משרד הבריאות הודיע הערב כי החל ממחר (ראשון), כל המדינות ייחשבו "אדומות" ומי שישוב מחו"ל יצטרך להיכנס לבידוד של 14 ימים - או לחילופין לבצע בדיקה ראשונה בשובו ובדיקה שנייה כעבור תשעה ימים מרגע הנחיתה, ואם שתי הבדיקות יהיו שליליות יוכל לצאת מבידוד כעבור 10 ימים. נמסר כי נדרש הפרש מינימלי של 24 שעות בין שתי הבדיקות.
ביחס למדינות שהיו ירוקות עד היום - כמו איחוד האמירויות, איי סיישל ורואנדה - מי שיחזור מהן עד 26 בדצמבר (שבת הבאה) פטור מבידוד. חברות התעופה הישראליות ונציגיהן בחו"ל עודכנו במהלך לפני כניסת השבת.
למעשה, החל מחצות הופכות כל מדינות העולם ל"אדומות", אולם חובת הבידוד מתחילה רק בשבוע הבא כדי לאפשר לישראלים לשוב לארץ מבלי להיכנס מיד לבידוד ביתי. מרווח השבוע נובע מכך שהמדינה הבטיחה לטסים למדינות "ירוקות" שלא תחול עליהם חובת בידוד.
2 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אמר על החלטת משרד הבריאות להגדיר את כל המדינות כאדומות: "החלטה אומללה ואמוציונאלית שאיננה מתבססת על נתונים סטטיסטיים. החלטת משרד הבריאות פוגעת פגיעה אנושה בתשתית התעופה והתיירות ובפרנסתם של עשרות אלפי בתי אב, בהם סוכני נסיעות, עובדי נתב"ג, ספקים ועובדי חברות התעופה.
"על בסיס נתוני משרד הבריאות, בשבועיים האחרונים אותרו חולים ב-75 טיסות שמוצא מרביתן במדינות אדומות. מנגד, באותה תקופה אותרו במעבדת הבדיקה בנתב"ג כ-75 איש שנמצאו חיוביים לקורונה והתגלו באקראי בשל הדרישה לבצע בדיקה לפני המראה למדינה ירוקה. אנשים ללא תסמינים שהסתובבו באופן חופשי במקומות ציבוריים גילו כי הם חיוביים לקורונה אך ורק הודות לבדיקה הנדרשת ביציאה מישראל".
סירקיס אמר עוד: "אנחנו בישראייר בטוחים כי המתווה שאותו מובילה שרת התחבורה מירי רגב, לפיו כל החוזרים מחו"ל יחויבו בבדיקת קורונה בכניסה לישראל, הוא הפתרון המעשי להורדת התחלואה. פתרון זה יאפשר לקיים את ענף התיירות והתעופה, ויאפשר לעשרות אלפי ישראלים לטוס לחו"ל למדינות ירוקות".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס בטיסה האחרונה שיוצאת משדה דב
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס בטיסה האחרונה שיוצאת משדה דב
"החלטה אומללה ואמוציונאלית". סירקיס
(צילום: מוטי קמחי)
על מנת להתמודד עם חזרתם של המוני ישראלים לארץ, בדיון מחר בקבינט הקורונה צפוי לקבל אישור מתווה המכונה "כנפי חיל", שנוגע לטיפול בשבים. במתווה דנים כבר כמה ימים והוא הגיע גם לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה. בנוסף, הודיעה שרת התחבורה מירי רגב כי תביא מחר לדיון בקבינט את הצעתה למתווה לבדיקות לשבים ממדינות ירוקות כחלופה לבידוד. זאת, לדבריה, "במטרה לאפשר שמירה על פעילות התעופה הישראלית ועמידה בהסכמי התעופה שנחתמו מול האמירויות".
במסגרתו פיקוד העורף נערך לטפל ב-3,000 שבים ממדינות אדומות, כשלפי שעה הוא יסייע בטיפול בשבים מטורקיה, בולגריה, אוקראינה וכנראה גם ארה"ב. אלה יחויבו להיכנס למלונית בידוד ל-14 יום אלא אם יסכימו לשתי בדיקות קורונה, ביום הראשון ובתשיעי, ואז יוכלו לצאת מבידוד ביום העשירי.
המהלך שקידם משרד הבריאות, להפוך את כל מדינות העולם לאדומות, נחשף ב-ynet כבר בתחילת השבוע שעבר. בכירים במשרד הבריאות, בהם גם ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, קידמו את המהלך מתוך חשש שמקרי הדבקה יכולים להגיע גם ממדינות שלכאורה עומדות בקריטריונים של מדינה ירוקה, במיוחד אתרי תיירות פופולריים כעת על הישראלים, כמו איחוד האמירויות, שאליה מגיעים אלפי ישראלים. החשש הוא שרבים מהם מתקהלים בניגוד להנחיות משרד הבריאות ועלולים ליצור שרשראות הדבקה נוספות עם חזרתם ארצה.
הכרזה על איחוד האמירויות כעל מדינה אדומה סוכלה בשבוע שעבר, בלחץ משרד החוץ ומחשש שהדבר יגרום למשבר פוליטי. גם כעת מעריכים גורמים במערכת הבריאות כי היוזמה עשויה להיתקל בקשיים מצד משרד החוץ וגורמים פוליטיים, אבל גם מצד גורמים בתוך המשרד שמתנגדים ליוזמה, כמו המשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו, ומנהל המחלקה הבינלאומית ד"ר אשר שלמון.