביתו של נעים מאדי
תמונות מביתו של נעים מאדי
"התעקשתי לראות אותו לפני שיפנו אותו". נעים מאדי על חולצה בביתו
4 צפייה בגלריה
אפיק טויבי
אפיק טויבי
"התייחסתי אליו כאל חבר קרוב של הבן שלי". אפיק טויבי
(צילום: אחיה ראב"ד)
לדברי מאדי, המשטרה אפילו לא העבירה לו הודעה רשמית על המקרה - ובהתחלה הוא ידע על מה שקרה רק על סמך מידע שהופץ. "לא הודיעו לנו בצורה מסודרת", טען. "לא הייתה חוליה מודיעה ולא קיבלנו שום דבר מגורמי המשטרה באופן רשמי. הגעתי לבית החולים על סמך מידע שהגיע לאחיין שלי ומשם אליי. כשהגעתי לבית החולים לא מצאתי שם את נעים, אבל היה שם קצין שביקש לדבר איתי לבד בצד. הוא הודיע לי שנעים נמצא ירוי בחדרו במגורים בעכו".
"מבית החולים נסענו לתחנה, וכשהגענו עיכבו את הכניסה שלנו בטענה שהתחנה סגורה בעקבות מה שקרה", הוסיף מאדי. "אחרי מאמצים רבים הצלחנו להיכנס לתחנה, כולנו כמשפחה. אנשי המז"פ התחילו לעבוד במקום ולכן לא יכולנו להיכנס לזירה. רציתי להיכנס לראות את הבן שלי, ובזמן הזה כל הגורמים מסביב ניסו לשכנע אותי שלא כדאי לי לראות את הבן שלי במצב שלו. התעקשתי לראות אותו לפני שיפנו אותו".
תחילה נפוצו שמועות שמדובר ככל הנראה בהתאבדות, אך מאוחר יותר התברר כי מדובר באירוע אחר שנסיבותיו עדיין נחקרות. במסגרת החקירה נעצר שוטר בחשד לירי. "אני יודע מאיזה חומר קורץ הבן שלי ועל איזה ערכים גידלתי אותו - דרך ארץ ואהבת המולדת לפני הכל", אמר מאדי. "בחיים אני לא יכול להאמין שהבן שלי פגע בעצמו, הייתי משוכנע שלא. אני אפילו לא מסוגל להגיד 'התאבד'. כשראיתי אותו זה חיזק עוד יותר את המחשבה שאין סיכוי שהוא פגע בעצמו. בכל הזמן הזה פניתי למפקדים במקום, כדי שינסו לדבר עם השוטרים וידברו אל לבם ושמי שעשה את הטעות יודה. הייתי מוכן לסלוח ולמחול לו, גם בני המשפחה שלי היו בדעה הזאת. אבל זה לא עזר".

היום הותר לפרסום כי שוטר מג"ב שחשוד בירי הוא אפיק טויבי, בן 20 מנוף הגליל. סעיפי החשדות התרבו, וכעת לא מדובר רק בגרימת מוות בקלות דעת, אלא גם רשלנות בנשק, פזיזות כלפי אחרים וכן תקיפה ואיומים נגד חבר לפלוגה. נציגי המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) ציינו כי מעשים אלה, המיוחסים לו, בוצעו לפני כמה חודשים.
מאדי שמע כמובן את הפרסומים על מעצרו של השוטר ועל מעשי האלימות המיוחסים לו. לדבריו, "שמעתי שהיו לו מקרים אלימים בעבר, כגון איומים על שוטרים ותקיפת אחד השוטרים ביחידה. הוא תמיד נופף בקשרים שיש למשפחתו עם גורמים בתפקידי מפתח בכל מיני ארגונים. אני מכיר את השוטר, הוא היה אצלי בבית בכמה הזדמנויות, כולל בערב גיבוש שעשיתי ליחידה, בדגש על הצוות שלו".
לטענת מאדי, "בקור רוח מצמרר, השוטר הזה זיהם את זירת האירוע וטשטש ראיות. בזמן שנעים היה מוטל על מיטתו ירוי, הוא חיטא את האקדח בצורה מקצועית עם אלכוג'ל ומגבון, וביים התאבדות. במקום להודות במעשים הוא ניסה לטשטש את הזירה ולצייר מצג שווא כאילו בני שלח יד בנפשו. לפי ההלכה של הדת הדרוזית התאבדות היא מעשה שאין עליו מחילה - לא מקיימים טקס לוויה במקרה כזה ואין תפילה על המת".
טענות האב, יש לציין, עלו גם בדיון הארכת המעצר שהתקיים היום, ומח"ש מייחסת לאפיק טויבי בין היתר גם שיבוש הליכי חקירה. מלבד הדברים שציין האב, נציגי מח"ש הזכירו בדיון גם ממצאים כמו זווית הירי שלא תואמת התאבדות, כתמי דם שנמצאו על הכפכפים של החשוד למרות שטען שלא נכנס לחדר ושרידי אבק שריפה שנמצאו על בגדיו. הסנגורית, עורכת הדין תמי אולמן, רמזה כי מקור שרידי הירי במטווח שבו השתתף החשוד בבוקר יום האירוע.
4 צפייה בגלריה
תמונות מביתו של נעים מאדי
תמונות מביתו של נעים מאדי
לבש חליפת מג"ב כבר בטקס הסיום של כיתה ו'. נעים מאדי
"אני כועס על השוטר החשוד", אמר מאדי. "התייחסתי אליו כאל חבר קרוב של הבן שלי בכל פעם שהוא בא אלינו הביתה. חשבתי שהם חברים. חרה לי מאוד שלפי הדיווחים מהערכת המצב היום הוא ממשיך להתבצר בעמדתו, מוסיף חטא על פשע וכאילו הורג את הבן שלי עוד פעם".
בטקס הקבורה בלטו בהיעדרם מפקדים בכירים מהמשטרה שלא נכחו באירוע, וגם לא בוצע במהלכו מטח ירי של כבוד. "אני מתעקש, נעים לא 'מת בטרם עת' כפי שבחרה המשטרה להתנסח בהודעה על מותו", אמר. "נעים הוא חלל מערכות ישראל שנפל בעת מילוי תפקידו, וכל ניסיון להציג אחרת הוא לא פחות מביזוי בני. בטקס הקבורה לא היה מטח כבוד כיאה לקבורה משטרתית. פגע מאוד במשפחה שלא הייתה בהלוויה נציגות מכבדת מדרג הפיקוד העליון של משטרת ישראל".
"נעים, בני היקר והאהוב, היה ילד יפה תואר עם חיוך מקסים וכובש", הוסיף האב הכואב. "היו לו הרבה חברים מכל הדתות והמגזרים. הוא אהב אדם, התנדב במסגרות חברתיות בכפר ובכלל, והיה מוכר כאדם חברותי ואהוב על כולם. הוא בחר להתגייס למשמר הגבול מתוך אמונה שהוא ממשיך את הדרך והמסורת של המשפחה. בטקס סיום כיתה ו' הוא לבש חליפת מג"ב בדרגת רפ"ק. הבשורה זעזעה את כל המשפחה וקרעה אותנו לגזרים. אני מרגיש כאילו אני בתוך חלום רע לא מציאותי, ושעוד מעט אתעורר ואראה את נעים נכנס הביתה עם חיוך".
משטרת ישראל מסרה בתגובה: "לשוטר נעים מאדי ז"ל נערכה לוויה משטרתית, במהלכה היה מסדר כבוד שמנה שמונה שוטרים. בניגוד לנטען, בלוויה נכחו קצינים בכירים, בהם גם מפקד המרחב בדרגת ניצב-משנה. מפכ"ל המשטרה ביקר אמש בבית משפחת מאדי וניחמם. כמו כן, הוא הבטיח להם באופן אישי כי ברגע שתושלם החקירה במח"ש, הממצאים יוצגו בפניהם בשקיפות מלאה. חקירת המקרה מנוהלת על-ידי מח"ש – גוף חיצוני למשטרה, ואנו ממתינים לתוצאותיה. משטרת ישראל ומשמר הגבול משתתפים בכאבם של המשפחה על אובדנם. ונמשיך לפעול כדי לחבק אותם ולתמוך בהם".