הרשויות במדינת המחוז ויקטוריה באוסטרליה מתריעות מפני מגמה מדאיגה של חולי קורונה רבים שמסרבים להישמע להנחיות הבידוד ולתושבים אחרים שמפרים את מגבלות התנועה שנועדו לבלום את התפשטות הנגיף באזור – לעתים תוך תקיפה של שוטרים. עקב כך השלטונות הודיעו על הגדלת הקנסות למי שיפר את ההנחיות ותגבור המשטרה ב-500 חיילים נוספים.
6 צפייה בגלריה
מלבורן אוסטרליה שוטרים ו חיילים אוכפים את הגבלות ה קורונה
מלבורן אוסטרליה שוטרים ו חיילים אוכפים את הגבלות ה קורונה
שוטרים וחיילים אוכפים בידוד במלבורן
(צילום: AFP)
אוסטרליה, נזכיר, נחשבה בשלביה הראשונים של המגפה לסיפור הצלחה במאבק בנגיף, אך כעת היא מנסה נואשות לבלום התפרצות באזור ויקטוריה, במיוחד בעיר הבירה שלה מלבורן, וזאת במטרה למנוע גל שני בכל רחבי מדינת היבשת. באוסטרליה כולה אובחנו מפרוץ המגפה כמעט 19,000 נדבקים, אך יותר ממחצית מהם אובחנו רק בחודש האחרון בוויקטוריה לבדה. ברחבי היבשת מתו עד כה 226 חולי קורונה, 136 מתוכם בוויקטוריה.
מוקדם יותר השבוע הטילו השלטונות במדינת המחוז עוצר לילי, הגבילו את תנועת התושבים והשביתו באופן ניכר את הפעילות הכלכלית. במלבורן חל סגר בדרגה 4, שמשמעותו היא שהתושבים יכולים לצאת מהבית על מנת לבצע קניות, להתאמן, לקבל טיפול רפואי חיוני או לבצע עבודה חיונית. תושבים יכולים לקנות או להתאמן רק במרחק של עד 5 ק"מ מביתם, ולא למשך יותר משעה בכל פעם.
אלא שכעת מדווחות הרשויות שתושבים מסוימים מפרים את ההנחיות הללו – ולעתים אלו גם כאלו שאובחנו כנשאי קורונה: בבדיקות אקראיות שנערכו ל-3,000 נשאים מאומתים יותר מ-800 לא היו בבידוד בביתם.
6 צפייה בגלריה
מלבורן אוסטרליה בצל מגפת ה קורונה
מלבורן אוסטרליה בצל מגפת ה קורונה
הפעילות הכלכלית הושבתה בחלקה הגדול. רחוב ריק יחסית במלבורן
(צילום: EPA)
בשל הפרות הבידוד הללו, ראש ממשלת ויקטוריה דניאל אנדרוז הודיע הבוקר (ג') על הגדלת הקנסות למי שייתפס מפר את הבידוד, בגובה של עד 5,000 דולר אוסטרלי (12,160 שקלים). במקרים שאותם כינה אנדרוז "אנוכיים במיוחד", המשטרה תוכל להעמיד לדין את מפרי הבידוד, ובית המשפט יוכל להשית עליהם קנס של עד 20,000 דולר אוסטרלי.
"אין שום סיבה שתעזבו את הבית שלכם ואם תעשו זאת ולא תימצאו שם, יהיה לכם קשה מאוד לשכנע את משטרת ויקטוריה שהייתה לכם סיבה חוקית לכך", אמר אנדרוז במסיבת עיתונאים שערך במלבורן. הוא ציין כי פטור מבידוד יכול להתקבל רק במקרה של צורך רפואי דחוף, והוסיף שמי שקיבל הוראה להתבודד בביתו לא יוכל מעתה לצאת החוצה על מנת להתאוורר. "יש אוויר צח בדלת הראשית, ואוויר צח בחצר האחורית. תפתחו חלון".
כאמור, אנדרוז הודיע ש-500 חיילים לא חמושים יגיעו השבוע לוויקטוריה כדי לסייע למשטרה המקומית לאכוף את הנחיות הבידוד. כעת נמצאים בוויקטוריה כבר 1,500 חיילים שמסייעים במשימות שונות כמו חקירות אפידמיולוגיות לאיתור מגעים של חולים, או תגבור השוטרים בעמדות בדיקה בכבישים.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת מדינת המחוז ויקטוריה ב אוסטרליה דניאל אנדרוז במסיבת עיתונאים ב מלבורן
ראש ממשלת מדינת המחוז ויקטוריה ב אוסטרליה דניאל אנדרוז במסיבת עיתונאים ב מלבורן
אל תהיו אנוכיים. ראש ממשלת ויקטוריה, דניאל אנדרוז
(צילום: EPA)
במקביל להפרות הבידוד מצד נשאי קורונה מאומתים, הרשויות בוויקטוריה מזהירות מפני תופעה של קבוצות של אנשים המכנים את עצמם "אזרחים ריבוניים", ומסרבים להישמע להנחיות.
מפקד המשטרה בוויקטוריה, שיין פטון, אמר כי בחלק מהמקרים התושבים הללו אף תקפו שוטרים, כשבמקרה אחד אישה שסירבה לעטות מסכה במלבורן "ריסקה" את ראשה של שוטרת על הקרקע. "הם חושבים שהחוק לא חל עליהם", אמר פטון. "ראינו אותם בעמדות הבידוק מתעמרים בשוטרים, ולא מוכנים לספק את שמותיהם וכתובותיהם".
לדבריו, בכמה מקרים בשבוע האחרון נאלצו השוטרים לשבור את חלונות כלי הרכב של נוסעים שסירבו להישמע להנחיות. "נאלצנו לשלוף אותם החוצה כדי שיספקו את הפרטים, בגלל שהם לא אמרו לנו לאן הם הולכים".

סגר על מיליונים בפיליפינים, תושבים נתקעו במנילה

אזור נוסף במזרח אסיה שמתמודד כעת עם התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה הוא הפיליפינים, שם הודיעו הבוקר הרשויות על חזרה של הבירה מנילה ואזורים סמוכים לסגר חלקי. יותר מ-27 מיליון בני אדם באי לוזון, שבו שוכנת הבירה, יידרשו מעתה להישאר בבתיהם. הם יוכלו לצאת החוצה על מנת לקנות מצרכים חיוניים, להתאמן, או כדי להגיע למקום עבודתם.
6 צפייה בגלריה
מחזירים הגבלות. זינוק בפיליפינים
מחזירים הגבלות. זינוק בפיליפינים
מחזירים הגבלות. זינוק בפיליפינים
(צילום: gettyimages)
ההנחיה, שתוקפה יחל בתוך 24 שעות ויימשך שבועיים, הפתיעה תושבים רבים במנילה. רבים מהם קיוו להספיק לעזוב את הבירה ולחזור ליישובי מגוריהם באזורים אחרים בפיליפינים, אך מצאו עצמם תקועים בעיר בעקבות השבתת הטיסות וקווים בתחבורה הציבורית.
"נגמר לנו הכסף. אנחנו לא יכולים לעזוב את נמל התעופה בגלל שאין לנו קרובי משפחה פה", אמר לסוכנות הידיעות AFP ראול דמאסו, בן 36 שעובד בענף הבנייה וניסה לחזור לזמבואנגה סיטי בדרום הפיליפינים. "נצטרך להישאר פה עוד שבועיים עד שהטיסות יחזרו".
היום דיווחו הרשויות בפיליפינים על עוד 6,352 נדבקים שאובחנו ביממה האחרונה, שיא יומי חדש עבור כל אזור דרום-מזרח אסיה. שיאים כאלו רשמה הפיליפינים בחמישה מתוך ששת הימים האחרונים. מפרוץ המגפה אובחנו 112,593 נדבקים בפיליפינים, ומספר המתים במדינה עומד על 2,115.