1 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות נגיף קורונה תחלואה שיא נדבקים חולים שבדיה
בדיקה בדיקות נגיף קורונה תחלואה שיא נדבקים חולים שבדיה
בשלב זה לא ברור אם החיסון יעיל נגד המוטציה
(צילום: AFP)
מנכ"לי משרד הבריאות, התחבורה, הביטחון והפנים החליטו להמליץ לקבינט לחייב את השבים מאוסטרליה, דרום אפריקה, ניו זילנד, דנמרק ובריטניה לשהות במלונית עם שובם ארצה. ההחלטה התקבלה בישיבות שנערכו אתמול, בעקבות דאגה מהמוטציה החדשה של נגיף הקורונה.
בנוסף, קיבלו נציגי חברות תעופה בישראל ובחו"ל הנחייה שלא להעלות זרים לטיסות המגיעות מבריטניה, למעט דיפלומטים. ככלל אסורה כיום כניסת זרים לישראל, אולם יש כאלה שקיבלו אישורים מיוחדים מרשות האוכלוסין וההגירה, בהם בני משפחות של ישראלים ואנשי עסקים. הנציגים התבקשו גם להודיע לישראלים ששבים מבריטניה, כי ייתכן ויילקחו לבידוד במלונית. הצעה נוספת שעלתה בדיון היא סגירת נתב"ג כולו - אך לא התקבלה החלטה.
אמש פורסם לראשונה ב-ynet כי ברקע החשש, המשרד שוקל ברצינות לבצע בדיקות ריצוף גנטי לשבים מבריטניה – שבה אובחנו בימים האחרונים יותר מ-1,000 מקרים של הידבקויות בנגיף עם המוטציה החדשה – וכן ממדינות נוספות באירופה לאלו שיימצאו חיוביים לקורונה, וזאת כדי לשלול אפשרות של כניסת הנגיף עם המוטציה, שבשלב זה לא ברור אם החיסון יעיל נגדה או לא.

"זוהי מוטציה בחלבון הספייק שדרכו הנגיף נקשר לקולטן", הסבירה פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "השינוי הזה יכול לגרום באופן תיאורטי לכך שהווירוס הזה יהיה הרבה יותר מדבק, יש כבר יותר ויותר עדויות שיש העברה של הנגיף הזה אבל אין הוכחה שהוא יותר חמור או גורם למחלה יותר חמורה".
ההמלצות לקבינט עולות בצל הודעת משרד הבריאות אמש כי מהיום כל המדינות ייחשבו "אדומות" ומי שישוב מחו"ל יצטרך להיכנס לבידוד של 14 ימים – או לחילופין לבצע בדיקה ראשונה בשובו ובדיקה שנייה כעבור תשעה ימים מרגע הנחיתה, ואם שתי הבדיקות יהיו שליליות יוכל לצאת מבידוד כעבור 10 ימים. נמסר כי נדרש הפרש מינימלי של 24 שעות בין שתי הבדיקות.