שר המדע, יזהר שי (כחול לבן), התייחס הבוקר (שני) לדברים של חברתו למפלגה, ח"כ מיקי חיימוביץ', שטענה כי קבוצה גדולה בתוך כחול לבן חושבת על פירוק השותפות עם הליכוד. בריאיון לאולפן ynet אמר שי, שבעבר היה אף הוא על סף התפטרות, כי הדברים אינם נכונים וכי בכחול לבן יש עמדה מגובשת להישאר בממשלה על תקן "המבוגר האחראי", ולשמור על יציבות בתקופה הקורונה: "היה לנו דיון ארוך וטוב בסיעת כחול לבן, ואנחנו נשארים על מנת לשאת באחריות".
אז אין קבוצה כזו? חיימוביץ' מדברת רק על עצמה? "אנחנו נשארים בקואליציה ובממשלה, מישהו צריך לוודא שהדברים שחשובים לישראל כמו תקציב ל-2020 וחשוב מזה, תקציב ל-2021 ומשבר הקורונה, יזכו לטיפול באופן שיטתי ומסודר, לצד נושאים רבים אחרים. חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' עושה דברים מצוינים בכנסת, גם בקידום האג'נדה שלה בנוגע לשמירה על הסביבה וגם בנושא של שמירה על דמוקרטיה אישית".
2 צפייה בגלריה
יזהר שי באולפן ynet
יזהר שי באולפן ynet
"אנחנו בתחילת מגמה שנראית אופטימית". יזהר שי
(צילום: מוטי קמחי)
אז אתה מתחרט על מכתב ההתפטרות, על זה שכמעט פרשת? הרי כתבת מכתב ארוך שבו טענת שהממשלה לא מתפקדת "אני לא פה כדי להביע חרטה. עברנו את יום כיפור, אני מסתכל קדימה. אלו דברים שאמרתי בפני כל השרים בממשלה ואני יודע שרבים לקחו אותם לתשומת לבם. אני כאן כדי לשאת באחריות ולקדם את הנושאים החשובים".
היום קבינט הקורונה מתכנס, אתה מתרשם שתהליך קבלת ההחלטות יהיה שונה? "התהליך מבוסס על מדע ויביא בחשבון את המדיניות של מקבלי ההחלטות. זה דיון לא פשוט, יש דעות לגיטימיות לכאן ולכאן. אנחנו למדנו הרבה והעובדה היא שישבנו וגיבשנו מדיניות אחת שתוגש לקבינט ותהיה יותר יעילה".
מה תהיה המדיניות? "אנחנו קבענו את הקריטריונים והמדדים האובייקטיביים שימדדו את ההתקדמות שלנו, של אזרחי ישראל והממשלה ביחד. כל התהליך יהיה שקוף לגמרי לאזרחים. הם יוכלו להסתכל על הקריטריונים יחד איתנו, לראות עד כמה התקדמנו וכמה אנו קרובים לעבור שלבים ולבצע שינויים. תהיה מדיניות של כ-10 שלבים מעכשיו ועד החזרה לשגרת קורונה בעוד כשלושה חודשים".
2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
"כולנו צריכים להרגיע ולהירגע". ההפגנה בת"א
(צילום: רויטרס)
אתה תמליץ על הקלות בסגר? "אנחנו בתחילת מגמה שנראית אופטימית וזה מראה שהסגר עובד, אבל אני רוצה להיות זהיר כי דברים תמיד יכולים להשתנות. אם המגמה החיובית תימשך, אצטרף להצעות של האוצר לבצע כבר בשבוע הבא הקלות לעסקים הפרטיים".
אז עסקים פרטיים יפתחו? "זה תלוי דיון, אני אמליץ ואני חושב שגם שרים אחרים ימליצו על כך שעסקים שאינם מקבלים קהל ויודעים לעבוד לפי מתווה סגול, יוכלו לחזור לעבודה מיידית. מדובר על לדוגמה על נגריות, על היי-טק, אין שום סיבה שאנשים יישבו בבית, הם יודעים לשמור על עצמם".
אם ימשיכו לשבת בבית זה בגלל יחסים פוליטיים? "יש אנשים שחושבים שצריך לחכות עוד שבוע שבועיים, זו גישה שמרנית יותר וזה לגיטימי. אנחנו מנהלים פה סיכונים, סיכוני תברואה של בריאות הציבור מול שיקולים כלכליים וזה דיון קשה". מוקדי העימותים האלימים ביישובים חרדיים וגם בתל אביב, לאן זה הולך? "אני חושב שכולנו צריכים להרגיע ולהירגע. מה שקרה ברחובות בזמן האחרון הוא בבואה עצובה של התמצית למה שקרה לישראל בעשור האחרון. אנשים שיוצאים לרחובות מממשים את זכותם לעשות את זה ולכן גם המשטרה צריכה לאפשר מחאה ולא לצאת נגד המוחים. רוב הציבור כן הקפיד על הקפסולות, ומי שלא, יש לקרוא אותו לסדר. מה שראינו בשבת האחרונה זו התפרצות שאינה מוצדקת ואני מקווה שכל המצב יירגע".
אתה לא חושש שזו דלקה שאי אפשר כבר לכבות? "אני חושש מאוד. המנהיגים, ראשי הציבור וראשי המחאות, כולנו צריכים לקחת על עצמנו סדר שאומר - חשוב למחות אבל כולנו צריכים לשתף פעולה".
אולי צודקים אנשים בליכוד שאומרים שיש אופוזיציה בתוך הקואליציה בממשלה שמפריעה לדברים להתנהל? "התפקיד שלנו בממשלה הוא לקחת את המדינה לכיוון הנכון עבור כלל הציבור. שמעתי בימים האחרונים אנשי ליכוד שלא טורחים לעבוד על התקציב כי הם רוצים לפרק את הממשלה. מה שחשוב עכשיו לאזרחי ישראל זה קורונה ותקציב, לא שום דבר אחר. יש לנו אחריות".
מה קרה לשר שי של לפני שבוע, שתקף את אופן קבלת ההחלטות ואופן פעולת הממשלה והשר שי של היום שמדבר בצורה אחרת לחלוטין?" "השר של אז הוא בדיוק השר של היום, עובד מסביב לשעון כדי לעשות את הדברים הנכונים שלשמם נשלח לממשלה וביניהם הטיפול בקורונה. אם אני בממשלה, אני יכול להשפיע וכחול לבן היא המבוגר האחראי שדורש מהליכוד ומראש הממשלה להגיע לתקציב. כל מי שקורא לנו לצאת מהממשלה צריך להבין שאנו מחזיקים בעמדות מפתח שחיוניות לציבור ומנצלים אותן בכל כוחנו לטובת השמירה על הדמוקרטיה. אם לא נהיה שם, מדינת ישראל תהיה במצב הרבה פחות טוב".