הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה שאיראן ממשיכה להפר את תנאי הסכם הגרעין עם המעצמות, ומגדילה את כמות האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשותה.
במסמך שנשלח למעצמות החברות בהסכם נכתב כי נכון ל-2 בנובמבר כמות האורניום המועשר ברמה נמוכה של איראן עומדת על 2,442 ק"ג, לעומת 2,105 ק"ג באוגוסט. מדובר בכמות שגבוהה פי 12 מהכמות המותרת בהסכם - 202.8 ק"ג. ב-2013, שנתיים לפני הסכם הגרעין, מאגר האורניום המועשר של איראן הגיע ליותר מ-7,000 ק"ג.
לפי סבא"א איראן ממשיכה להעשיר אורניום עד לרמה של 4.5%, כאשר ההסכם מתיר לה להעשיר עד לרמה של 3.67% בלבד. לפני הסכם הגרעין איראן העשירה אורניום עד לרמה של 20%. כדי לייצר פצצה דרושה העשרה של 90%.
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן בכור גרעיני בארצו, ארכיון
(צילום: AFP)
בנוסף דיווחה סבא"א שאיראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2M במתקן התת-קרקעי שלה להעשרת אורניום בנתנז - כשלפי הסכם הגרעין היא יכולה להשתמש שם רק בצנטריפוגות מסוג IR-1. איראן הודיעה לסבא"א על כוונתה להעביר צנטריפוגות למתקן התת-קרקעי אחרי הפיצוץ במתקן להעשרת אורניום בנתנז – בפעולת חבלה שהאיראנים מייחסים לישראל. לפי סבא"א הצנטריפוגות המתקדמות טרם נכנסו לפעולה.
2 צפייה בגלריה
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
אחרי הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז
(צילום: AP)
הסוכנות התייחסה גם לאתר שבו נמצאו שרידי אורניום, שאיראן לא הכריזה עליו כאתר גרעין. סבא"א לא חשפה את שם האתר, אך לפי דיפלומטים מדובר באתר שנמצא בטורקוזבאד שבפאתי איראן. לפני שנתיים הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו נתונים על האתר ותיאר אותו כ"מחסן אטומי". איראן העניקה לפקחי סבא"א גישה לאתר. בדו"ח האחרון של הסוכנות נכתב שאנשיה "לא השתכנעו" מההסבר של האיראנים על הימצאותם של שרידי אורניום באתר.
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות נחתם ב-2015. הוא נמצא על סף קריסה מאז שדונלד טראמפ הודיע ב-2018 שארה"ב פורשת מההסכם, ומחזירה את הסנקציות נגד איראן. הנשיא הנבחר של ארה"ב, ג'ו ביידן, מעוניין בהסכם חדש עם איראן. ממשל טראמפ - שכרגע לא מודה בהפסד בבחירות - נערך לסבב חדש של סנקציות נגד טהרן. ביידן אמור להיכנס לתפקידו ב-20 בינואר.