2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. ארכיון
(צילום: לע"מ )
יחידת הסייבר של להב 433 פתחה אחר הצהריים (חמישי) בבדיקה כדי לגלות מי עומד מאחורי פרופיל הפייסבוק שלכאורה קרא לרצח ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשלב זה אין חשוד במעשה.
אתמול פרסם נתניהו ציוץ עם צילום מסך מפייסבוק ובו קריאה לרצוח אותו. בדיקה שנערכה העלתה ספקות בנוגע לאמיתות החשבון ובהמשך גם בפייסבוק הודו כי החשבון מזויף. לציוץ שפרסם אתמול צירף נתניהו צילום מסך מדיון בפייסבוק, ובו תגובה מאת משתמשת בשם Dana Ron, שלפיה הדרך היחידה להזיז את נתניהו מכיסאו היא "עם כדור בראש".
2 צפייה בגלריה
ציוץ מתוך הטוויטר של בנימין נתניהו
ציוץ מתוך הטוויטר של בנימין נתניהו
הציוץ בטוויטר של נתניהו
(מתוך עמוד הטוויטר של בנימין נתניהו)
אולם, בדיקה שערך משתמש טוויטר בשם יוסי דורפמן העלתה ספקות לגבי האותנטיות של פרופיל זה. בעקבות פניית כלכליסט, בחנה פייסבוק את הציוץ והודיעה כאמור כי מדובר בפרופיל פיקטיבי וכן הודיעה כי היא מסירה אותו לאלתר.
בהפגנה שנערכה השבוע בתל אביב הותקפו מפגינים שמחו נגד ראש הממשלה ונגד מדיניות הקורונה שהוא מוביל. נתניהו טען מצדו שחייו וחיי משפחתו נמצאים בסכנה ממשית.
אתמול התייחס לנושא ראש הממשלה, לאחר שהמשטרה עצרה שלשום בסמוך למשרד ראש הממשלה בירושלים אדם שאיים על נתניהו ובכליו נמצאו שני סכינים ואקדח צעצוע.
"המשטרה עצרה ליד משרד ראש הממשלה אדם שאיים לרצוח אותי ובכליו נמצאו סכינים", כתב נתניהו בטוויטר. "אגיש תלונה במשטרה נגד איום ההסתה המצורף כאן, שקורא לרצוח אותי 'עם כדור בראש'". לציוץ צירף נתניהו צילום מסך מדיון בפייסבוק ובו תגובה של משתמשת בשם Dana Ron שכתבה: "את בּיבּי צריך להוריד רק בּכּח.. דיקטטורים מזיזים רק עם כּדור בּראשׁ!"
התגובה נראתה חשודה כשלעצמה, ובמיוחד ההדגשה והניקוד של האותיות ב', כ' ו-ש' – לא בדיוק צורת כתיבה מקובלת ברשת העברית. במקביל, משתמש הטוויטר יוסי דורפמן ניתח את הפרופיל של אותה דנה רון והעלה כמה ממצאים מעניינים שהעמידו בספק את האותנטיות שלו.
כמו שציין דורפמן, הפרופיל, שאינו כולל תמונת משתמש, עדכן פרטים אישיים שלשום בלילה, ב-2:08 וב-2:09. "מה קרה באותו הזמן? תקיפות המפגינים בת"א כבר כבשו כותרות ועשו נזק לנתניהו", הוא כתב. "מה עוד? כשעה לפני כן ראיינה אור-לי ברלב את גונן בן יצחק, ושם (בהקלטת השידור בפייסבוק) הועלתה לכאורה התגובה הקוראת לרצח".
בדיקה של פרופיל זה גילתה שבין 1:55 ל-2:05 שותפו בו שבעה פוסטים שקשורים למחאה נגד נתניהו או לביקורת עליו. שניים מהם היו אמנם הקלטות של שידורי לייב, שהסתיימו מוקדם יותר, מהמחאות נגד נתניהו, ואולם אחרים היו ישנים יותר, כמו למשל תיעוד של עצרת מ-27 ביוני, נאום נגד ראש הממשלה של ח"כ אלי אבידר מ-16 ביוני, ואפילו פוסט מספטמבר 2019 שקורא למתלבטים שלא להצביע לליכוד. התנהגות קצת חשודה, גם אם כזו שלא מהווה יותר מראיות נסיבתיות. מאז שפרסם דורפמן את ממצאיו הוסרו הפוסטים המדוברים מהפרופיל.
לאחר בירור, דוברת פייסבוק מסרה בצהריים כי "מבדיקה שערכו הצוותים הגלובליים שלנו בחו"ל עולה כי החשבון המדובר הוא חשבון פיקטיבי ועל כן הוא הוסר לאלתר מן הפלטפורמה. כמו כן התגובה עצמה מפרה את המדיניות שלנו סביב קריאה לאלימות ועל כן הוסרה גם היא יחד עם הפרופיל באמצעותו היא נכתבה".
מקורבי ראש הממשלה מסרו בתגובה לדברים: "אם מדובר בחשבון אנונימי שהופעל על ידי גורמים שקוראים לרצוח את ראש הממשלה, הרי שהדבר חמור לא פחות. המשטרה חייבת לאתר אותו, למצות איתו את הדין ולפעול בנחישות נגד עשרות פרסומי ההסתה והאיומים ברצח המתפרסמים מדי יום נגד ראש הממשלה ומשפחתו". נתניהו, באמצעות עו״ד יוסי כהן, הגיש תלונה במשטרה נגד אותו פוסט.