מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי חתם היום (ו') על צו שבאופן מעשי קובע כי כל המדינות המוגדרות כעת ירוקות – ושהישראלים החוזרים מהן לא חייבים בבידוד – יהפכו לאדומות מיום ראשון בעוד שבוע, ב-27 בדצמבר. מי שיחזור ממועד זה לישראל, כך לפי הצו, יידרש לבידוד של עשרה ימים (לפי הכללים החדשים הדורשים שתי בדיקות קורונה שליליות).
לצו שעליו חתם מנכ"ל משרד הבריאות - לחצו כאן
לאור אירועי העבר, ייתכן עדיין שיהיה שינוי במהלך השבוע הקרוב. במקביל, שרי קבינט הקורונה צפויים להתכנס ביום ראשון כדי לדון בדרכים להתמודד עם התחלואה הגואה.
1 צפייה בגלריה
דובאי איחוד האמירויות
דובאי איחוד האמירויות
דובאי. חשש מאלפים שמתקהלים בניגוד להנחיות וחוזרים ארצה
(צילום: shutterstock)

בצו אין אמירה מפורשת שהמדינות הללו, בהן איחוד האמירויות ואיי סיישל, יהפכו לאדומות, ומדובר רק בהארכה של תוקף המדינות הללו כירוקות לשבוע אחד, עד 26 בדצמבר. אולם דה-פקטו מיום ראשון בעוד שבוע הן יהפכו לאדומות.
על מנת להתמודד עם חזרתם של המוני ישראלים לארץ, בדיון ביום ראשון בקבינט הקורונה צפוי לקבל אישור מתווה המכונה "כנפי חיל", שנוגע לטיפול בשבים. במתווה דנים כבר כמה ימים והוא הגיע גם לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה. במסגרתו פיקוד העורף נערך לטפל ב-3,000 שבים ממדינות אדומות, כשלפי שעה הוא יסייע בטיפול בשבים מטורקיה, בולגריה, אוקראינה וכנראה גם ארה"ב. אלה יחויבו להיכנס למלונית בידוד ל-14 יום אלא אם יסכימו לשתי בדיקות קורונה, ביום הראשון ובתשיעי, ואז יוכלו לצאת מבידוד ביום העשירי.
המהלך שמקדם משרד הבריאות, להפוך את כל מדינות העולם לאדומות, נחשף ב-ynet כבר בתחילת השבוע שעבר. בכירים במשרד הבריאות, בהם גם ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, מקדמים את המהלך מתוך חשש שמקרי הדבקה יכולים להגיע גם ממדינות שלכאורה עומדות בקריטריונים של מדינה ירוקה, במיוחד אתרי תיירות פופולריים כעת על הישראלים, כמו איחוד האמירויות, שאליה מגיעים אלפי ישראלים. החשש הוא שרבים מהם מתקהלים בניגוד להנחיות משרד הבריאות ועלולים ליצור שרשראות הדבקה נוספות עם חזרתם ארצה.
הכרזה על איחוד האמירויות כעל מדינה אדומה סוכלה בשבוע שעבר, בלחץ משרד החוץ ומחשש שהדבר יגרום למשבר פוליטי. גם כעת מעריכים גורמים במערכת הבריאות כי היוזמה עשויה להיתקל בקשיים מצד משרד החוץ וגורמים פוליטיים, אבל גם מצד גורמים בתוך המשרד שמתנגדים ליוזמה, כמו המשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו, ומנהל המחלקה הבינלאומית ד"ר אשר שלמון.
דיון בנושא אמור היה להתקיים במשרד הבריאות אתמול, אולם הוא בוטל ברגע האחרון. גורמים במשרד הבריאות אמרו אחרי ביטול הדיון אתמול: "התקבלה במשרד החלטה אתמול להפוך את כל המדינות לאדומות, ועכשיו מפחדים שדרג הביניים ממשרד החוץ או התחבורה יציף שוב את הדילמות ויהפוך את ההחלטה". מנגד, אמרו גורמים אחרים כי "הדיון בוטל כי לא היה בו צורך".
"חשוב לבטל כבר עכשיו את הנושא של מדינות ירוקות", ציינה ד"ר אלרעי פרייס בתכתובת פנימית שנחשפה בשבוע שעבר ב-ynet. "עם המצב הקיים אין לנו אפשרות להכניס לכאן תחלואה מיובאת. לפי הנתונים, יש לא מעט ייבוא בתחלואה ממדינות ירוקות, והם אפילו לא נדרשים לבידוד. זה מחייב שינוי גישה".
על פי נתוני משרד הבריאות, 245 ישראלים שחזרו מחו"ל מתחילת חודש דצמבר נמצאו חיוביים לקורונה. 30 מהם חזרו מארה"ב, 26 מאיחוד האמירויות, 16 מטורקיה, 27 מאוקראינה, 11 מרוסיה, 8 מהולנד, 4 מבריטניה והיתר ממדינות אחרות.