2 צפייה בגלריה
סאיב עריקאת
סאיב עריקאת
סאיב עריקאת
(צילום: רויטרס)
ברשות הפלסטינית מודעים היטב למבוכה ולביקורת שעשויה להתעורר נגדה בעקבות ההחלטה להעביר את מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת, שנדבק בקורונה ומצבו הידרדר, לאשפוז דווקא בישראל - במיוחד בימים שבהם שורר נתק מדיני מוחלט בין רמאללה לירושלים ולאור הביקורת הקשה כלפי ישראל שמכוננת יחסים עם איחוד האמירויות ובחריין מצד אחד וההתקרבות בין פתח לחמאס מצד שני.
לפיכך, מנסים ברמאללה למזער נזקים. כך למשל, אחד מדוברי פתח מיהר לצייץ כי "העברתו של סאיב עריקאת לבית החולים הדסה אינה קשורה להידבקותו בקורונה אלא בסיבוכים רפואיים הקשורים להשתלת הריאות שעבר לפני שלוש שנים. בית החולים הזה נבחר מאחר והוא בית החולים הקרוב ביותר שיש לו את הציוד והצוותים הרלוונטיים לטיפול בו. עריקאת הועבר לבית החולים הדסה משום שכל אפשרויות הטיפול האחרות כוללות את העברתו לחו"ל – דבר שאינו מתאפשר בשל המגפה".
בחשבון הטוויטר הרשמי של מחלקת המשא ומתן הפלסטיני הסתירו את עניין העברתו של עריקאת לירושלים וכתבו כי הוא מועבר לבית חולים בתל אביב. כעבור שעה קלה שינו את הנוסח - וציינו כי הוא מועבר לבירה.
גם הבקשה מצד משפחתו של עריקאת להעבירו לבית חולים בישראל עשויה לתת אינדיקציה נוספת לכך שמצבו לא טוב. אם מצבו הרפואי היה סביר באופן יחסי – סביר שבני משפחתו היו מעדיפים להעביר אותו לבית חולים בעמאן, אך לפי הידוע מזכ"ל אש"פ במצב לא טוב, וחווה בעיות בנשימה. עם אשפוזו עדכנה בתו, דלאל, שמצבו של עריקאת יציב.
2 צפייה בגלריה
האזרחים הפלסטינים לא מקבלים טיפול כמו הבכירים
האזרחים הפלסטינים לא מקבלים טיפול כמו הבכירים
האזרחים הפלסטינים לא מקבלים טיפול כמו הבכירים
(צילום: AP)
אשפוזו של עריקאת בהדסה עין כרם חושף שני טפחים שממעטים לדבר עליה: על אף שהתיאום הביטחוני והאזרחי בין הרשות הפלסטינית לישראל הופסק, נראה כי במקרים דחופים ישנה תקשורת בין שני הצדדים. הפעם, המקרה של פינוי עריקאת חשף זאת, אך סביר שקרו מקרים ואירועים בחודשים האחרונים שבהם התקיים תיאום והוא נשמר מתחת לרדאר התקשורתי בהתאם לאינטרס המשותף של שני הצדדים.
כמו כן, כחלק מהפסקת התיאום הביטחוני חולים פלסטינים במצב קשה מנועים מלקבל טיפול רפואי מתקדם בישראל גם אם אין יכולת לבצעו בבתי חולים ביהודה ושומרון וברצועת עזה. ברשות הפלסטינית מתעקשים כי הסיבה לכך היא שכל אשפוז כזה מכניס כסף רב לקופות בתי החולים בישראל, אך נראה כי כשזה מגיע לבכירים פלסטינים בדרגתו ובמעמדו של עריקאת – הנוהל הזה מתבטל ברגע אחד וניתן להעבירו לישראל.
בבית החולים עדכנו הערב כי "בעקבות פניית גורמים ברשות הפלסטינית לממשלת ישראל ולהנהלת המרכז הרפואי הדסה, אושפז מר סאיב עריקאת ביחידה לטיפול נמרץ לחולי קורונה בהדסה עין כרם. צוות היחידה, בראשותם של פרופ' ראובן פיזוב ופרופ' ורנון ון הירדן, מטפל במר עריקאת אשר הגיע במצב קשה ונזקק לתמיכה וחמצן בזרימה גבוהה. בשעות האחרות הוא נמצא במצב קשה אך יציב".
מנכ"ל בית החולים, פרופ' זאב רוטשטיין, ציין כי "מר עריקאת מקבל טיפול מקצועי ברמה גבוהה כמו כל חולי הקורונה הקשים בהדסה והצוות יעשה הכל על מנת להבריאו. בתוך הדסה אנו מטפלים בכל חולה כאילו הוא החולה היחידי שלנו".
עריקאת, שאמון על ניהול המשא ומתן הפלסטיני עם ישראל בכ-20 השנים האחרונות, סבל ממחלת ריאות שהלכה והחמירה עד אשר לא נותרה לו ברירה אלא להיכנס לרשימת המתנה להשתלת ריאות. הוא קיבל גם בעבר טיפול רפואי בישראל והיה מועמד להשתלה בארץ, בארצות הברית ובירדן. בסופו של דבר טס כאמור לארה"ב כדי להמתין שם לתורם מתאים, ונכנס לחדר הניתוח לאחר שנמצאו עבורו ריאות מתאימות.
יעל פרידסון השתתפה בהכנת הכתבה