1 צפייה בגלריה
הנשיא רוחאני במתקן בנתנז
הנשיא רוחאני במתקן בנתנז
הנשיא רוחאני במתקן בנתנז
(צילום: רויטרס)
פתיחת השיחות בווינה בין דיפלומטים מאיראן ומהמעצמות מהווה שלב משמעותי בניסיון להחזיר את איראן וארה"ב למחויבויותיהן להסכם הגרעין. אם נשארה למישהו תקווה שבכוונת ממשל ביידן להשתמש בסנקציות כקלף כדי לנסות ולכפות על איראן להסכים לשיפורים בהסכם, התברר מעל לכל ספק כי הוא נחוש לשוב להסכם שנחתם ב-2015. רק לאחר מכן הוא עשוי לנסות ולקדם מו"מ מחודש עם טהרן על הארכתו ועל שיפורו.
בעת כתיבת שורות אלה טרם ברור אם הרצון הפוליטי האמריקני לקדם חזרה מהירה להסכם ייענה במחווה מקבילה מצד טהרן. עמדותיה של איראן בשתי סוגיות מפתח אינן נתונות למו"מ: סירובה לשאת ולתת מחדש על הסכם הגרעין ודרישתה להסרה מוחלטת של הסנקציות כתנאי מוקדם לחזרה למחויבויותיה להסכם.
מרחב גמישות מסוים קיים לכל היותר בנוגע לסירובה לנהל מו"מ עקיף עם ארה"ב טרם הסרת הסנקציות ולאפשרות לחזרה הדדית להסכם במתכונת של "שלב אחר שלב".
לגבי הסוגייה הראשונה נראה שנמצא כבר פתרון המזכיר את אופן ניהול המו"מ בין ישראל לחמאס: דיפלומטים מאיראן ומארה"ב נמצאים בווינה אך נמנעים משיחות ישירות ביניהם. הסוגייה השנייה נראית בעייתית יותר לנוכח ההצהרות החד-משמעיות שנשמעו בשבועות האחרונים מפי בכירים איראנים. עם זאת, בהינתן רצון פוליטי, גם סוגייה זו עשויה להיפתר באופן יצירתי, למשל באמצעות אימוץ מפת דרכים שתקבע את הסרתן המוחלטת של הסנקציות כבר בראשית התהליך ויישומה בפועל לאורך מספר חודשים ובאופן רציף במקביל לחזרת איראן למחויבויותיה.
כעת נדמה שרק סרבנותו הנמשכת של מנהיג איראן עשויה לסייע לממשלת ישראל בניסיון לטרפד את המהלך הדיפלומטי. כלל לא בטוח שניתן לסמוך עליה לאורך זמן
השאלה המרכזית היא אם מנהיג איראן מעוניין בשלב הנוכחי בחזרה מיידית להסכם. המנהיג עלי חמינאי סבור שלא ניתן לסמוך על ארה"ב שתעמוד בהתחייבויותיה וכי הדרך היחידה שיכולה לאפשר לאיראן להתמודד עם האתגרים הכלכליים לאורך זמן היא באמצעות נטרול הסנקציות ולא באמצעות הסרתן במחיר של ויתור על עקרונותיה.
הוא עשוי למצוא חיזוק לעמדתו בהסכם הכלכלי שנחתם לאחרונה בין איראן לסין ומבסס את שיתוף הפעולה ביניהן ל-25 שנים, ובהערכות עדכניות של קרן המטבע העולמית שלפיהן כלכלת איראן צפויה לצמוח בשנת 2021 בכ-2.5 אחוזים. גם הבחירות לנשיאות איראן ביוני 2021 עשויות לשכנע את מנהיג איראן להמתין לבחירת נשיא חדש על מנת שלא לחזק את המחנה הפרגמטי ערב הבחירות.
בתוך כך, מחריפה המערכה הימית בין איראן לישראל. בשבוע שעבר אישרה טהרן כי ספינה בשימוש משמרות המהפכה נפגעה ממוקשים ימיים שהוצמדו לספינה. הגם שלא ברור אם עיתוי הפעולה המיוחסת לישראל קשור לשיחות הגרעין בווינה, נראה כי הממשל האמריקני סבור כי קשר כזה אכן קיים. הערכה זו עשויה להתחזק בעקבות הפגיעה שדווחה אתמול במתקן הגרעיני בנתנז.
רז צימט רז צימט
במקביל להדלפת פעולת מיקוש הספינה לתקשורת, אותתו פקידים אמריקנים שעיתוי הפעולה ביומן הראשון של שיחות הגרעין אינו מקרי. למאמצי ישראל להשפיע על מדיניות הממשל כלפי איראן לא היו מלכתחילה סיכויים רבים מדי משעה שזה הגיע למסקנה שהדרך היחידה למנוע את המשך ההסלמה מול איראן היא באמצעות חזרה להסכם הגרעין.
אך גם אם היה לישראל סיכוי להשפיע על המהלכים בוושינגטון, נראה כי המשך הפעולות הישראליות בניגוד לעמדת ארה"ב עלול לסכן גם אותו. כעת נדמה שרק סרבנותו הנמשכת של מנהיג איראן עשויה לסייע לממשלת ישראל בניסיון לטרפד את המהלך הדיפלומטי. כלל לא בטוח שניתן לסמוך עליה לאורך זמן.
  • ד"ר רז צימט הוא מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com