הסגר המהודק יימשך מעבר למתוכנן: הממשלה אישרה הערב (יום ג') את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו להאריך ב-10 ימים את הסגר השלישי המהודק. לפיכך, ההגבלות החמורות שהיו אמורות לפוג אחרי שבועיים ביום חמישי הקרוב - יימשכו עד יום ראשון 31 בינואר בחצות. במקביל הוחלט כי תחול חובת הצגת בדיקת קורונה שלילית 72 שעות לפני המראה מחו"ל לישראל.
שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי אמר לפני ההצבעה: "תמכתי בסגר אבל נמנעתי בהצבעה הקודמת בגלל סגירת בתי הכנסת. היום, לאור הדחיפות הגדולה, אני מוותר על המחאה. אני והשר אביטן נצביע לאור הנחיית הרבנים בעד הסגר".
דרעי הוסיף: "זה חילול השם מה שעושים לנו הציבור החרדי. לא בגללנו הסגר, זה בגלל המוטציה שמפושטת בכל הארץ. ההסתה נגד החרדים שוברת שיאים בימים האחרונים ולצערי לא מדובר רק בחברי אופוזיציה, אלא גם באנשים שיושבים כאן בישיבת הממשלה. רוב הציבור החרדי מקפיד הקפדה גדולה על כל הנחיות משרד הבריאות".
3 צפייה בגלריה
מחסומי משטרה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מחסומי משטרה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
הסגר המהודק יתארך
(צילום: מוטי קמחי)
שרת התיירות אורית פרקש הכהן הציעה לאפשר לפתוח את המשק כבר בשעת בוקר מוקדמת של סיום הסגר. ראש הממשלה נתניהו התנגד והתעקש שהסגר יסתיים ביום ראשון בחצות, "וכך נוכל לנצל עוד יום למבצע החיסונים". ואולם, כמה מהשרים טענו כי אין קשר בין הדברים.
שר האנרגיה יובל שטייניץ הציע במהלך דבריו לחוקק "חוק חובת חיסון". שר החקלאות אלון שוסטר אמר: "צריך לפעול ביד ברזל נגד מפירי חוק. אנחנו לא בסוף האירוע, אלא בפני חודשים של מוות. חייבות להיות אכיפה מוגברת וסנקציות חריפות יותר. יש פער בלתי נסבל בין ערים ושכונות עם ריכוזי חיסון נמוכים, תחלואה גבוהה ואכיפה נמוכה. צריך להגביר את המאמץ ההסברתי והלוגיסטי".
השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס היה היחיד שלא השתתף בהצבעה ולא תמך בה. אקוניס לא הסכים להמשך הסגר בערים ירוקות ולכן בחר שלא להשתתף בהצבעה.
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה מחה על הביקורת שהופנתה מכמה שרים בנוגע להיעדר אכיפה ראויה. "אני מבין שאתם מנסים לייצר תמונה מוטה שהגיעה ממשרד המשפטים, שזה רק דו"חות", אמר אוחנה. "פעלנו רבות בערים אדומות, אכיפה זה לא רק בדו"חות אלא גם בנוכחות משטרתית. קיימתי הבוקר דיון עם המפכ"ל בנושא האכיפה. בחודש ינואר 79% מהאכיפה הייתה בערים אדומות וכתומות".
המפכ"ל הטרי רב-ניצב קובי שבתאי אמר בהופעתו הראשונה בישיבת הממשלה: "הסגר עם כל ההגבלות מבוצע ברגישות ונחישות. אף אחד לא רוצה לתקוע את מדינת ישראל. לגבי האכיפה - אירוע כמו אתמול (חתונה רבת משתתפים בבני ברק - א"א) מקומם, לראות קבוצה סוררת ששמה פס. במקומות האלה, איפה שאנחנו יודעים, אנחנו פועלים בנחישות".
ראש הממשלה נתניהו הגיב: "אתם מדברים פה על אכיפה. אני מדבר עם מנהיגי מדינות שאומרים 'שום דבר לא עוזר', לא סגר לילה, לא דיפרנציאלי, לא משנה כל צבעי הרמזור. כולם אומרים ששום דבר לא עזר והם אומרים זאת מניסיון. גם האכיפה לא עזרה, תמיד יש קבוצות שונות באוכלוסייה ששומרות פחות במדינות דמוקרטיות.
3 צפייה בגלריה
קובי שבתאי ואמיר אוחנה בביקור במחסום המשטרתי בעין חמד, ירושלים
קובי שבתאי ואמיר אוחנה בביקור במחסום המשטרתי בעין חמד, ירושלים
המפכ"ל שבתאי והשר אוחנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"מה שהמפכ"ל אמר כאן זה חשוב: שהמשטרה כאן אוכפת יותר מכל מקום אחר. בארה"ב, עיניכם הרואות, יש שם משטרה וגם שם זה לא עוזר. משטרת ישראל עושה מאמץ גדול יחד עם הצוותים של השר לביטחון הפנים והמפכ"ל הנכנס. יש לדבר על אכיפה בצורה הוגנת ובהשוואה בינלאומית אמיתית. כל אמירה אחרת זה להוליך שולל. באירופה מדברים על סגר עד אפריל ואנחנו מדברים על סגר לעוד 10 ימים".
שרת הקליטה פנינה תמנו שטה שאלה את ראש הממשלה: "אז נאפשר השתוללות?", ונתניהו השיב: "תמיד יש קבוצות חריגות. האכיפה של משטרת ישראל היא התקיפה ביותר. להגיד שיש בעיה באכיפה או באוכלוסייה כזו או אחרת זה להונות את הציבור".

השרה פרקש הכהן הקשתה על נתניהו בנושא הגדלת הקנסות שמפלגת כחול לבן ביקשה לקדם: "כשמדווחים על מספרי האכיפה צריך לתת הסברים, וכשאתה ראש הממשלה אומר 'ניסינו הכול' - אני שואלת איך הממשלה שהצביעה על הגדלת קנסות עוצרת את זה בכנסת בהוראה שלך".
נתניהו הגיב: "לא עצרתי. אם יש לכם רוב בכנסת - תעבירו את זה. יש הבדל בין הממשלה לכנסת".
פרקש הכהן: "אני הבנתי שיו"ר הכנסת לא מקדם, אבל אני מברכת על הדברים. צריך לתת מענה לשוני בתחלואה בין אזורים בתוכניות היציאה".
שר המודיעין אלי כהן העריך: "בתחילת חודש פברואר יהיו בישראל יותר מ-3 מיליון מחוסנים ומחלימים, כלומר כמחצית מהאוכלוסייה הבוגרת. לכן, לצד ההחלטה על הסגר צריך לתת אופק ולקיים דיון בתחילת השבוע הבא על מנת להיערך לפתיחת העסקים בכלל ובמיוחד עבור המחוסנים והמחלימים".
השר כהן הציג בישיבה את הצורך בהמשך השימוש באיכוני השב"כ. תוקפו של החוק אמור לפוג ביום חמישי הקרוב, אולם סוכם על שימוש בסמכות שמתירה הארכה אוטומטית של החוק על רקע תקופת הבחירות. השר הוסיף כי עם ירידת היקפי התחלואה, ייעשה שימוש סלקטיבי בכלי רק עבור המתחמקים בחקירות האפידמיולוגיות האנושיות ולא באופן גורף. בהתאם לכך אושר המשך השימוש באיכוני השב"כ ב-21 ימים נוספים.

"זה לא פופולרי"

ראש הממשלה נתניהו אמר מוקדם יותר בדיון כי חייבים להאריך מיד את הסגר הקיים. "מדינות רבות באירופה מאריכות את הסגר עד מרץ, ואפילו עד אפריל. זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום. זה אולי לא פופולרי ולא נוח בתקופת בחירות, אבל זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום ואני מצפה מכולם לתמוך בזה. נדרש כאן מאמץ אחרון, מאמץ משותף של כולנו כדי לצאת מהקורונה ולהציל חיים".
היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת חיזק את דבריו של נתניהו ואמר בדיון כי "התחלואה גבוהה ומפושטת בגלל המוטציות. היקף התחלואה מאתגר את מערכי האשפוז, ועדיין לא רואים את השפעת המגבלות על היקפי התחלואה", ואש הוסיף כי נכון להיום ההערכה היא שתפוצת המוטציה הבריטית בישראל עומדת על 40%-30% מסך הנדבקים - ותישאר הדומיננטית ביותר בשבועות הקרובים.

שר הביטחון בני גנץ אמר בדיון כי הוא דורש להגביר את האכיפה במגזר החרדי ולהגביר את הנוכחות המשטרתית ואת הקנסות, לצד הגבלת הכניסה והיציאה מהארץ. "אני דורש אכיפה במקומות שמפרים את הסגר", אמר גנץ. "אין משמעת והתנהלות ראויה. אלו חיי אדם. צריכים להסתכל על נושא היציאה מהסגר וההיערכות לתו הירוק. אם תהיה אכיפה ומשמעת - נוכל לסיים את הסגר תוך 9-7 ימים".
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר כי מקדם ההדבקה נמצא במגמת ירידה, וכי השפעת הסגר תורגש כבר בימים הקרובים - והמליץ להאריך את הסגר בשבועיים, עד 4 בפברואר. "הציבור עייף, אין ספק", אמר אש. "ההיענות תהיה יותר נמוכה, אבל הנתונים לא מאפשרים אחרת". נתניהו וגנץ אמרו כי יש לקדם חיסונים לבני 16 עד 18, ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר בתגובה לכך כי הנושא יעלה לדיון בוועדת התעדופים כבר ביום חמישי.
3 צפייה בגלריה
 מנדלבליט ונתניהו
 מנדלבליט ונתניהו
מנדלבליט ונתניהו
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ')
במהלך הדיון בישיבת הממשלה התפתח עימות בין ראש הממשלה נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע לביצוע בדיקות קורונה לטסים לחו"ל ולנוחתים בארץ. מנדלבליט ביקש "להעמיד דברים על דיוקם", ואמר כי "הנושא לא עלה כבקשה אף פעם מאיזשהו גורם ממשרדי התחבורה או הבריאות".
מנדלבליט הוסיף: "אני רואה דיווחים ואמירות, יכול להיות בטעות, לכפיית בדיקה בנתב"ג לבין בדיקה בארצות המוצא. יש לשון של טעות: הנושא שעלה בפעם הראשונה שבוע שעבר הוא עריכת בדיקות של 72 שעות לפני עלייה למטוס. זה אף פעם לא עלה כבקשה מאיזשהו גורם ממשרד התחבורה או הבריאות.
"גם היום, בתוך מדינת ישראל אין יכולת לכפות בדיקה. יש הסתה בעקבות הדברים שנאמרו נגדי, שיש לי דם על הידיים. לא היו דברים מעולם, לא הביאו בפני בקשה לפני עלייה למטוס. אני מצפה מראש המל"ל לאשר את הדברים. הדבר הזה דרמטי ואפשרי, אבל זה עלה לראשונה בשבוע שעבר". השר דרעי אישר את דבריו של מנדלבליט.
נתניהו העיר: "לא יכולנו להבין אחרת".
מנדלבליט: "זה לא נכון".
נתניהו: "זה נכון שביקשנו, כפי שאמרתם, אבל במשך שנה שלמה נאמר שחייבים לאפשר לאזרחי ישראל לחזור לארץ. זה נאמר פעמים רבות. עשינו קשר לוגי".
מנדלבליט: "ברור שיש זכות לאזרח ישראלי לחזור לארץ. הרעיון החדש היה התניה של כניסה לארץ. אני לא מחייב אותם לעבור בדיקות. כמו שאי אפשר לחייב מורים להיבדק אבל אפשר לחוקק שהם לא יוכלו ללמד. אנחנו עושים את זה גם בכדורגל מקצועני וזה קרוב ללבי".
גנץ: "מבקש לעצור את הסאגה הזו".
נתניהו: "ייתכן שהיו פה אנשים שהקישו קשר לוגי שגוי. אני מברך שיש הבנה והסכמה".
רגב: "אני רוצה גם בדיקה בארץ".
מנדלבליט: "הייתה טעות בתום לב. יש הבדל בין מה שקורה בארץ לגבי מה שקורה 72 שעות לפני בחו"ל".
נתניהו סיכם: "בגלל הסתירה שאסור לחייב אדם לבצע בדיקה קורונה מצד אחד ומצד שני נאמר שאי אפשר לאסור כניסה לתושב ישראלי שחוזר לביתו, נוצרה אי הבנה. טוב שהנושא הובהר ועכשיו יש להתקדם הלאה ולטפל בכך מיידית".
הסגר המהודק היה אמור להסתיים ביום חמישי השבוע, אך נתוני התחלואה הובילו להארכתו. מקדם ההדבקה הכללי ירד ל-1.05, אך הסימנים לשיפור בנתונים עדיין לא ניכרים. במקביל, אתמול נרשם שיא של יותר מ-10,000 נדבקים חדשים ביממה אחת, ובתי החולים מדווחים על עומסים בעקבות מספר המאושפזים הגבוה.