סוכנות הידיעות AP פרסמה תמונת לוויין שמראה שאיראן החלה לבנות מתקן גרעין בנתנז. תמונת הלוויין פורסמה אחרי שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אישרה שטהרן בונה מתקן תת-קרקעי לייצור צנטריפוגות מתקדמות באזור נתנז, שיחליף את המתקן שנהרס בפיצוץ בחודש יולי.
2 צפייה בגלריה
איראן עבודות בנייה במתקן ה גרעין ב נתנז
איראן עבודות בנייה במתקן ה גרעין ב נתנז
תמונת לוויין באזור האתר בנתנז
(צילום: AP)
עבודות הבנייה מתבצעות בסמוך ליום הבחירות בארה"ב. תוצאות הבחירות בין הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן ישפיעו על המדיניות האמריקנית בנושא איראן: ביידן הביע נכונות להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין, שממנו פרש טראמפ בטענה שטהרן מפרה את תנאי ההסכם. הוא החזיר את הסנקציות נגד איראן, והמתיחות בין שתי המדינות הגיעה לשיא של שנים.
לפי AP בחודש אוגוסט החלה איראן בסלילת כביש שמוביל לאתר מדרום לנתנז, שבו היה מטווח ששימש את כוחות הביטחון במתקן הקודם להעשרת האורניום. תמונת הלוויין מראה שבאתר יש ציוד שמשמש למטרות בנייה. פרשנים מעריכים שבאתר מתבצעות חפירות.
ג'פרי לואיס, מומחה לתוכנית הגרעין האיראנית, אמר כי הכביש החדש מגיע גם להרים. לדבריו ייתכן שאיראן מקימה מבנה שיהיה בחזית, ושמתחתיו תעבור מנהרה.
2 צפייה בגלריה
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
המבנה שנשרף בפיצוץ
(צילום: AP)
לפי הדיווחים הפיצוץ שהיה באתר הגרעין בנתנז בחודש יולי הוא תוצאה של פעולת חבלה, שיוחסה לישראל. עלי אכבר סאלחי, ראש תוכנית הגרעין של איראן, אמר בחודש שעבר לטלוויזיה הממלכתית שהמתקן שנהרס בנתנז הוחלף במתקן "בלב ההרים" ליד נתנז.
רפאל גרוסי, מזכ"ל הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית, אמר אתמול ל-AP שהפקחים שלו מודעים לבנייה של המתקן התת-קרקעי. הוא ציין שאיראן הודיעה לכך לפקחים, שעדיין מקבלים גישה לאתרי הגרעין האיראניים למרות שהסכם הגרעין נמצא על סף קריסה. "זה אומר שהם התחילו, אבל לא סיימו את זה. זה תהליך ארוך", אמר גרוסי.