נפתלי בנט ייכנס מחר או מחרתיים למשרד ראש הממשלה לנהל את אחת המדינות המורכבות ביותר לניהול בעולם. אם הוא משלה את עצמו שמישהו ייתן לו 100 ימי חסד אז הוא טועה, ובגדול. בישראל אין לראש הממשלה אפילו לא יום אחד של חסד. בנט ייאלץ לקפוץ מיד למים העמוקים וכבר מהרגע הראשון יצטרך לקבל החלטות גורליות ודרמטיות שמשפיעות על חיינו, לא אחת החלטות של חיים ומוות.
כבר ביומיים הראשונים לכהונתו הוא יצטרך להכריע בסוגיה שעוררה מחלוקת. ביחד עם השר החדש לביטחון פנים עמר בר-לב יידרש בנט להחליט אם לאפשר את קיומו של מצעד הדגלים ביום שלישי במתווה המוסכם שהושג בין המשטרה לבין המארגנים, כך שבסופו ירקדו הצועדים באזור שער שכם. הממשל האמריקני לא אוהב זאת בלשון המעטה ומעביר מסרים – עד כה בעיקר דרך שר הביטחון בני גנץ שאמור להישאר בתפקיד זה גם בממשלה החדשה – שדעתו לא נוחה מקיומו של המצעד בעיתוי זה.
אבל זו החלטה טקטית-מבצעית – כאשר על השולחן מחכות לבנט שורה ארוכה של נושאים בוערים. אחד מהם הוא משרד ראש הממשלה עצמו, וענייניו האישיים של ראש הממשלה. בנט הצהיר שהוא אינו מעוניין לעבור לגור במעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור אלא להישאר בבית הפרטי ברעננה – אולם כלל לא בטוח שמערכת הביטחון תאפשר לו לעשות כן לאורך זמן.
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט. בלי ימי חסד
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
אירוח מפגש חוג התנ"ך במעון ראש הממשלה
אירוח מפגש חוג התנ"ך במעון ראש הממשלה
הזוג נתניהו במעון ראש הממשלה. בנט לא יעבור?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם הנשיא ריבלין הצהיר לאחר בחירתו לנשיא שיישאר לגור בביתו הפרטי. אך לאחר שגורמי הביטחון הבהירו לו במה זה כרוך - כולל עלויות ואי-נוחות לשכנים - הוא נכנס לבית הנשיא, שם התגורר שבע שנים מלאות.
גם במקרה הזה גורמי הביטחון ודאי יבהירו לבנט שמדובר בכאב ראש גדול מאוד להשאיר את המשפחה ברעננה. בכל מקרה, לאחר יציאתה של משפחת נתניהו מבלפור יצטרכו לבצע התאמות ושיפוצים קלים בבית כדי להתאימו לבית עם ילדים קטנים. ייתכן שהמשפחה תיכנס לבלפור לקראת שנת הלימודים הבאה, בחודש ספטמבר.
בנט ימצא משרד ראש ממשלה משותק שסובל ממשבר ארגוני וניהולי חמור מאוד, כאשר כל התפקידים החשובים מוחזקים על ידי ממלאי מקום זמניים. במשרד אין מנכ"ל קבוע, ראש אגף משאבים חומריים ומבצעיים, סמנכ"ל מנהל ומשאבי אנוש, מנהל תחזוקה, ראש אגף אפסנאות, מנהל נכסים, ממונה בטיחות ועוד.
8 צפייה בגלריה
אבטחה וכיסוי סביב ביתו של נפתלי בנט יומיים לפני השבעתו לראשות הממשלה
אבטחה וכיסוי סביב ביתו של נפתלי בנט יומיים לפני השבעתו לראשות הממשלה
אבטחה ליד בית בנט ברעננה. גם ריבלין רצה להישאר בביתו הפרטי
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
משרד ראש הממשלה
משרד ראש הממשלה
משרד ראש הממשלה. סובל ממשבר ארגוני וניהולי
(צילום: גיל יוחנן )
ראש הממשלה המיועד צפוי גם להחליף את אלון חלווה, סמנכ"ל ביטחון וחירום שטיפל גם בנושאים רבים אחרים שלא קשורים ישירות לתחומו כמו בנייה, גינון סביבתי ועוד. עובדים במשרד אמרו כי הוא פעל ישירות מטעמה של אשת ראש הממשלה.
ענייני המדינה מורכבים לא פחות. בנט יצטרך להיערך במהירות, ביחד עם שר האוצר המיועד אביגדור ליברמן, לגיבוש תקציב מדינה דו-שנתי.
הוא יידרש להיכנס לעובי הקורה במגעים על הסדרה ברצועת עזה בתמורה לפתרון סוגיית השבויים והנעדרים, וכאן נכנסת השאלה הרגישה אם לאפשר את המשך הכנסת הכסף הקטארי לרצועה כדי לקנות שקט זמני. אם בנט יסרב להכנסת דמי הפרוטקשן, חמאס צפוי לבחון אותו מהר מאוד בבלוני תבערה וייתכן שגם ברקטות.
לגבי סוגיית השבויים והנעדרים, ההערכה בישראל היא שדרישות המינימום של יחיא סינוואר לשחרור מחבלים רוצחים גבוהות יותר מדרישות המקסימום של ישראל - שמוכנה לשחרר גנבי רכב ובמיוחד לא אסירים עם "דם על הידיים" כך שמדובר נושא מאוד סבוך שלא ברור איך ייפתר, אם בכלל.
8 צפייה בגלריה
בנט וליברמן. יידרשו לגבש במהירות תקציב דו-שנתי
בנט וליברמן. יידרשו לגבש במהירות תקציב דו-שנתי
בנט וליברמן. יידרשו לגבש במהירות תקציב דו-שנתי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש השכ"כ נדב ארגמן וראש המל"ל מאיר בן שבת בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש השכ"כ נדב ארגמן וראש המל"ל מאיר בן שבת בקריה בתל אביב
נתניהו לצד ארגמן ובן שבת. בנט צפוי למנות יועץ חדש לביטחון לאומי
(צילום:קובי גדעון, לע"מ)
בנט מתכוון למנות יועץ חדש לביטחון לאומי ולא להשאיר את היועץ הנוכחי מאיר בן שבת. הוא יצטרך גם לקבל, ביחד עם שר החוץ יאיר לפיד, החלטה אם למנות שגריר חדש בארצות הברית או להשאיר את השגריר באו"ם ובארצות הברית גלעד ארדן. אחת האפשרויות היא שבנט יאפשר לארדן להישאר באו"ם, אך יבקש למנות שגריר נפרד בארה"ב.
לגבי ארצות הברית בנט יצטרך לחתור במהירות לפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן כדי להגיע לתיאום עם האמריקנים בנושאים הרגישים ביותר, ובראשם הסכם הגרעין עם איראן, הסוגיה הפלסטינית הכוללת את סוגיית הקפאת הבנייה בהתנחלויות שבטח תעלה כדרישה מצד האמריקנים, הנושא הסורי, האו"ם והארגונים הבינלאומיים, בית הדין בהאג ועוד.
סביר שבנט ימשיך את הקו של נתניהו, קו המתנגד לחזרה להסכם הגרעין - אך שלא כמו נתניהו הוא לא צפוי להיות לעומתי וכפי הנראה לא ינהל שיח מתריס מול האמריקנים. בנט ינסה לחתור להבנות שיקבעו איזה פיצוי ביטחוני ישראל תקבל על הפגיעה בביטחונה במקרה של חזרה להסכם הגרעין ומה קורה אם איראן מפרה את ההסכם.

8 צפייה בגלריה
נדב ארגמן בהצהרה לאחר הפסקת האש
נדב ארגמן בהצהרה לאחר הפסקת האש
ראש השב"כ ארגמן. מי יחליף אותו?
(צילום: לע"מ)
בנט יצטרך לקבל במהירות החלטות לגבי סוגיית פינוי המאחזים, הראשון שבהם מאחז אביתר שהוקם לאחר הפיגוע שבו נרצח יהודה גואטה והוביל כבר לעימות בין נתניהו לגנץ, פינוי חאן אל אחמר שנדחה זמן רב והסדרת ההתיישבות הצעירה.
בנוסף יידרש ראש הממשלה המיועד לקבל החלטה מהירה על זהותו של ראש השב"כ הבא, לאחר שנדב ארגמן יסיים את תפקידו בחודש ספטמבר. בין המועמדים לרשת את ארגמן הם ר' סגן ראש השב"כ הנוכחי, הסגן הקודם ר' שנמצא בתפקיד אחר במערכת הביטחון, וראש המועצה לביטחון לאומי, בן שבת. נתניהו רצה למנות את בן שבת, אך שר הביטחון גנץ מתנגד לכך בתוקף, ולאור קרבתו של בן שבת לנתניהו ספק אם גם בנט ירצה למנותו. בנוסף יצטרך בנט גם למנות ראש מערך הסברה לאומי - תפקיד שלא היה מאויש כמה שנים וחסרונו בלט מאוד במבצע "שומר החומות".

לוח הזמנים להשבעה

מחר בצהריים יתכנסו חברי הכנסת להצבעה על כינון הממשלה בנוכחות נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. בנט יזומן לדוכן הנואמים ויציג את ממשלתו ואת קווי היסוד שלה, כמו גם את חלוקת התפקידים של השרים.
אחרי בנט ינאם יאיר לפיד ולאחר מכן צפוי לדבר נתניהו. בתום נאומי השלושה יתקיים דיון סיעתי שבו יוקצו לכל סיעה תשע דקות לשאת דברים. לאחר מכן תתקיים בחירת יו"ר הכנסת, והיו"ר הנבחר יעלה לנהל את המשך הישיבה. בחלק זה תתקיים הצבעת הבעת האמון בממשלה החדשה, לצד הצהרות אמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי והשרים.
עדיין לא ברור אם נתניהו יגיע לטקס חילופי השלטון או יעביר חפיפה מסודרת לבנט, וחרף סירובה של לשכת רה"מ להשיב לפניות הכתבים בנושא - הליכוד הדגיש כי העברת השלטון תתבצע באופן מסודר.

שרת המדע - אורית פרקש הכהן

הערב נמסר מכחול לבן כי המפלגה השלימה את איוש התפקידים בממשלה החדשה. יו"ר כחול לבן בני גנץ ימשיך לכהן כשר הביטחון, פנינה תמנו שטה תשמש כשרת העלייה והקליטה, חילי טרופר כשר התרבות והספורט ואורית פרקש הכהן כשרת החדשנות והמדע - המינוי היחיד שלא היה ידוע עד כה.
אלון שוסטר ישמש כסגן שר הביטחון, אם המינוי יאושר לאחר השבעת הממשלה. מיכאל ביטון ישמש כיו"ר ועדת הכלכלה, איתן גינזבורג כיו"ר הסיעה וסגן יו"ר הכנסת ויעל רון בן משה תכהן כיו"ר הוועדה לפניות הציבור.
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה