4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפתלי בנט
בנימין נתניהו נפתלי בנט
זה שבא וזה שהולך. בנט ונתניהו
(צילום: עמית שאבי, EPA)
במשך 4,456 ימים לישראל היה ראש ממשלה אחד. היום, אם לא תחול תפנית דרמטית של הרגע האחרון, תחל ספירה חדשה. עידן בנימין נתניהו יסתיים, ולישראל יהיה ראש ממשלה חדש, 13 במספר - נפתלי בנט.
פרט לישראל ביתנו, שם התפתחה דרמה כשח"כ אלי אבידר החליט שיצביע באופן עצמאי בהצבעות עתידיות, כל המפלגות שמרכיבות את הממשלה המיועדת של בנט-לפיד פרסמו אמש (שבת) את רשימת ממלאי התפקידים מטעמן. עם זאת, עד הרגע האחרון ראשיהן בדריכות גבוהה, ומקווים שהדרמה הפוליטית תעבור בשלום.
4 צפייה בגלריה
מאבטחים בכניסה לביתו של בנט
מאבטחים בכניסה לביתו של בנט
מאבטחים בכניסה לביתו של בנט, הבוקר
(צילום: יאיר שגיא)

בגוש השינוי גזרו על עצמם שתיקה עד ההשבעה, פרט למשפט בודד שאמר ראש הממשלה המיועד בנט בהתייחסות להפגנה שהתקיימה אמש ליד מעון ראש הממשלה בבלפור: "זו לא העת להפגנות ולפרובוקציות. אני קורא לנהוג בכבוד בנתניהו ובמשפחתו".
היום ב-14:00 בצהריים יתכנסו ראשי מפלגות הקואליציה המיועדת לישיבה בחדר סיעת ימינה בכנסת. ב-15:15 תיערך ישיבת סיעת ימינה בחדר הסיעה בכנסת, ובמקביל יתכנסו שאר סיעות הקואליציה המיועדת לישיבות שסגורות לתקשורת.
4 צפייה בגלריה
בין ראשי מפלגות המרכיבות את הממשלה החדשה
בין ראשי מפלגות המרכיבות את הממשלה החדשה
בין ראשי מפלגות המרכיבות את הממשלה החדשה
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס, שרון צור, הדר יואביאן, AFP)
היום ההיסטורי יגיע לשיאו ב-16:00, אז יתכנסו חברי הכנסת להצבעה על כינון הממשלה בנוכחות נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. בנט יזומן לדוכן הנואמים ויציג את ממשלתו ואת קווי היסוד שלה, כמו גם את חלוקת התפקידים של השרים.
אחרי בנט ינאם יאיר לפיד ולאחר מכן צפוי לדבר נתניהו. בתום נאומי השלושה יתקיים דיון סיעתי שבו יוקצו לכל סיעה תשע דקות לשאת דברים. לאחר מכן תתקיים בחירתו של יו"ר הכנסת, והיו"ר הנבחר יעלה לנהל את המשך הישיבה. בחלק זה תיערך הצבעת הבעת האמון בממשלה החדשה, לצד הצהרות אמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי והשרים.
עדיין לא ברור אם נתניהו יגיע לטקס חילופי השלטון או יעביר חפיפה מסודרת לבנט, וחרף סירובה של לשכת רה"מ להשיב לפניות הכתבים בנושא - הליכוד הדגיש כי העברת השלטון תתבצע באופן מסודר.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בטקס ההוקרה
בנימין נתניהו בטקס ההוקרה
לא ברור אם יגיע להשבעה. נתניהו
(צילום: עמית שאבי)

אינדיקציה ראשונה לנכונות נתניהו לקיים חפיפה מסודרת הגיעה אמש, כאשר נודע שמזכיר הממשלה וממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה צחי ברוורמן הודיע שיעביר את תפקידו באופן מסודר לאחר השבעת הממשלה החדשה. ברוורמן אף הכין תיק חפיפה מסודר לאנשי בנט. זאת הייתה הפעם הראשונה שגורם בכיר במשרד ראש הממשלה מאשר כי יבצע חפיפה מסודרת עם לשכת בנט.
ב-20:30 תיערך הרמת כוסית במעמד יו"ר הכנסת הנבחר מיקי לוי בטרקלין שאגאל בכנסת, וחצי שעה לאחר מכן תחל באולם ירושלים בכנסת ישיבת ממשלה חגיגית לרגל כינון ממשלת ישראל ה-36. בפתח הישיבה יישא דברים בנט וראש הממשלה החליפי לפיד.
אמש התברר כי היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה, שלומית פרגו-ברנע, כתבה בדיון פנימי כי מהיום יש להפסיק את מימון כל בתי נתניהו - בבלפור ובקיסריה - ולפטר את העובדים שבמשרות האמון. מדובר בהמלצה שהועברה למשרד המשפטים וממתינה לאישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ולא בהנחיה סופית. הנחיה שכזו צפויה להתפרסם היום, לאחר קבלת אישור ממשרד המשפטים.
בינתיים, ראש הממשלה המיועד בנט כבר החל בהרכבת הכוורת שלו. בין המועמדים לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה: אייל גבאי (54), שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת ממשלת נתניהו השנייה; דביר כהנא שמונה ב-2013 על ידי בנט לתפקיד מנכ"ל משרד התפוצות; יאיר פינס (41) שמשמש כיום כמנכ"ל משרד השיכון ובעבר היה סגן מנהל רשות מקרקעי ישראל וסגן הממונה על התפקידים באוצר; ועמית לנג (50), שהיה מנכ"ל משרד הכלכלה בכהונתו של בנט כשר הכלכלה.

טל גן צבי צפוי להתמנות לראש הסגל של בנט. גן צבי (40) מלווה את בנט מאז כניסתו לפוליטיקה ושימש כראש לשכתו במשרד הכלכלה וכראש המטה שלו במשרד החינוך. הוא נחשב לאיש אמונו הקרוב ביותר וניהל את המשא ומתן הקואליציוני מטעם ימינה.
מתן סידי, רק בן 25, יעמוד בראש מערך התקשורת של ראש הממשלה. סידי שימש כדובר שר החינוך וכדובר שר הביטחון, בעת כהונת בנט במשרדים אלו. לאחר מכן ייעץ למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, ובבחירות האחרונות עמד בראש צוות התקשורת של קמפיין ימינה. הוא צפוי לשמש כדובר המדיני של ראש הממשלה הנכנס.
בימים הקרובים צפוי בנט לעסוק גם במינויים נוספים, ובהם מינוי מזכיר ממשלה, ראש המועצה לביטחון לאומי, ראש המועצה הלאומית לכלכלה ויועץ מדיני. בהמשך הוא גם אמור לבחור ראש שב"כ שיחליף את נדב ארגמן.
אמש כאמור פרסמו המפלגות השונות את רשימת שרי הממשלה וראשי הוועדות. זהותם של כמעט כל השרים הייתה ידועה עוד לפני כן, מלבד בודדים - חבר הכנסת לשעבר נחמן שי הוא שישמש כשר התפוצות מטעם מפלגת העבודה ולא הרב הרפורמי גלעד קריב; ח"כ ניר אורבך, האחרון בימינה ששוכנע לתמוך בממשלה, לא יכהן כשר להתיישבות - והתפקיד יישאר בינתיים אצל בנט; אורית פרקש-הכהן תשמש כשרת החדשנות והמדע מטעם כחול לבן; ואילו בתקווה חדשה זאב אלקין ישמש פרט לשר לשיכון ובינוי ולשר המקשר בין הממשלה לכנסת, גם כשר לענייני ירושלים ומורשת.
פורסם לראשונה: 23:48, 12.06.21