איראן וסין חתמו היום (שבת) על הסכם לשותפות כלכלית וביטחונית, שיסלול את הדרך להשקעות סיניות באיראן בהיקף של מיליארדי דולרים. ההסכם, שאותו גיבשו שתי המדינות במשך שנים, נחתם בטקס ששודר בטלוויזיה האיראנית - כשברקע "הפסגה המתוחה" שהתקיימה בשבוע שעבר בין סין לארה"ב, ובמקביל לגישושים סביב החזרה להסכם הגרעין.
6 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני עם נשיא סין שי ג'ינפינג ב 2016
נשיא איראן חסן רוחאני עם נשיא סין שי ג'ינפינג ב 2016
"דריסת רגל סינית" באזור בעל חשיבות אסטרטגית לארה"ב. ביקור נשיא סין באיראן ב-2016
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של סין באיראן
שר החוץ של סין באיראן
"גלגל הצלה מהסנקציות". שר החוץ הסיני וואנג יי ונשיא איראן רוחאני בטקס החתימה על ההסכם
(צילום: רויטרס)
משרד החוץ האיראני אישר מוקדם יותר כי ההסכם ייחתם במסגרת ביקורו של שר החוץ הסיני וואנג יי בטהרן. "מדובר במפת דרכים מלאה בתחום המדיני, הצבאי והכלכלי", אמר דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיבזאדה. "אנחנו מאמינים שזה יביא להעמקת הקשר בין סין לאיראן".
לפי חטיבזאדה, מי שיזם את שיתוף הפעולה היה נשיא סין שי ג'ינפינג, במהלך ביקור באיראן ב-2016. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר בקיץ האחרון שהקבינט של הנשיא חסן רוחאני אישר את הצעד בחודש יוני 2020. גורמים בממשל האיראני הצהירו אז שיש הסכם עם סין שממתין לאישור, ושהגרסה הסופית שלו כבר נוסחה.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של סין באיראן
שר החוץ של סין באיראן
שר החוץ האיראני זריף ומקבילו הסיני בטקס החתימה על ההסכם
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני עם נשיא סין שי ג'ינפינג ב 2016
נשיא איראן חסן רוחאני עם נשיא סין שי ג'ינפינג ב 2016
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא איראן חסן רוחאני בטהרן, 2016
(צילום: AP)
לפי טיוטת ההסכם שנחשפה בשנה שעברה ב"ניו יורק טיימס", השותפות תרחיב משמעותית את המעורבות הסינית בתחומים רבים באיראן, כולל בתחום האנרגיה. בתמורה להשקעות משמעותיות של סין בעשרות פרויקטים ובתחומי הבנקאות, התקשורת, הנמלים והרכבות היא תקבל אספקה שוטפת של נפט איראני ב-25 השנים הקרובות - ובהנחה גדולה.
טיוטת ההסכם גם מתארת את העמקת שיתוף הפעולה הצבאי בין הצדדים - מה שעשוי להביא לדריסת רגל סינית באזור בעל חשיבות אסטרטגית גבוהה של ארה"ב. לפי ההסכם לסין ולאיראן יהיו תרגילים צבאיים משותפים, והן ישתפו פעולה במחקר ופיתוח נשק ויחלקו ביניהן מודיעין - הכול כדי "להילחם בטרור, בסחר בסמים ובבני אדם ובפשעים חוצי גבולות".
טיוטת ההסכם המתגבש פורסמה בשנה שעברה על רקע המאמצים של נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ לבודד את הממשל האיראני בגלל תוכנית הגרעין שלו. לפי פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי, הסכם שיתוף הפעולה יעניק לאיראן "גלגל הצלה" לכלכלתה הקורסת ואפשרות לעקוף את הסנקציות האמריקניות. סין תרוויח נוכחות אסטרטגית באזור ותרומם את מעמדה כמעצמה כלכלית - ואילו ארה"ב תספוג מכה קשה למעמדה באזור.
גם לישראל תהיה עם חתימת ההסכם סיבה לדאגה מנקודת ראות אסטרטגית, צבאית ומודיעינית. מימוש הסעיפים הנוגעים לטכנולוגיות ולשיתופי פעולה צבאיים ומודיעיניים בין בייג'ינג לטהרן יפגע ביכולתה של ארה"ב לסכל יחד עם ישראל את תוכנית הגרעין האיראנית, בעיקר אם איראן תחליט "לפרוץ" אל הפצצה האטומית ואם יהיה צורך לסכל זאת באמצעים צבאיים.
חידוש הסנקציות האמריקניות בתקופת טראמפ והאיום להעניש חברות שנמצאות בקשר עסקי עם טהרן, הבריחו משקיעים מאיראן והגבילו את הסחר עם המדינה. הייאוש האיראני הוביל את המדינה לזרועותיה של סין. לפי גורמים שבקיאים בפרטי ההסכם סין תשקיע באיראן סכום של כ-400 מיליארד דולר ב-25 השנים הקרובות.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
ממשיך את הקו התקיף של קודמו נגד סין. ביידן וטראמפ
(צילום: ABACAPRESS, AFP)
הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן ובכירי ממשלו דורשים מאיראן לחזור לקיים את הסכם הגרעין כדי שארה"ב תעשה זאת גם כן ותסיר את הסנקציות - אך הלילה כבר נשמע בכיר אמריקני מעט אחרת. אותו בכיר, שהתראיין בעילום שם לרויטרס, אמר כי "העניין הוא לא מי מאיתנו יהיה הראשון לחזור לקיים את ההסכם - אלא אם נסכים על אילו צעדים יעשה כל אחד מהצדדים בדרך לחזרה להסכם".
לדברי אותו גורם, "זו לחלוטין לא העמדה שלנו שאיראן תחזור לקיים את כל תנאי הסכם הגרעין לפני שארה"ב תפעל גם כן". לדבריו, "נצטרך להסכים על צעדים הדדיים, כך שכשאנחנו נעשה x, איראן תעשה y. אני לא יודע מי יהיה ראשון, זה יכול להיות בו-זמנית. נהיה פרגמטיים בנושא".

בדרך לעוד החרפה ביחסי ארה"ב וסין?

החתימה על ההסכם צפויה להחריף עוד את המתיחות בין ארה"ב לסין, שיחסיהן הידרדרו מאז פרוץ מגפת הקורונה. בדיוק לפני שבוע ניהלו שתי המעצמות שיחות קשות באלסקה, שבהן מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ של ביידן לביטחון לאומי ג'ייק סליבאן נזפו בסינים על שלל נושאים.

הם תקפו את סין על היחס שלה לזכויות אדם בחבל המוסלמי שינג'יאנג ובטיבט, ומחו על הפעולות התוקפניות של סין בהונג קונג, בטייוואן ובים סין הדרומי. בלינקן אמר שהמעשים של בייג'ינג מאיימים על שלטון החוק ששומר על היציבות העולמית.
שני הבכירים הסינים שהגיעו לאלסקה - שר החוץ וואנג יי והאחראי על מדיניות החוץ במפלגה הקומוניסטית יאנג ג'יצ'י - האשימו מנגד את ארה"ב בצביעות על כך שגינתה את סין, בשעה שהיא עצמה מבצעת לדבריהם עוולות נגד אזרחיה, ונוהגת באלימות כלפי אסייתים-אמריקנים ובני מיעוטים. הסינים הזכירו גם את המהומות שהיו בארה"ב אחרי בחירות 2020. "זו לא אמורה להיות הדרך שבה מקבלים את פני האורחים", אמר שר החוץ הסיני על דברי בלינקן בפסגה.
6 צפייה בגלריה
הפגישה בין נציגי ארה"ב לסין באלסקה
הפגישה בין נציגי ארה"ב לסין באלסקה
האמריקנים והסינים בחדר הפגישות
(AFP)
בלינקן וסליבאן זעמו על שר החוץ הסיני. הם השיבו שארה"ב אמנם אינה מדינה מושלמת, אך הדגישו שהיא רוצה לפתור את הנושאים החשובים בצורה גלויה וכנה. סליבאן אמר ש"המתכון הסודי" להצלחה של ארה"ב הוא שהאמריקנים מוכנים להתמודד עם החסרונות שלהם. מחלקת המדינה מעוניינת שיחסי ארה"ב וסין יוגדרו בין השאר באמצעות טיפול בסוגיות הבוערות שאותן רוצה ביידן לתקן, בנוסף לחיזוק הכלכלה האמריקנית ולשיפור היחסים עם בעלות הברית הדמוקרטיות של ארה"ב באסיה, כמו יפן ודרום קוריאה.
בלינקן, שחזר מביקור ביפן ודרום קוריאה עם שר ההגנה לויד אוסטין, הבהיר לסין שארה"ב מיישרת קו עם בעלות הברית שלה. "אני חייב לומר לכם שמה שאני שומע שונה מאוד ממה שאתם מתארים", אמר לבכירים הסינים. "אני שומע שביעות רצון גדולה מכך שארה"ב חזרה ושאנחנו שוב משתפים פעולה עם בעלות הברית והשותפות שלנו. אני גם שומע דאגה גדולה בנוגע לחלק מהמעשים של הממשלה שלכם".
הביקורת הקשה של בלינקן וסליבאן נגד סין היא במובנים רבים המשך לקו התקיף של טראמפ נגד בייג'ינג. "אני גאה מאוד במזכיר המדינה בלינקן", אמר ביידן אחרי השיחות המתוחות באלסקה. בקמפיין הבחירות דחה ביידן את טענות טראמפ שלא היה תקיף מספיק ביחס לסין, כשהיה סגנו של ברק אובמה.
פורסם לראשונה: 10:32, 27.03.21