בית המשפט המחוזי בבאר שבע זיכה היום (שני) מחמת הספק את חייל צה"ל יעקב שמבה וקצין שב"ס רונן כהן, שהיו מעורבים בלינץ' בתחנה המרכזית החדשה בעיר בשנת 2015, במהלכו נהרג הפטום זרהום, נתין זר מאריתריאה.
6 צפייה בגלריה
יעקב שמבה ורונן כהן
יעקב שמבה ורונן כהן
יעקב שמבה ורונן כהן
(צילום: רועי עידן )

6 צפייה בגלריה
הפטום זרהום
הפטום זרהום
הפטום זרהום
אירוע הלינץ' בזרהום התרחש במהלך פיגוע ירי בתחנה המרכזית בבאר שבע ב-18 באוקטובר 2015. המחבל, מהנד אל-עוקבי, ירה למוות בחייל, עומרי לוי, נטל את נשקו ופצע אזרחים נוספים. בזמן שנשמעו היריות, התחוללה מהומה בתחנה, וזרהום זחל על ברכיו. המחבל ברח מחוץ לתחנה וחוסל בקרב יריות עם שוטרים ואנשי יס"מ שבמהלכו נפצעו חמישה שוטרים. זרהום זוהה בטעות כמחבל, הוא נורה על ידי קב"ט התחנה המרכזית והוכה על ידי אזרחים במקום.
6 צפייה בגלריה
יעקב שמבה ורונן כהן
יעקב שמבה ורונן כהן
הנאשמים שזוכו בבית המשפט
(צילום: רועי עידן )
השופט אהרון משניות כתב בפסק הדין: אין לי ספק שהנאשמים היו בטוחים שהמנוח הוא אחד מכמה מחבלים. הסיטואציה הייתה סכנת חיים. גם המשטרה סברה שמדובר במחבל. הפיגוע ארך 18 דקות שנראו כמו נצח. צריך לשים גבול בין התנהגות מוסרית לפלילית".
הוא הוסיף: "המנוח היה אדם תמים, חף מפשע, ודמו זועק מן האדמה. אין כפרה לדם הנקי שנשפך לשווא, ואין נחמה על אובדן חיים שנגדעו באיבם, אולם פסק דין זה אינו עוסק במותו של המנוח, ונגד מי שירו במנוח, ובכך גרמו למותו, כלל לא הוגשו כתבי אישום".
6 צפייה בגלריה
טקס זיכרון שערכו חבריו של זרהום. ארכיון
טקס זיכרון שערכו חבריו של זרהום. ארכיון
טקס זיכרון שערכו חבריו של זרהום. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
בינואר 2016 הוגש כתב האישום נגד ארבעת החשודים בהשתתפות בלינץ': קצין שב"ס רונן כהן, דוד מויאל, אביתר דמרי וחייל צה"ל יעקב שמבה, בעבירה של חבלה בכוונה מחמירה. במרץ 2018 הרשיע בית המשפט המחוזי בבאר שבע את דוד מויאל בהסדר טיעון, שלפיו הודה מויאל בעבירת התעללות בחסר ישע. ביוני אותה שנה גזר עליו בית המשפט 100 שעות עבודות שירות ופיצוי של 2,000 ש"ח למשפחתו של זרהום. בדצמבר 2018 נגזרו על אביתר דמרי ארבעה חודשי מאסר בפועל, שמונה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי של 2,000 ש"ח למשפחתו של זרהום, לאחר שהורשע גם הוא בעברה דומה במסגרת הסדר טיעון.
6 צפייה בגלריה
הרשעה דוד מויאל
הרשעה דוד מויאל
דוד מויאל. הורשע בהסדר טיעון
(צילום: הרצל יוסף)
היום, אחרי כחמש שנים, זוכו כאמור מחמת הספק החייל יעקב שמבה שהיה חשוד כי בעט במבקש מקלט מאריתריאה זרהום בעת ששכב מנוטרל ופצוע, ושל קצין שב"ס, רונן כהן, שנחשד כי אף הטיח את זרהום על ספסל. במשפטו של החייל שמבה העידו לטובתו שני אלופים במיל', גרשון הכהן ודן ביטון. האלוף במיל' הכהן, ששימש בתפקידו האחרון כמפקד הגיס המטכ"לי, הודה בעדותו כי אפילו לא טרח לקרוא את כתב האישום שהוגש נגד החייל, לפני שסיפק את חוות דעתו כי הגשת כתב אישום נגדו אינה מוסרית. הוא אף כינה את שמבה גיבור ואמר כימגיע לחייל צל"ש. "אני חושב שהחייל ראוי להערכה על זה שהוא לא הפעיל את הנשק שלו באירוע, הוא לא ירה כדור אחד". האלוף במיל' ביטון, העיד כי שמבה "נהג בקור רוח".
מהפרקליטות נמסר כי תשקל האפשרות להגשת ערעור: "הפרקליטות סברה כי הנאשמים ביצעו מעשי אלימות חמורים כלפי האזרח הפטום זרהום ז"ל, שהיה כבר ירוי, פצוע והתבוסס בדמו, מתוך מניע נקמני וכדי לכלות את זעמם ולא כפי שטענו הנאשמים מתוך הגנה עצמית. שני הנאשמים האחרים באותו אירוע הלינץ׳ הודו והורשעו בהתעללות בחסר ישע. אנו נבחן את הכרעת הדין ונשקול אם יש מקום להגשת הערעור".

6 צפייה בגלריה
עו"ד איתמר ברקאי
עו"ד איתמר ברקאי
עו"ד איתמר ברקאי
עו"ד איתמר ברקאי שמייצג את שמבה: "מדובר ביום שמחה אשר מהול בעצב. אני מברך על החלטתו הנכונה והצודקת של בית המשפט, אך באותה נשימה לא ניתן להתעלם מהעוול הנוראי שנעשה למרשי, לוחם בגולני בזמן האירוע נשוא כתב האישום, בעצם הגשת כתב האישום החמור והבזוי כנגדו וזאת אך בשל פועלו כלוחם בזירת פיגוע חי ומתנהל ומתוך רצונו לחתור למגע עם מי שזוהה כמחבל ולהביא לסיומו של אירוע הטרור".
עו"ד ציון אמיר שמייצג את כהן: "אין ספק שזה יום גדול לקצין שגילה מעשה גבורה במהלך האירוע, ובמקום צל"ש קיבל כתב אישום. אני שמח שבית המשפט זיכה אותו אחרי כמעט 5 שנות מאבק משפטי".